Oscar-kisokos - avagy minden, amit tudnod kell a vasárnapi filmgáláról
Régóta nem vártam ennyire Oscar-gálát. Az ok igen egyszerű: közel öt éve nem volt olyan szoros verseny, mint az idei, hiszen az elmúlt esztendőkben már a díjátadó előtti hetekben biztosan tudhattuk mely film készítői fogják ellepni a pódiumot az est utolsó szobrocskájának átadásánál. Noha az idei verseny is csak két résztvevős, a kisebb díjak rengeteg meglepetéssel kecsegtetnek.
A cikk nem tartalmaz spoilereket, így azok is bátran olvashatják, akik a filmeket még nem látták és nem szeretnék megfosztani magukat bármilyen élménytől, melyeket a produkciók történetei okoznak.
2009-ben öt filmről tíz filmre bővítették a jelöltek listáját, ami a verseny kimenetelét annyira nem befolyásolja, ám így kétszer annyi film plakátjára lehet nagy betűkkel kiírni a „legjobb film jelölés” mondatot. Az új rendszer első két éve után azonban már csak kilenc film került jelölésre (kivágva az animációs film jelöltet, amely meglepetésre mindkét évben bekerült), egészen mostanáig, hiszen az Akadémia idén csak nyolc filmet válogatott be. Lássuk a jelölteket.
American Sniper (Amerikai mesterlövész)
Chris Kyle legendává nőtte ki magát az amerikai hadseregben, hiszen több száz bajtársát mentette meg Irakban egy mesterlövész puskával. A saját könyvéből megírt forgatókönyvet Clint Eastwood vette kezébe – ez Kyle személyes kérése volt. Eastwood pont azokból a filmes elemekből táplálkozik, amivel Kathryn Bigelow és a The Hurt Locker (A bombják földjén) hasonló témájú filmként hat Oscart kasszírozott be 2009-ben. A jelenetek lassú kibontakozása pontosan azt a feszültséget és valóságszerűséget kelti, amely a háborús stílust kevésbé kedvelők szemeit is a vászonra tapasztja. Noha a kamera az egész film alatt csak pár pillanatra kerül le Bradley Cooper borostás arcáról és széles hátáról, a film drámai pillanatai (ezek lennének Kyle hazatérései Irakból) gyorsnak és elnagyoltnak tűnnek. Cooper az Akadémia üdvöskéjeként zsinórban harmadszor van legjobb férfi főszereplőként jelölve, ám a Silver Linings Playbook és az American Hustle után végre kicsit kilépett a komfortzónájából. A győzelmére gyakorlatilag semmi esély sincsen, de nem lenne meglepő, ha karrierjének csúcspontját láttuk volna.
Jelölések: 6 (legjobb film, legjobb férfi főszereplő, legjobb adaptált forgatókönyv, legjobb vágás, legjobb hangvágás, legjobb hangkeverés)
Tipp a megnyert kategóriákra: 2 (legjobb hangvágás, legjobb hangkeverés)
Egy dolog, amit nem tudtál a filmről: Cooper a forgatás alatt Chris Kyle valódi, háborút megjárt bakancsait viselte.
Birdman or (the Unexpected Virtue of Ignorance) (Birdman avagy (A mellőzés meglepő ereje))
Alejandro Gonzalez Iñarritu egyetlen látható vágást sem rakott a filmjébe. A színházias felvételhez a történet is passzol, hiszen az egykor ikonikus szuperhőst megformáló moziszínész egy Broadway darab megírásával, megrendezésével és szereplésével szeretné helyreállítani lefelé ívelő karrierjét. Az elképesztő operatőri munka (a Gravityvel tavaly szobrot nyerő Emmanuel Lubezki duplázhat) és a jelenetek drámaisága mellett mindig mellen ütő fanyar humor csak két dolog, amely a Birdman zsenialitását még magasabb szintre emeli. Na de a színészek… Kérdés nélkül az idei év legcsodálatosabb stábját felvonultató film. Michael Keaton élete alakítását hozza a skizofrén színésszel. Performanszát az sem homályosítja el, hogy Edward Norton néhány jelenetben elcseni róla a figyelmet. Rajtuk kívül a kissé felejthetőbb Emma Stone is jelölést kapott, így a pókemberes kiruccanások után ő is visszatért a valamirevaló színésznők ösvényére. 1980 óta a Birdman lehet az első legjobb film, mely nem volt jelölve vágás kategóriában. A tarolás nincs kizárva, hiszen egy hangyányival talán, de a legjobb film és a legjobb rendező díjakat is elhozzák, Keaton szobra pedig csak váratlan cseresznye lehet a tejszínhabon.
Jelölések: 9 (legjobb film, legjobb férfi főszereplő, legjobb férfi mellékszereplő, legjobb női mellékszereplő, legjobb rendező, legjobb eredeti forgatókönyv, legjobb fényképezés, legjobb hangvágás, legjobb hangkeverés)
Tipp a megnyert kategóriákra: 4 (legjobb film, legjobb rendező, legjobb eredeti forgatókönyv, legjobb fényképezés)
Egy dolog, amit nem tudtál a filmről: A sok véletlen egybeesés. Keaton az eredeti Batman-szériában vált híressé, azóta pedig teljesen elfelejtettük – tehát ugyanazt a karriert járja be, mint az általa megformált Riggan Thomson. Norton egy olyan színészt alakít, akivel nehéz dolgozni, csak úgy, mint – több kollégája szerint – saját maga. Iñarritunak zsinórban harmadik filmje kezdődik „b” betűvel (Babel, Biutiful, Birdman) és abban is biztosak lehetünk, hogy a főcím betűinek fokozatos eltűnése után nem véletlen marad fenn az „amor” (spanyolul szerelem) szócska egy másodperc erejéig a képernyőn.
Boyhood (Sráckor)
A rendezés történetének talán legnagyobb rizikóját vállalta be Richard Linklater, mikor belefogott egy olyan film elkészítésébe, melyet muszáj legalább 12 évig forgatni. Az eredmény egy filmtörténeti csoda lett, így talán kijelenthetjük, hogy vállalkozása sikeres lett. Egy Mason nevű srác teljes felnövését láthatjuk, hat éves korától sok baráton, kalandon, szerelmen, családi drámán, költözéseken és a nővérével (akit a rendező saját lánya, Lorelei Linklater alakít) való állandó kapcsolatingadozáson keresztül a tizennyolc éves, egyetemre készülő énjéig. Linklater inkább épít a realitásra, mint bármi más a produkcióba nem illő elemre, így aki meg sem próbál együtt élni főszereplőnk saját családi drámájával és felnövésének kötelező megpróbáltatásaival, az könnyen unalmasnak fogja találni a filmet. A Boyhood pont abban gyenge, amiben a többi jelölt erős, a film pedig hiába nyújtózik el majdnem három órára, az egyes korosztályok jeleneteiben olyan motívumok maradnak ki, melyek minden rendes „sráckor” történetében helyet kapnak. Ezeket leszámítva egy elképesztően elgondolkodtató filmes unikumot kapunk, amely az este második esélyese a legjobb film és rendező kategóriákban. Ha a legfőbb díjak nem is jönnek össze, az anyát megtestesítő Patricia Arquette és az évtizedes vágás győzelme garantált.
Jelölések: 6 (legjobb film, legjobb férfi mellékszereplő, legjobb női mellékszereplő, legjobb rendező, legjobb eredeti forgatókönyv, legjobb vágás)
Tipp a megnyert kategóriákra: 2 (legjobb női mellékszereplő, legjobb vágás)
Egy dolog, amit nem tudtál a filmről: Richard Linklater „12 Years” (12 év) címmel akarta ellátni a filmjét, ám a tavalyi legjobb film nyertes „12 Years a Slave” (12 év rabszolgaság) után változtatott, elkerülve az esetleges kavarodásokat.
The Grand Budapest Hotel (A Grand Budapest Hotel)
Vannak olyan rendezők, akik fittyet hánynak az elvárt normákra és igyekeznek kilépni a poshadt hollywoodi ösvényről. Wes Anderson alkotása semmihez nem hasonlít, amit korábban láttál. Talán csak egy másik Wes Anderson filmre. Történetünk valahol a 20. század elején játszódik, ahol is a fikció szülte Zubrowka Köztársaságában lehetünk tanúi egy fővárosunkról elnevezett hotel mélyen tisztelt és szeretett portásának (Ralph Fiennes), illetve frissen dolgozásra fogott lobbifutárának meglepő történetének. Habár a sztori tele van csavarral, a film nézése közben sokkal inkább tátjuk a szánkat a bohókás díszleteken, a kreatív operatőri munkán és a színészek jutalomjátékán, melyek elképesztő precizitással kapnak helyet ebben a keszekusza művészi alkotásban. Ezeket látva már azon se fogjuk felkapni a fejünket, hogy olyan színészek ugranak be párperces szerepekre, mint Adrien Brody, Jude Law, Edward Norton, Bill Murray, Jeff Goldblum, Harvey Keitel vagy épp Owen Wilson. Ha egy szóval kéne jellemezni a GBH-t, akkor a „cuki” szó jutna az eszünkbe, ám ezzel a kifejezéssel jelen esetben negatívan tüntetnénk fel a filmet. Anderson gond nélkül ütköztet humort és halált, miközben történetének vezetése egy pillanatra se siklik ki. Sok évben esélyes is lehetett volna a legnagyobb elismerésre, idén csak az 1%-ot szorongató fekete ló lett.
Jelölések: 9 (legjobb film, legjobb rendező, legjobb eredeti forgatókönyv, legjobb fényképezés, legjobb vágás, legjobb látványtervezés, legjobb jelmeztervezés, legjobb smink, legjobb filmzene)
Tipp a megnyert kategóriákra: 3 (legjobb látványtervezés, legjobb jelmeztervezés, legjobb smink)
Egy dolog, amit nem tudtál a filmről: A 84 éves Madame D. szerepét a 30 évvel fiatalabb Oscar-díjas színésznő, Tilda Swinton kapta, akivel a maszkmesterek órákig dolgoztak minden felvétel előtt.
The Imitation Game (Kódjátszma)
Több mint fél évszázadon át nemzetközi titokként szolgált, hogyan is törték fel a náci Németország enigma-kódját, ám a film inkább összpontosít Alan Turing személyes harcára, mint a háború befejezésére és milliók megmentésére. Benedict Cumberbatch karaktere inkább illik egy szituációs komédiába, mint egy háborús drámába, de az Imitation Game belőle (és csakis belőle) táplálkozva lett az idei év egyik sikerfilmje. Ahol a történet kiszámítható és a dráma gázpedálja is kienged, ott Cumberbatch zsenije kell, hogy ne csökkenjen a lelkesedésünk a film csordogálása iránt. Nehéz viszont elvonatkoztatni Keira Knightley szvetter pulcsijaitól és behemót szemöldökétől, főleg, hogy a kapott játékidő ellenére a történet értékén oly keveset dob – talán ezért is meglepő jelölése. Alan Turing egy olyan történelmi személy, aki ugyan megmentette a világot, de a világ tönkretette őt. Egy személy, akinek megszületése nélkül talán ezt a cikket sem lehetett volna megírni. Egy személy, akinek történetét egy kicsit konzervatív formában, de rendkívül hitelesen mutatták be.
Jelölések: 8 (legjobb film, legjobb férfi főszereplő, legjobb női mellékszereplő, legjobb rendező, legjobb adaptált forgatókönyv, legjobb vágás, legjobb látványtervezés, legjobb filmzene)
Tipp a megnyert kategóriákra: 1 (legjobb adaptált forgatókönyv)
Egy dolog, amit nem tudtál a filmről: Alan Turing és Benedict Cumberbatch egy családfán osztozkodnak. A színész tizenhetedik unokatestvére a híres matematikusnak.
Selma (Selma)
Ava DuVernay Selmája a lehető legnyersebb, mégis talán a legerőteljesebb alkotás a mezőnyben. Nehéz megfogni a gyengepontját a filmnek, hiszen a fantasztikus rendezés (amely érthetetlen módon maradt ki a legjobb ötösből) még azokat is magával ragadja, akik nem hullajtanak krokodilkönnycseppeket a színes bőrűek megbotránkoztató múltjával kapcsolatban. Martin Luther King Jr. életének meghatározó pár hetét nyomon követve magunk is rá fogunk csodálkozni, hogy alig 50 év alatt mekkorát fejlődött a világ, amelyben élünk. David Oyelowo évekig küzdött a szerepéért, a végeredmény pedig talán a legemlékezetesebb alakítás, melyet színes bőrű színész valaha is vászonra vitt. Az Akadémia nem fog zsinórban második éve feketéket sajnáló filmnek Oscar-díjat adni, noha a Selma a 12 Years a Slave-hez hasonló volumenű produkció. Mindenesetre a film legvégén felcsendülő „Glory”-t (John Legend és Common számát) szinte biztosan díjazni fogják.
Jelölések: 2 (legjobb film, legjobb betétdal)
Tipp a megnyert kategóriára: 1 (legjobb betétdal)
Egy dolog, amit nem tudtál a filmről: A film helyszínéül szolgáló alabamai Selma városának legnagyobb mozijában a filmet szinte kötelező módon ingyen vetítették mindenki számára.
The Theory of Everything (A mindenség elmélete)
Sokan belebuktak már olyan filmekbe, amely történelmünk nagy alakjainak portréját próbálta megörökíteni. Egy svédcsavarral tehát nem Stephen Hawking életpályáját, sokkal inkább szerelmi életét és annak megpróbáltatásait követhetjük figyelemmel James Marsh nagyítója alatt. Ha eddig nem csengett ismerősen senkinek Eddie Redmayne neve, az kezdjen el megbarátkozni a gondolattal, mint Oscar-díjat nyert férfiszínész. Szavak sincsenek arra a produkcióra, amivel megelevenítette az idegrendszeri elváltozásban szenvedő fizikust. Hawking egy nyilatkozatban elmondta, hogy teljesen magára ismert a filmben, ami a rosszmájúak szerint kötelező marketing, ám inkább tűnik egy őszinte véleménynyilvánításnak. Felicity Jones játéka is magányosan eltörpül a háttérben, pedig a színésznő a maximumot hozta ki Jane Hawking karakteréből. Akinél a történet nem volt elég, annak az egész filmet végigkísérő zene csalogatta elő a könnyeket. Ha az Akadémia akár Redmayne-t, akár a filmzenét díjazza, akkor mind a nyolc jelölt film hazavihet egy szobrocskát.
Jelölések: 5 (legjobb film, legjobb férfi főszereplő, legjobb női főszereplő, legjobb adaptált forgatókönyv, legjobb filmzene)
Tippek a megnyert kategóriákra: 2 (legjobb férfiszínész, legjobb filmzene)
Egy dolog, amit nem tudtál a filmről: Nem csak Stephen Hawking, de az őt alakító Eddie Redmayne is a Cambridge egyetemre járt.
Whiplash (Whiplash)
A három biztos dolog az életben: a halál, az adó és JK Simmons Oscar-díja legjobb férfi mellékszereplőként. Noha a szemét, pszichopata zenetanár szerepe sokaknak jutalomjátéknak tűnhet, a való életben túlzott udvariasságáról és kedvességéről ismert Simmons még a sokat megélt nézőben is félelmet kelt. Miles Tellert eddig csak piálni és csajozni láttuk pár tini tucatfilmben, ezúttal viszont hitelesen alakítja a rejtélyes, ám egyre jobban megnyomorított dobos tanoncot. Sajnos ebben az elképesztően erős főszereplőmezőnybe nem fért már bele a jelölése. Noha a történet nem kevés meglepetést rejt magában, és a jazz műfajt nem kedvelők is azon kapják majd magukat, hogy ütemre mozgatják a lábukat, a film legnagyobb erőssége az emberben lejátszódó lelki folyamatok közeli ábrázolása. Damien Chazelle pedig nyitva hagyja nekünk a kérdést, hogy ki is valójában a történet győztese. A Whiplash tehát fel fog menni a pódiumra egy feltűnően magas és kopasz úriember díjáért. Megkérdőjelezhető, hogy lesz-e más győzelme, noha Tom Cross vágása abszolút megérdemelné az Akadémia megbecsülését.
Jelölések: 5 (legjobb film, legjobb férfi mellékszereplő, legjobb adaptált forgatókönyv, legjobb vágás, legjobb hangkeverés)
Tipp a megnyert kategóriákra: 1 (legjobb férfi mellékszereplő)
Egy dolog, amit nem tudtál a filmről: Damien Chazelle (a film írója és rendezője) 2013-ban már elkészített egy rövidfilmet ugyanezzel a címmel. A Sundance filmfesztivál legjobb rövidfilm díjának megnyerése segítette hozzá ahhoz a pénzügyi támogatáshoz, amivel meg tudta rendezni eredeti, hosszú forgatókönyvét.
Akik még említést érdemelnek:
Nem kapott túlzott elismerést David Fincher pszichodrámája, a Gone Girl (Holtodiglan), hiszen mindössze Rosamund Pike emlékezetesen rémisztő alakítása lett jelöléssel díjazva. Hasonlóan kimaradt a legjobb tízesből az Interstellar (Csillagok között), habár Christopher Nolan sci-fije a legjobb vizuális effektek díjra majdnem biztos befutó és a két hangkategóriában is beleszólhat az American Sniper győzelmébe. Érdekes hiányzó a Foxcatcher is, hiszen öt jelölés (kiemelendő Steve Carrell és Mark Ruffalo, valamint Bennett Miller rendező) mellett kissé érthetetlen hogy nem lett legjobb film esélyesnek titulálva. Három jelölést kapott Angelina Jolie filmje, az Unbroken (Rendíthetetlen), noha a győzelemre pont annyi esélye van, mint a kedves olvasónak.
Ha van Simmonshoz hasonló biztos győztes, az Julianne Moore, akinek már most oda lehet adni a szobrocskát a Still Alice-ben nyújtott lehengerlő szerepléséért. Vele ellentétben meghökkentő Jennifer Aniston kihagyása a listáról, aki a Cake-ben végleg levetkőzte a Jóbarátok Racheljét. Szintén kimaradt Jake Gyllenhaal, aki Miles Tellerhez hasonlóan az erős mezőny áldozata lett. Filmjét, a Nightcrawlert (Éjjeli féreg) csupán legjobb eredeti forgatókönyvre jelölték. Megszerezte hatodik jelölését Paul Thomas Anderson is, bár az Inherent Vice (A beépített hiba) csupán két jelölésével alulmúlta a korábban vártakat. Négy jelölése van a Mr. Turnernek, három az Into The Woodsnak (Vadregény), köztük már-már természetes módon Meryl Streepnek, akinek ez lesz 19. jelölése (három győzelemmel). Két jelölése van a Guardians of the Galaxynek (A galaxis őrzői), ám a vizuális effektek (Interstellar) és a smink (The Grand Budapest Hotel) díjak is elég egyoldalúak.
Meglepően jól teljesített a Wild (Vadon), hiszen Reese Witherspoon és Laura Dern is jelölést érdemelt. Meg kell említeni még Robert Duvallt (The Judge – A bíró), illetve Marion Cotillard-t (Deux jours, une nuit – Két nap, egy éjszaka) is, akik ugyan jelölve lettek legjobb férfi mellékszereplőnek és legjobb női főszereplőnek, ám kategóriájukban semmi esélyük sincs.
A legjobb animációs film díja viszont nincs lefutva, bár a How to Train Your Dragon (Így neveld a sárkányodat) második része valószínűleg orrhosszal behúzza a Big Hero 6 (Hős6os) előtt. A legjobb idegen nyelvű film díjára a lengyel Ida áll a legtöbb eséllyel – az Akadémia tőlük szokatlan módon egy extra jelöléssel is díjazta Pawel Pawlikowski szívszorító filmjét (legjobb fényképezés).
Az Oscar-gála magyar idő szerint február 23-án, hétfőn reggel fél háromkor kezdődik a Los Angeles-i Dolby színházban. Az est házigazdája a How I Met Your Mother című sitcom Barney-ja, a már számtalan díjátadón helytálló, elképesztően karizmatikus Neil Patrick Harris lesz.
Kun Zsolt
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez