Oidipusz - Cupra Leon 1.5 eTSI DSG
A Seat története a VW csoporttal 1982-ben kezdődött. Az elmúlt valamivel több, mint 40 év rengeteg izgalmas modellt, számos értékesítési és marketingstartégiát vonultatott fel. Voltak igazán jól sikerültek és voltak kevésbé. Úgy vélem, hogy a mélypontot a 2005 után kezdődő de’Silva által tervezett modellek jelentették. Ennek a korszaknak vége és újra olyan autók kerülnek ki a spanyol gyárból, amelyek megdobogtatják a szívet. De a márka magára találása nem ennyire egyszerű.
Sok minden történt 2015-ig, amikor az eladható szellemiségű Seatok piacra kerültek. Talán a legnagyobb kihívást az jelentette, hogy az olló, amely a VW és a Skoda között volt és amelyikbe kiválóan illeszkedett a sportos Seat vonal, egészen összezárt. Azzal, hogy azonos padlólemezre egy harmadik márkát is megterveznek, már egyre kevésbé volt lehetséges, elsősorban azért, mert alig-alig lehetett árkülönbséget tenni közöttük. A Skoda presztízse drasztikusan növekedett, aki pedig valamivel jobbra vágyott, máris ott volt neki a valamivel kisebb méretű, de több önbizalmat adó VW márka. A Seat eladások pedig nem követték az elvárásokat, hiába terveztek egyre szebb és szebb formákat az azonos alapok köré.
Úgy vélem, hogy a fentiek lehettek a kiváltó okai annak, hogy újragondolták a VW csoport marketing stratégái a lehetőségeket. Így emelkedett ki 2018 a Cupra almárka a Seatból és lett belőle önálló márka, ez pedig lehetőséget teremtett arra, hogy újrapozícionálják.
Kezdetben persze itt is egyszerű átlogózásról volt szó, minimális különbségekkel az alap Seat modellekhez képest. A legerősebb motorokat, a kivételes design elemeket, egyedi fényezést és hallatlanul szép felniket a Cupra kapta meg.
Az áttörést a Formentor jelentette, hiszen ez a modell nem egy szimpla újralogózott modell volt, hanem egy teljesen egyedi, csak a Cupra modellpalettáján megjelenő típus. Ez a kocsi hallatlan sikert hozott a márkának és az ismertségének.
Nem feltételezem, hogy az eredeti cél a Seat kivezetése volt (bár ez is lehetséges), de az biztos, hogy a legfrissebb hírek szerint 2030 után nem terveznek új Seat modelleket. Ellentétben sorra jelennek meg a csodálatosabbnál csodálatosabb koncepciók, amelyek a Cupra márka jövőjét hivatottak bemutatni. Tehát a gyermek, amely a Seatból fejlődött ki, szép lassan megöli apját és higgyük el azt, hogy mint a görög mitológia hőse, majd királya, ezt nem szándékkal teszi.
A hosszas bevezető azért született, mert a mindössze 150 lóerős változata az alap Leonnak nehezen nevezhető a mai világban kiemelkedőnek. Mondhatjuk rá, hogy nem rossz, de azt, hogy dübörgő paripa, azt kevésbé. És mielőtt félreértené bárki, hogy elégedetlen vagyok a mild-hybrid rendszerű 1,5 literes Leonnal, szeretném leszögezni, hogy téved. Sőt, hallatlan pozitív csalódást okozott számomra a Cupra Leon, amely ugyan nem sportautó, de ennek ellenére kellően sportos. Talán a futóműve már túlságosan is az, de ez a gén elengedhetetlen, akárhány lóerő is van az adott járműben.
Egyszóval a Cupra térnyerése, vagy mondjuk inkább első győzelme a Seat fölött ebben, ennél a típusnál és motornál koncentrálódik. Nem sport autó, de továbbra is sportos. Nem luxus, de minőségibb és egyedi stílusjegyekkel rendelkezik. Ezáltal lett szexibb, eladhatóbb és elsősorban ezektől a képességektől kerül más, magasabb árcédula rá, mint a „szimpla” spanyol apukára, a Seat Leonra.
Bár a Seat Leon is szép vonalú, sportos autó, de valahogyan sikerült a Cupra változatot még inkább felpimpelni. Feltűnő, a különleges márka logó miatt egy, az autómárkákat kevésbé ismerő halandó számára felismerhetetlen járművet alkottak. Ez lehetett az oka annak, hogy a figyelem állandó középpontjában volt a nyolcas golf technikai alapjaira épülő kocsi. Nem túlságosan nagy, de pont elég széltében és hosszában is (4,4 méter hosszú és 1,8 méter a szélessége). A csomagtartóra is ezt mondanám, amely alaphelyzetben 380 literes.
A belső tér letisztult, a mai divatot követve modern, talán túlságosan is az. Gombokat alig találunk, hiszen a 10” -es tablet méretű érintőképernyőről lehet mindet vezérelni. A digitalizációnak ez már az a foka, amelyhez én túl öreg és konzervatív vagyok. Nem akarom ezzel sokáig rabolni az időt. Meg lehet szokni, ki lehet igazodni a menü rendszerben, de értelmetlennek tartom, hogy minden hagyományos kezelőt, mint a klíma, rádió, navigáció stb. egyetlen képernyőre száműztek.
A kormány mögötti, szintén digitális kijelző jól átlátható, mutatós és megfelelően informatív, többféle módon személyre szabható.
Az ülések kifejezetten kényelmesek, talán a kategória legjobbjai. Két felnőtt hátulra is elfér kényelmesen. A lábtér és a fejtér elegendő itt is.
Pakolási lehetőségből, USB-C kimenetből is elegendő van. A térérzet az által, hogy az automata váltó kapcsolója csak egy pici pöcök lett,még nagyobb, tágasabb. A hangulatfény is kiváló, hasonló módon körbefut, mint az alapot adó Seat esetében is.
A meghajtásról a már korábban említett 150 lovas, 250Nm nyomatékkal rendelkező, 1,5 literes turbó benzines gondoskodik, amelyhez a 7 sebességes DSG remekül passzol. A fogyasztás 7,5-8 között alakult a teszthét alatt, függően attól, hogy mennyire használtuk ki a Sport üzemmód adta lehetőségeket. A gyorsulás egyébként nem rossz, sokkal jobb, főleg érzésre, mint amire a teljesítményadatból számítani lehet rá. Ennek oka lehet, hogy az autó tömege épphogy meghaladja az 1,3 tonnát, amely manapság nem számít túl soknak.
A tesztautó listaára 14 millió körül lehetett, de kevesebb extra tartozékkal már 12,7 milliótól elérhető a Cupra Leon, amelyből konfigurálás közben azonnal kapunk 1,5 millió kedvezményt. Ez nagyjából 1,3 millióval több, mint a szintén kedvezményes Seat változat belépő ára. Természetesen más a kerékméretük, kárpit, megjelenés stb., így az egyszerű ár összevetés a két modell között nem fair ilyen módon.
Annyi viszont bizonyos, hogy a Cupra Leon kiváló és szép autó, számomra sokkal inkább vágyott, mint az azonos VW Golf változat.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez