Óvodai konfliktus
Magyarországon egy átlagos gyermek 2-3 éves kora körül kerül először társas, intézményi keretek között működő csoporthelyzetbe. Ez az időszak többek között a szociális érettség, a kommunikáció és a konfliktushelyzetek kezelésének szempontjából is mérföldkő. A kortárs csoport fejleszti a segítőkészséget, a mások iránti érdeklődést, de teret nyújt a versengésnek is. A gyereknek el kell fogadnia, hogy most már nem csak körülötte forog a világ és neki is alkalmazkodnia kell a társakhoz. Ez pedig az esetek egy részében összeütközésekhez vezet.
Kiscsoportban a gyermekek szociális készségei még nagyon különbözhetnek egymástól. Az óvodai nevelés célja, hogy a heterogén családi környezetből jövő gyermekek nagycsoportos korukra elérjék azt a szociális fejlettségi szintet, mely elengedhetetlen a kiegyensúlyozott iskolai teljesítményhez és adekvát legyen a különböző szociális helyzetekben.
A nevelői környezet szerepe a kisgyermekkori konfliktusok megoldásában
A kisgyermekkorban felmerülő konfliktusok megoldásában fontos szerepe van a felnőtteknek. Mint számos egyéb dologra, a konfliktuskezelésre is meg kell tanítani a gyermeket. Ennek elsődleges forrása a szülő által nyújtott modell. Éppen ezért egy induló óvodáscsoportban még nagyon változó a megoldásmód. Az óvodában felmerülő gyermekek közti konfliktusok megoldásának elősegítése elsősorban óvodapedagógiai feladat, de a helyzet mérlegelése után a szülőket is tájékoztatni kell a felmerülő problémáról.
A felnőtteknek fontos szerepe van abban, hogy
- Ne oldjanak meg minden problémát a gyermekek helyett. Hagyják őket saját tapasztalatokat szerezni.
- Feleslegesen ne avatkozzanak be azok rendezésébe, mert ezzel a felnőtt megoldásaitól való függés alakul ki a gyermekben.
- Ugyanakkor teljesen szabadjára sem szabad engedni a konfliktust, mert a rossz megoldásmódok rögzülhetnek. Pl. verekedés, káromkodás, köpködés stb.
- Az otthon maximálisan konfliktusmentes környezetben nevelkedő gyermekek az életbe kilépve felkészületlenek lesznek a mindennapi veszélyekkel szemben, mert nem alakult ki bennük a megfelelő védekezési képesség. (A testvérféltékenység, dackorszak és a szülőkkel való egyéb konfliktusok ebből a szempontból jó terepei a konfliktuskezelés tanulásának)
- Hosszú távon a konfliktusok megoldása csak erőszakmentesen képzelhető el! Ha a környezet az erőszakot hangsúlyozza, akkor a modelltanulás elve alapján ez lesz az elfogadható a gyermek számára. Az erőszak ellen aktívan fel kell lépni!
Bojti Andrea - Gyermekpszichológus
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez