Off-road ON – Yamaha Ténéré 700
Sikerült megint egy óriási presztízzsel és hagyományokkal rendelkező motor új kiadását górcső végre kapnunk. Ez pedig nem volt más, mint a hatalmas, több mint 400 ezer km2 kiterjedésű, saharai területről, a Ténéré -ről elnevezett Yamaha motor kipróbálása.
Korábban már bizonyára kiderült, hogy számomra az egyik legkedvesebb kategória a túra-endúró. Magas és keskeny felépítés, remek súly és lóerő arány jellemzi ezeket a motorokat, így gyakorlatilag bármilyen terepen a barátunk tud lenni.
Nem véletlen, hogy Ténéré lett a neve a korábban XTZ kódnevű motornak, hiszen a Ténéré mindig is a ralira termett.
A 16 literes tank karcsú, vékony kialakítását igazán könnyű volt a térdeim közé venni és akár azok segítségével is lehet irányítani a motor. Csakúgy, mint álló helyzetben is remek tartást és stabilitást éreztem. A fordított teleszkópok hosszú útja pedig szinte minden úthibát, bukkanót tökéletesen elnyelnek. Éppen ezért gondolom azt, hogy városi használatra is kiválóan alkalmas a Ténéré.
Ahogy a motor nevéből is következik egy 700, egész pontosan 689 köbcentiméteres blokk hajtja meg a vasat, melyhez egy 6 sebességes váltó kapcsolódik. Nagyon tetszett a nyomaték elosztása az egyes fokozatok között, mert bármilyen sebességnél jól érezhető nyomatéktartalék van a blokkban. A kéthengeres, négyütemű blokknak egyébként meglehetősen jó hangja van, még a gyári dobbal is. Nem zavaró, de jól hallható az autósok számára is, ami szerintem biztonsági szempontból egyáltalán nem elvetendő. A jól észrevehetőséget és az egyediségét kihangsúlyozza a 4 db LED lámpából álló világítótest. Tökéletes látást biztosít bármilyen fényviszony mellett.
Ahogy említettem kitűnően irányítható a motor. Rendkívül élvezetes volt fel-le váltani, gyorsulni és nem utolsó sorban azt a magabiztosságot érezni, hogy mindezt bármilyen útviszony mellett képes a Ténéré megadni. Bár óvatosan, hiszen az extrákkal növelt ára közel 4 millió forint a motornak, de az aszfaltról a földútra váltás szinte észrevehetetlen volt, köszönhetően a jó gumiknak és a remek felfüggesztésnek. Utóbbi egyébként manuálisan állítható, akár menet közben is.
Nem elhanyagolható szempont az alacsony fogyasztás sem, hiszen így lesz a hatótávolság megfelelően nagy. A tesztelés során 4,6-4,7 liter között fogyasztott a Ténéré, ami 320 kilométer körüli hatótávolságot eredményez.
Ahogyan az első lámpák, úgy a műszeregység is rali stílusban készült. Jól átlátható, informatív a kijelző, melynek egyes menüpontjait a jobb kezünknél lévő Select gombbal tudunk módosítani. Talán itt hátrány, hogy a gomb, csupán jobbra és balra mozdítható, így az egyes mérők nullázása külön gombbal lehetséges, ami a műszeregységen található. Meg lehetett volna oldani egyszerűbben is.
A rali stílusú motorozást segíti, hogy az ABS menet közben is kikapcsolható. Így a vezető kezében teljes az irányítási lehetőség.
Nagyon kevés manapság az az új motor, amely valódi motorozás élményt nyújt úgy, hogy a technika nem avatkozik be lépten nyomon. A Ténéré az egyik ilyen. Valódi szuper élmény volt minden rajta töltött perc.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez