Nevek játéka – Renault Austral TCe 160 mild-hybrid
A legtöbb autógyártó jól nyomon követhető startégiája, hogy az új modelleknek azonos nevet ad és csak jelöli, vagy éppen még azt sem, hogy új generációról van szó, ezzel jelezve a stabilitást. Ettől, az elmúlt 20-25 évvel ezelőtt kezdődő divattól szakít most már egyre feltűnőbb módon a Renault. Ahogyan a coupé SUV esetében az Arkana nevet javasoltam egyszer, hogy érdemes megjegyezni, úgy igaz ez az Australra, amely a Kajart váltja a kompakt SUV kategóriában.
A bevezetőben viszonylag sikerült az új modellt, az Australt elhelyeznem, de annak érdekében, hogy fokozzam a nevek listáját és persze a precizitás végett is, muszáj, hogy szót ejtsek a legközelebbi rokonáról, a Nissan Qashqairól. A Renault-Nissan együttműködés okán a két autó azonos padlólemezen fut, méghozzá az új CMF-CD kódnevű platformon. A közeli rokonság ellenére két teljesen más hangulatú, stílusú autót készítettek a tervezők. Annak ellenére, hogy a szokásos „bakancs” forma mind a két autó sziluettje, olyan erős márkajegyeket találunk rajtuk, hogy ha akarjuk se mondjuk meg a kapcsolatot.
Az Austral egyébként 2 centivel hosszabb, 451 centiméter, mint a Renault Kajar, amelynek a helyét veszi át. Minimálisan szélesebb és magasabb is (182,5, illetve 161,8cm), nagyjából fél centivel, de ez a különbség szinte észrevehetetlen.
A coupé formavilágú Arkanhoz képest viszont rövidebb 5 centivel és a tengelytávja is kisebb, 266,7 cm vs. 272 cm, illetve a csomagtere is kisebb alaphelyzetben 13 literrel, így kereken 500 liter. Lehajtott hátsó ülésekkel természetesen lényegesen nagyobb, mivel a tetősík egyenesen fut végig az autón, emiatt 1525 liter, szemben az Arkana 1296 literjével.
Meglepő lehet, hogy az ára magasabb, mint az Arkanának, hiszen a legtöbb márka a divatosabb, csapott kialakításért többletet szokott kérni. A Renault nem így döntött, amelynek oka az lehet, hogy az Austral kívül-belül már egy modernebb benyomást keltő autó. És ez nem csak a látszat, valóban erről is van szó.
A külső jegyei változatlanul hamisítatlan Renault hangulatot adnak. A fényszórók fordított vasalóformája talán azért ugrik be kevésbé, mint korábban, mert a keskeny LED-es lámpatestek felső íve már kevésbé domináns. Hívhatjuk tehát sokkal inkább már C formának ezt a kialakítást, amely jobban is hangzik és persze, ha így keressük, akkor számos hasonló formát találhatunk kívül és belül is az autóban. A frontrészen nem csak a lámpatestek, hanem a hűtőrács és a vadonatúj, letisztult Renault logó is feltűnhet. A markáns márkajegy olyan nagyra sikerült, hogy a motorháztetőbe is belenyúlik. A lökhárító alsó része és a teljes orr kialakítás sportos hangulatot ad az autónak.
Oldalról a kétszínű fényezéstől lesz különleges az autó, továbbá a C oszlopon visszaköszönő, C formájú ívre hajló krómozott betét, amely vagány módon a hátsó ajtóig húzódik.
Az autó hátsó traktusát a jellegzetes (most már hívjuk ezt is C formájú) lámpatestek és szintén az új logó tesz másokhoz képest egyedivé, illetve azt is mondhatnám, hogy Renault-ssá.
Számomra talán nem is a külső, hanem sokkal inkább a belső fogott meg a kompakt városi terepjáróban. A márkánál megszokott minőségi belteret sikerült fokozni, illetve továbbfejleszteni. Az OpenR link elnevezésű multimédia rendszer ugyanis rendkívül impozáns módon jeleníti meg az információkat a vezető számára. A műszerfalon és a középkonzolon is egy-egy 12” -es kijelzőt találunk, más-más arányokkal. A műszerfalnál természetesen fekvő, a középkonzol esetében álló felépítésben. Nemcsak méretükben mutatósak ezek a közös felületre applikált digitális felületek, hanem grafikájukban és felbontásukban is. A kezelése, a logikai felépítése, gyorsasága és használhatósága szerintem az egyik legjobb a most elérhető rendszer közül, ha az összes márkát összehasonlítom. Természetesen a telefonunkat is ki tudjuk rá tükrözni, akár vezeték nélkül is.
Nem mondom, hogy minden pontjával tökéletesen elégedett voltam a beltérnek, hiszen az automata váltó fokozatválasztója harmadik karként került a kormány mögé a rádió kezelőjének és az ablaktörlő vezérlőjének karja mellé. Ez pedig már pontosan eggyel több, mint amelyet szerintem látványban és funkcióban is be tudunk fogadni, Bizonyára megszokható, de erre jobb megoldást kellett volna találni.
Szintén furcsa design megoldás a valójában funkció nélküli hatalmas karral ellátott rekesz takaró a könyöklő előtt. Ha óvatlanul akkor tologatjuk, amikor előtte a pohártartóban egy telefon, vagy palack van elhelyezve, akkor guillotinként hatalmas pusztítást képes véghez vinni. Egyébiránt jópofa a repülőgép gázkarjára hajazó kialakítás, amely mögött még egy indukciós telefontöltő is helyet kapott.
A kritikai megjegyzéseim ezzel véget is értek, mert a belső tér egyébként tényleg remek. Tágas utastér kényelmes ülésekkel, rengeteg tárolórekesszel, kiváló fej és lábtérrel. Ezt fokozza a minőségi anyagok használata. Kifejezetten jó érzés az Austral vezetése. Megfelelő a rugózási kényelem is, továbbá a kormány is megfelelően jó visszajelzést ad vezetés közben.
A tesztelt autóban a már jól ismert 1,33 literes benzinmotor volt, amely egy mild-hybrid rendszerrel együtt hajtotta az első kerekeket. A meghajtáshoz egy 7 sebességes automata kapcsolódott, amelyek így együttesen 158 lóerőt és 270Nm nyomatékot adtak át az autónak. Nem éreztem egy sportautónak ettől az Australt, de a hétköznapi használathoz tökéletesen elegendőnek. Ha kell, természetesen meg tud indulni és 9,7 mp-es 100-as sprintet tud produkálni, de valahogyan ebben az autóban nem is éreztem, hogy nagyon nyomni kellene neki. Autópályán, városban és autóúton is tökéletesen halad. Ajánlani tudom ezt a motort, amely egyébként az otthoni családi autóéval azonos, így hosszútávú használatáról is csak pozitívan tudok nyilatkozni. Fogyasztása 7,5 liter volt vegyes használat mellett, amelyet én jónak ítélek meg.
Ha az olcsó szót más márkák összehasonlításaként használjuk és nem a magyar pénztárcához képest (hiszen akkor mindent csak a drága szóval lehetne kifejezni és azt fokozni), akkor azt mondanám, hogy a kínált technológia, biztonsági felszereltség és kialakítás alapján egy alacsony árfekvésű ajánlattal adja a Renault ezt a modellt. Akciós áron most 10,7millióról indul az árlista és a tesztelt 160 lóerős változat, Techno felszereltséggel sem kerül többe, mint 12,6 millió forint. Ezért a pénzért egy jó funkcióval rendelkező, tágas családi autót kapunk, rendkívül modern belső térrel és kialakítással. A neveket ugyan kicsit nehéz mostanában követni Renault-nál, de legalább nem unjuk meg a változatlan típusneveket.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez