Nincsenek véletlenek - Suzuki Vitara
A Vitara az elmúlt 7 évben fogalommá nőtte ki magát hazánkban. 1988-ban mutatkozott be az első generáció, de Magyarországon a 2015-től Esztergomban gyártott negyedik generáció hozta az igazi áttörést. A Vitara végérvényesen és vitathatatlanul a családok igazi kedvencévé vált.
Létezik nagyobb SUV? Igen. Tudunk mondani jobban felszerelt, több luxust kínáló autót? Egészen biztosan. Netán olyat, amelyik nagyobb presztízzsel bír? Erre is igen a válasz.
De ezeket a kérdéseket nem külön-külön kell feltenni, vagy vizsgálni. A legfontosabb az ár/érték arány. Az ideális egyensúly megtalálása, amely leginkább ebben a típusban egyesül. A Vitara a legjobb példa erre és mi lehet jobb bizonyíték, mint az értékesítési darabszámok, amelyek magukért beszélnek.
Az esztergomi gyártás 2015 márciusában indult és már ebben az évben a második legeladottabb hazai autó a Vitara volt. A stabil első helyét az értékesítési darabszámok tekintetében 2021-ig folyamatosan tartotta és ez nem véletlen. Hogy mi a Vitara titka?
A Magyar Suzuki tökéletesen érzett rá, hogy az SUV/crossover formavilág milyen méretékben fogja meghatározni a 2010-es év második felétől a vásárlói igényeket. Így utólag kijelenthető, hogy tökéletes döntés volt a hazai gyártás fókuszát erre a modellre irányítani. A Vitara divatos, szerethető és előremutató formavilága azonnal a vásárlók kedvencévé tette. A szögletes formavilág a modern lekerekítésekkel stílusossá teszi. A felhasználók természetesen városi közlekedésre keresnek gépjárművet, de a Vitara formája és konstrukciója egyértelműen mutatja, hogy nem kell megijedni, ha az aszfaltcsíkot is el szeretnénk hagyni. Méretei minden felhasználási körülményre ideálisak. Terep és városi közlekedés, családi használat, ezekre egyértelműen az ideális méret a Vitara 4175mm-es hossza és 1775mm szélessége. Kategóriája szerint kisméretű SUV (B szegmens), de a belső térérzet ennél lényegesen nagyobb. A csomagtartó mérete 375 liter alaphelyzetben, amely a 40:60 arányban lehajtható ülésekkel 1160 literig bővíthető. Ugyan nem ez a legnagyobb méret a kategóriában, de nagyon fontos szempont, hogy a szögletes belső tér és a magasra felnyíló csomagtérajtó kiváló pakolási lehetőséget biztosít, így a kihasználhatósága lényegesen jobb, mint a versenytársaké. További előny, hogy teljesen sík felületet kapunk az ülések lehajtásával, amelyek könnyedén, egyetlen gomb benyomásával hajlanak előre.
A Vitarában mindenki megtalálhatja azt a pontot, ami miatt imádja és rajong érte.
A vezetési élmény igazán fontos tényező, amelyet a központi infotainment rendszer is támogat. Jól átlátható és gyors felülete minden korosztály számára gyorsan elsajátítható kezelést tesz lehetővé. A mobiltelefon természetesen kitükrözhető a 7” -os képernyőre.
A jó fogású kormány mögötti hibrid – félig analóg, félig digitális - műszerfal szintén jól átlátható, informatív. De a vezetési élmény nem csak ezeken múlik és nem is csak a rendkívül kényelmes üléseken, amelyekkel a Vitarát felszerelték.
A futómű, a közvetlen kormányozhatóság és a dinamikus erőforrás együttműködése kiemeli a többi versenytárs közül a Vitarát. Ahogyan a bevezetőben is említettem, ehhez tartozik egy rendkívül versenyképes ár, amelyet a Suzuki a Vitara mellé kínál. Mit is jelent ez?
A Vitara 6,99 millió forintos kedvezményes árról indul az úgynevezett GL felszereltséggel. Függetlenül attól, hogy kevésbé díszített ez a változat, tehát fekete külső kiegészítőket találunk rajta, itt is már elfogadható a felszereltségi szint. Adaptív tempomatot, illetve számos biztonsági kiegészítőt kapunk már ennél a változatnál is, mint ESP, vészfék asszisztens, hegymeneti elindulássegítő, táblafelismerő rendszer, guminyomás figyelő vagy éppen az ISOFIX rögzítési pontok. A GL+ felszereltség jelenti az optimumot, ahol már minden elem fényezett, könnyűfém keréktárcsák is járnak az autóhoz, megkapjuk az említett okostelefon kapcsolódási lehetőséget és nem utolsó sorban innentől érhető el az AllGrip összekerék hajtási rendszer és a holttérfigyelő rendszer. A Vitara felszereltségi listájának csúcsán a GLX kivitel áll, ilyen volt a tesztautónk is, amely tényleg mindenféle földi jóval kecsegtet, magasabb minőségű beltéri anyagokkal, bőr és műbőr üléskárpittal, komolyabb hangzást nyújtó hifi rendszerrel, nagyobb és polírozott alukerekekkel. A panorámatetős, összekerekes mild-hibrid változat 9,1 millió forintos árért érhető el. Ha alaposan körbe nézünk, megközelítőleg sem találunk jobb ajánlatot egyetlen más márkánál sem.
A kényelem mellett egy jó családi autó esetében még legalább két feltételnek kell mindenképpen megfelelni, hogy biztosítsa az általános megelégedést. Az első a biztonság. A Vitara ötcsillagos töréstesztje bizonyítja, hogy ezen a ponton nincsen kompromisszum a Suzuki számára.
A másik szempont pedig a környezettudatosság és ezen keresztül a fenntartási költségek.
Az autógyárak közül a Suzuki vezette be egyik elsőként a mild-hybrid, azaz a lágy hibrid rendszert. Ennek a lényege, hogy egy kompakt villanymotor (10kW) és egy 48V-os akkumulátor kettőse támogatja az 1,4 literes turbómotort. Az autó teljesítménye 130 lóerő, 235Nm maximális nyomatékkal, ami ugyan nem tűnik soknak, de az alacsony autótömeg miatt 9,5 mp alatt (az AllGrip változat 10,2) képes 100 km/h-ra gyorsítani az autót. Ez az eredmény pedig összemérhető (inkább jobb) a versenytársak eredményeivel.
A lágy hibrid hajtás számos előnnyel rendelkezik egy normál benzinmotoros autóhoz képest. Károsanyag kibocsájtása számottevően jobb (121g/km), illetve a napi használat során azt tapasztalhatjuk, hogy a Start/Stop rendszer észrevétlenül működik, továbbá némi üzemanyagspórolást is tapasztalhatunk, hiszen a gyorsítások során a villanymotor a benzinmotort támogatja.
A Suzuki Vitara ugyan már 7 éves modell, de ez egyáltalán nem látszik meg rajta. Ennek több oka is van. Egyrészt egy örökké divatos, nagyon szép alap formavilággal kezdte meg a pályafutását. Minden évben képesek voltak a tervezők apró változtatásokkal a megjelenését tovább csinosítani. A módosítások természetesen nemcsak a külső és belső megjelenést érintették, hanem az alkalmazott technológiát is. Így lett és maradt a Vitara mindmáig az érdeklődés középpontjában.
A Vitara negyedik generációs modellje a legjobb példa arra, hogy nincsenek véletlenek. Az állandó megújulás és a folyamatos fejlesztések teszik a Vitarát Magyarország egyik legkedveltebb járműévé.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez