Nem állva szeretünk bele – BMW F 900 GS
Vannak motorok, amelyek már akkor is vonzalmat keltenek bennünk, ha álltukban meglátjuk őket az utcán. Szebbnél szebb naked motorok, café racerek, chopperek, cruiserek tarkítják az utakat. Sőt, a népszerű túraendúrok között is vannak kifejezetten szép darabok. Az viszont biztos, hogy a BMW legújabb endúró típusú formatervei nem elsősorban a szívnek, sokkal inkább a racionalitásnak szólnak. Nehéz eldönteni, hogy ez jó vagy rossz stratégia, de az biztos, hogy ha engem kérdeznek, az új F 900 GS nem a külsejével fogott meg.
Egészen extrém fényezéssel kaptuk meg a vadonatúj F 900 GS modellt. A Style Passion névre keresztelt nagyon sárga fényezés egyértelműen feltűnővé teszi. Természetesen nem kell ezt az feláras színt választani, alapban fekete színnel kapható és a „szokásos” fehér-kék-piros, ez esetben GS Thropy néven futó fényezés is elérhető hozzá. Talán nem a szín a legfontosabb, de egyértelműen sokat változtat a megjelenésen a tesztmotor sárga színe, ahol a váz piros fényezést kapott emellé.
Az 1250, bocsánat, most már 1300GS alatti három tagból álló kínálat középső tagját ugyanaz az erőforrás hajtja, mint az alatta lévő F 800 GS-t vagy éppen a legnagyobb F 900 GS Adventuret. Ez esetben a sorosan elhelyezett kéthengeres motor, amely 895 köbcentis, 105 lóerős teljesítményt és 93Nm maximális nyomatékot ad le. A motor hangjától ne várjunk nagyon sokat, de azt ki lehet mondani, hogy a BMW mérnökei valószínűleg kihozták a maximumot belőle. Van persze visszahallás a kávédaráló és a motor hangja között, de egyrészt a gyári Akra kipufogó is nagyon sokat segített, illetve az általános hangolása a blokknak. Fontos azért látni, hogy a BMW nem most kezdte a kéthengeres blokkok gyártását, így kellő tapasztalatuk van arról, hogy kihozzák belőle a legtöbbet és a lehető legkevesebb hátrányt lehessen mindezek mellett kiemelni. A motor teljesítménye mellett érdemes még megemlíteni a legendás fogyasztását az F 900 GS-nek. A tesztünk alatt 4-4,5 liternél átlagosan nem fogyasztott többet és még autópálya tempónál sem ment a fogyasztás sokkal 5 liter fölé.
A motor és ez a teljes motor felépítéséből egyértelműen levehető, hogy sokkal inkább terepre, mint országútra vagy éppen autópályára készült ez a motor. Ettől függetlenül kifejezetten jól, dinamikusan megy és kellemes hosszútávon, nagyobb sebességnél is a vele való közlekedés. A szélvédelem még az alacsonyabb szélvédőnél is remek volt. Persze ebbe az árba beleférhetett volna, hogy állítható legyen a szélvédő magassága, de ez csak várakozás. El tudom képzelni, hogy magasabbra nőtt motorosoknak az alap szélvédő alacsony és emiatt meg kell rendelni a feláras magasítottat. Az előbb említett, nem feltétlen gyönyörűséges felhang tényleg csak 7-8000 fölött volt tapasztalható és abszolút csak megszokás, mintsem technikai hátrány kérdése.
Érdekes, hogy 870mm-es ülésmagasság esetén előfordul, hogy 180cm-es testmagasságommal már kényelmetlen a két lábbal teli talppal való megállás, de az F 900 GS esetében semmiféle ilyet nem tapasztaltam. Úgy gondolom, hogy pár centivel alacsonyabbak számára, mint én is kényelmes marad a stabil láb pozíció megállás esetén. Természetesen lehet alacsonyított üléssel rendelni, de abban már nem vagyok biztos, hogy kényelmi szempontból így mit kell a kevésbé magas növésűeknek beáldozni. Az ülőfelület, amely a formája miatt is láthatóan sokkal inkább endurós, mint túrás, így sem volt hosszabb távon igazán kényelmes. A lényegesen kényelmesebb BMW R1250GS-hez szokott ülőgumóim egy ponton már nagyobb komfortért kiáltottak.
Azt viszont ki kell emelnem, és talán ez az igazán lényeges, hogy a térdszög, a lábtartók elhelyezése miatt teljesen közel volt az ideális 90 fokhoz. Így elképesztő kényelmet adott a hosszú túra alatt, amelyet a motorral megtettünk. Ha pedig terepre megyünk a kiállás is olyan játszi könnyedséggel volt megvalósítható, hogy elképzelni sem lehet jobbat.
A BMW által kínált digitális kijelző és a rajta futó rendszer talán a legjobb az összes márka közül. A bal kormányon elhelyezett tárcsa és gomb segítségével kényelmes a váltás az egyes felületek között. A kezelhetősége példátlanul jó, csakúgy, mint a kijelzőn megjelenő információk olvashatósága.
Az egyes üzemmódoknak és az enduro kiegészítőknek hála az F 900 GS igazi otthona a terep. 219 kilogrammos önsúlya jelentős csökkenést mutat az előző szériával szemben. Számos üzemmód támogatja a terepezést, de leginkább a motor karcsú felépítése. Endurance lánc, állítható hátsó rugóstag segíti a terepen való közlekedést.
A motor induló ára 5,9 millió forint, amelyet bővíthetünk számos extrával, kiegészítővel. Nagyjából 6,5 millió forintig, vagy akár 7-ig könnyedén el tudunk repülni árban. Ami viszont az árral szemben kárpótolni fog az a szinte tökéletes motorozási, kezelhetőségi élmény. Az F 900 GS éppen ezért nagyon is szerethetővé fog válni azok számára, akik nem csak aszfalton képzelik el a motorozást.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez