Ne a divat mondja meg, hogy ki vagy – Mazda CX-5 Takumi G194 AWD
Az évek során finom, apró módosításokkal fenntartott egyedi, szép forma, továbbá puha és kiváló minőségű anyagokkal borított utastér és klasszikus vezetési élmény. Röviden talán ez a Mazda jól ismert SUV-ja, a CX-5. Mindig örömmel látott vendég nálunk a CX-5, amely ugyan már nem a legnagyobb európai modell a kategóriában, de ideális mérete, széles motorválasztéka révén továbbra is az egyik legközkedveltebb modellje a márkának.
A Mazda CX kínálatában két benzinmotor is szerepel. Az egyik kettő, a másik két és fél literes lökettérfogatú. Tesztalanyunk a nagyobb, tehát az erősebb változat volt, amely 194 lóerős és 400Nm nyomatékkal rendelkezik. Mindegy milyen változatot választunk, elérhető automata és manuális váltóval, továbbá első vagy összekerék hajtással. Amíg a modell belépő szintje a két literes 165 lóerős változat esetében 13,145 millió forintról indul, kétkerék hajtással és manuális váltóval, addig az általunk tesztelt Takumi szintért, gyakorlatilag full-extrás változatért, amely természetesen automata váltós, fűthető bőr üléssel rendelkezik és rengeteg egyéb biztonsági és kényelmi extra mellett összekerék hajtást is kínál, 17,584 milliót kérnek.
El szoktam minden esetben mondani, amikor Mazdát tesztelünk, hogy a márka többek között azért szerethető, mert pestiesen szólva, nem áll, nem akar beállni a sorba. A maga útját járja, legyen az motorkínálat, formavilág, de akár még belső dizájn és műszaki tartalom. Lehet persze ezt a dolgot szeretni, avagy nem. Mondhatja róla bárki, hogy tetszik vagy éppen kevésbé, de az elvitathatatlan, hogy nagyon lehet tisztelni ezért a kis japán márkát. Azt hiszem, hogy ez egy olyan elhivatottságot hordoz, ami miatt érdemes mögéjük állni.
Kezdjük rögtön a motorkínálattal. A két benzines erőforrás mindegyike hagyományos szívó benzinmotor, amely a 2023-as modellévre ki lett egészítve a Mazda M Hybrid technológiájával, amely egy kis generátor használatával visszanyeri azt az energiát, amely normál esetben fékezés közben elveszne. A visszanyert energiával ezután rásegít a motorra, az autó elektromos rendszereinek működtetésével és a vezetés optimalizálásával pedig üzemanyagot takarít meg. Ezen felül a motorválaszték harmadik tagja egy dízelmotor, amely szintén szokatlan a mai európai világban, ahol az elektrifikáció van előtérben. Ez utóbbi nem jelenti azt, hogy ez a terület a Mazda számára nem fontos, bizonyítja ezt az imént említett M Hybrid rendszer, de az is látható, hogy nem akar a márka minden áron elektromosra váltani.
A CX-5 formavilága nagyban különbözik a versenytársakétól, ahol egyre jobban megjelennek az éles vonalvezetésű karosszériaelemek, szokatlan fényszóró megoldások. A Mazda esetében számomra sokkal inkább a nyugodt, letisztult formavilág jegyei a hangsúlyosak, függetlenül attól, hogy a keskeny LED-es fényszórók itt is megtörik a sárvédők, motorháztető, lökhárító által meghatározott ívet. Ettől különleges, de egyáltalán nem hivalkodó.
A Takumi felszereltség esetében a lökhárító alsó fele, illetve a kerékívek a karosszéria színével megegyező fényezést kaptak. Ettől a megoldástól ez a modell még elegánsabb megjelenésű.
A belső tér rendkívül minőségi és látható, hogy a Mazda a prémium irány felé vette az útját. Az üléseken kívül a műszerfal és az ajtókárpit is puha bőrborítást kapott. Nagyon jó a tapintása a felületeknek, komoly komfort fokozó hatása van a kialakításnak. Ami nekem kevésbé tetszik, hogy nagyon sötét, árnyalatoktól mentes az utastér, ettől komorabb a hangulat.
Az infotainement rendszer két fontos eltérést tartalmaz a többi autógyár által használt megoldástól. A középkonzolon elhelyezett, arányaiban keskenyebb, fektetett elrendezésű kijelző nem érintés vezérelt. A könyöklő előtt elhelyezett tárcsa segítségével lehet rajta navigálni. Ez megszokást igényel, de maga a kezelés teljesen egyszerű. A Mazda szoftvere természetesen egyedi, nagyon könnyen átlátható, gyors és nem lehet benne elveszni. Természetesen a telefon kitükrözhető a kijelzőre, továbbá a középkonzolon vezeték nélkül tölthető is a mobilunk. Maga a képernyő felbontása kiváló, rendelkezik az autó 360 fokos kamerarendszerrel is, amely szintén ezen a felületen követhető.
Ahogy az idő telik és egyre inkább digitalizálódik a legtöbb márka, úgy szeretem meg egyre jobban a Mazdát a tárcsával kezelhető képernyőjével és a fizikális gombjaival, amelyekkel a klímát, rádiót lehet vezérelni. Nincsen egyáltalán túltömve gombokkal az autó, pont annyi van mindenből, amennyi szükséges és egyszerűvé teszi a használatot.
A műszerfal szintén hagyományos, középen jelenik meg rajta a digitális információ. És be kell valljam, egyáltalán nem hiányzott a teszt alatt indításkor a „macskamozi”, amelyet a legtöbb teljesen digitális műszerfal képes megjeleníteni, viszont nagyon tetszett a letisztultság és az a hagyomány tisztelet, amelyet a Mazda sugall magával és az autózás szeretetével kapcsolatban. Ez utóbbi persze nemcsak és kizárólag a CX-5-nek szól, hiszen a SUV-ok helyett én jobban pártolom a hagyományos szedánokat, de ezek az érzések ennél a típusnál is teljesen átjönnek.
A fogyasztás egyébként kifejezetten zseniális volt a tesztidőszak alatt. Az 1,6 tonnás 4575 cm hosszú és 1845 cm széles CX-5 városban 9,5 litert, autópályán 8,6-ot, országúton 7,2-t fogyasztott. Úgy gondolom, hogy ettől a megfelelően tágas, jó méretekkel rendelkező autótól ez egy kifejezetten jó érték.
Összességében egy továbbra is remek SUV-nak tartom a második generációs, modellfrissített Mazdát, amely az autózás egy igazi, kézzel fogható élményét képviseli és ezzel sajnos már ritkaság számba megy. Nem a divathullám tetején próbál tiszavirág életű eredményeket produkálni, hanem egy jól meghatározott koncepciót követ.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez