Olyan, mint a Citroën általában. Nonkonformista! – Citroën C5 X Feel Plus 1.2l
A legnehezebb kérdés talán az, hogy mi is a C5 X valójában? Crossover, kombi, ferdehátú esetleg sportkombi? Mindegyik és valójában egyik sem. Egy autó, amely svájci bicskaként egyszerre kíván választ adni minden kérdésre. A családi autózás igényeire, a céges autókkal kapcsolatos elvárásokra, a divatra és végül, de messze nem utolsó sorban arra, hogy eladásokat mutasson fel a Stellantis csoporton belül a francia márka.
A Citroënnél hagyománya van a különc formájú autóknak. Bizonyos szempontból ez jelentette a márka sikerét a múltban és persze ugyanennek köszönhető, hogy manapság kevésbé tudunk kiemelni olyan modellt, amely komolyabb eredményt ért volna el. Manapság, amikor a siker kulcsa nagyjából sajnos annyi, hogy pár centivel magasabbra felemelnek egy dobozt, nem könnyű extrém autóformát alkotni. Ezért a Citroën sem tehetett mást, emelt hasmagasságú autót készített, de elrugaszkodott a konvencióktól. Lehet már lassan egyedül maradok az igényemmel, hogy a hagyományos formájú autókat szeretem, de talán még másokban is megvan ugyanez az érzés. Ezt gondolhatták a C5 X tervezői. Kicsit ugyan magasabb az építési mód, de a hagyományos 5 ajtós, kombi jellegű formát követi a terv. Sőt, a lapos tetőív miatt kifejezetten sportos érzést sugall a formája. Persze ez a sugallat örökre csak érzés marad, de talán erről egy kicsit később. Pontosan nehéz is meghatározni, hogy kik a versenytársai a modellnek, én inkább a kombikat tekintem annak, mintsem a SUV-okat, így a VW Arteon Shooting Breaket vagy a Skoda Superbel lehet összevetni, persze magasabb felépítéssel. Házon belül egyértelműen a Peugeot 508 SW a megfelelője, de itt is ki kell emelni, hogy a C5 X magasabb hasmagassággal rendelkezik. Ha valaki SUV-ra vágyik inkább, akkor a C5 Aircross lesz az ő autója, hiszen vezetési élmény szempontjából a C5 X ettől távolabb van.
A frontrésze az autónak abszolút hozza a mostani Citroën márkaarculati jegyeket. Két krómcsík fut végig az autó orrán, amelyekből középen a márkalogó formálódik meg. A szűk hűtőmaszk, valamint a felső sávval párhuzamosan elhelyezett nappali fény szúrós tekintettel figyeli az utat.
Oldalnézetből egy megemelt kombira hasonlít a sziluettje, talán az XC70 vagy az A4 Allroad juthatna eszünkbe róla a megemelet karosszéria, a fekete műanyaggal keretezett kerékjáratok és küszöb miatt. De a tető síkja, ahogyan imént említettem, lefelé csapott, a C oszlop kifejezetten széles. Utóbbi különlegessége, hogy üveggel van fedve, így sokkal légiesebbnek hat a tető, amely opcióként eltérő fényezést is kaphat, ezt a hatást tovább erősítve. Alaphelyzetben már méretes, 19” -es alufelni jár az autóhoz.
Hátul találunk egy alsó és egy felső spoilert is, ami egy újabb sportos hangulatot árasztó elem. Az orr-részen a króm lécek elhelyezési formáját folytatja a hátsó lámpatestek kialakítása, de itt ezen nem futnak össze középen. Nekem ez így picit befejezetlen érzést adott, de így sem volt ellene kifogásom. Ennél sokkal fontosabb a csomagtér mérete, amelyet a hátsó ajtó rejt maga mögött. Ez alaphelyzetben 545 literes, amelynél van ugyan nagyobb a kategóriában (Superb kombi 660 liter), de ez is egy kifejezetten hatalmas űrtartalom. A C5 Aircross ugyan praktikusabb, hiszen 40/20/40 annak üléslehajtási rendje, míg a C5 X 60/40 arányban dönthető csupán és nem is tologatható a hátsó üléssor, mint a „testvérmodellben”, de így is elégedett voltam vele. Síalagútja, többszintű kialakítása mindenképpen a praktikus modellek közé sorolja ebből a szempontból is.
A 4,8 méter hosszú autó belső tere folytatja, sőt talán fokozza is az igazi extravagáns kialakítást. Rengeteg különböző felület, változatos anyaghasználat jellemezi a belső teret, amely egy kifejezetten szerethető, praktikus és kényelmes utasteret eredményez. A vezető előtt egy viszonylag kicsi, de jól átlátható digitális műszerfal található, amely nekem grafikai szempontból ugyan nem annyira tetszett, de azzal nem volt problémám, hogy a megfelelő adatokat le tudjam olvasni róla. A középkonzolon egy nagy méretű, 10” -es érintőképernyő található, amely problémamentesen működött a tesztidőszak alatt. A Stellantis/PSA rendszer, nem a leggyorsabb, de kis szokást követően megfelelően használható. A telefonunk problémamentesen kitükrözhető a felületre. Szintén pozitív, hogy a hőmérséklet/klíma szabályozása fizikális gombokkal állítható, így a digitális felületen külön emiatt nem kell barangolni. Azt viszont furcsa volt, hogy a hangerőszabályozó, amely szintén egy fizikális tekerő, relatív messze volt a vezetőtől. Inkább az utas számára érhető el jobban.
Összeségében viszont tényleg jó érzés volt az autóban ülni, amely érzést fokozta a rengeteg tároló és pakolóhely, amely igazán fontos, ha családi vagy hosszútávú utazóautónak tekintjük a C5 X-et. A lábtér hátul is fejedelmi, a fejtér viszont az alacsony tetővonal miatt már kevésbé. 180-185 centiméteres magasság felett ez már akár zavaró is lehet, alacsonyabb magasság esetén viszont ezzel sem lesz probléma.
Az utazás kényelmét tovább fokozza, hogy alapfelszereltségként jár minden C5 X-hez az úgynevezett Advanced Comfort ülések és futómű. Többek között ezért és a minden szempontból lágy kialakítás miatt az autót fantasztikusan „puha” érzés vezetni. A kormány mozgatásához is minimális erő szükséges, így tényleg a legnagyobb kényelemben érezhetjük magunkat. Ez utóbbi persze a sportos vezetéssel kapcsolatos elvárásainkat gyakorlatilag azonnal megsemmisíti, de fontos eldönteni, hogy a napi használat során valójában mire is van szükségünk. Ha a sportos vezetési élményre vágyunk, akkor a tesztelt 1,2 literes turbós háromhengeres modell több szempontból is csalódást fog okozni.
A teljesítmény mellett a lágy futómű hajlamos volt arra, hogy nagyobb sebességű kanyarbevételnél bizonytalanná tegye az úttartást.
Bár a vezetési üzemmódot változtathatjuk, de a Sport mód sem tartogat komoly sportos kihívást, amely nem is meglepő, hiszen a 130 lóerős motor egyértelműen nem erre való. Nem szeretném leszólni ezt a teljesítményt, mert átlagos körülmények és használat mellett teljesen elegendő és mondhatom, hogy problémamentesen viszi a járművet. Gyorsulása 10,4 másodperc 100-ra. Ha valaki többet szeretne, létezik még a 225 lóerős plug-in hybrid (PHEV) verzió is, amely 7,8mp-et tud. Igaz ennek 4 milliós felára van a sima benzineshez képest. A kettő között létezik még egy 1,6 literes benzines (180 lóerős) változat, amelynek specifikációját megtaláljuk ugyan a Citroën honlapján, de sajnos ár nem tartozik hozzá. Ez a változat ugyanazzal a motorral készül, mint a PHEV, de nem egészíti ki villanymotor a benzinest és így természetesen nem képes károsanyag mentes haladásra.
Visszatérve a Mi 1,2 literes benzinesünkre, érdemes kiemelni, hogy kizárólag nyolcsebességes automataváltóval érhető el. A fogyasztása kifejezetten jó, hiszen vegyes használat mellett 6,4-6,5 literes fogyasztást mérhetünk nála.
A Citroën C5 X egy különlegesség a sok egyenautó világában. Elegáns, praktikus és kényelmes. Univerzális autónak tekinthető, hiszen ugyanúgy alkalmas lehet egy vállalti autónak, mint nagyobb családinak. Ára a mai árakhoz képest kedvezőnek mondható, hiszen a tesztelt, közepesen felszerelt, de az alapvető és fontos extrákat tartalmazó Feel Plus kivitelű tesztautónk 15 millió forintos áron vásárolható meg a kiegészítő opciókkal. Érdekes és megfontolandó lehetőség azok számára, akik nem szeretnek tucatautóval közlekedni és fontos számukra az a sok-sok előny, ami mind benne van ebben a kocsiban.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez