Nagyobb helyre fel és ne unatkozz! – Peugeot 308 SW 1.2 Allure
A kombikkal kapcsolatban, főleg gyerekkoromban, kialakult egy negatív kép a fejemben. Ezek voltak akkoriban azok a bizonyos csúnya kocsik, amelyekre rábiggyesztettek egy alaktalan kockaformát hátulra. Sokan rajongtak érte körülöttem, de nagyon sokára esett le, hogy miért. Ez az ok a praktikum volt, amelyet pár évvel később ugyan megszerettem, de tetszeni akkor sem tetszett. Valamikor a kétezres évek legelején jött a design kombik ideje (Alfa 156 Sportwagon), de itt a jó forma oltárán a praktikum veszett oda.
Ezt az űrt nagyon sokára sikerült leküzdenie az autóiparnak. A praktikus és szép kombi kifejezést csak oximoronként használhattuk, ha egymás mellé került a két kifejezés. Nem volt ez másképpen a 308-as széria első két verziójával sem. A mutatósnak mondható 5 ajtós mellett ott volt az SW változat, de kevés ember szívét dobbantotta meg a játékosnak egyáltalán nem mondható szépségük.
A harmadik generáció csapott változatának bemutatását pár hónappal később követte a most tesztelt kombi változata, az SW. Az egész széria különleges design szempontból, ugyanis a 308-as az első Peugeot, amelyik már az új logót viseli és az SW az első Peugeot kombi, amely nemcsak azzal az erénnyel rendelkezik, hogy tetemes csomagtérrel rendelkezik, hanem még roppant jól is néz ki.
Ha csak minimálisan is hozta volna ezt a szintet a 2010-es évekig megjelent kombik bármelyike, akkor a világ, de legalábbis az autógyártás sorsa talán másképpen is alakult volna. Az SUV-k térhódításának egyik okát ugyanis abban látom, hogy letagadhatatlan előnyük az általánosságban nagyobb belső tér. A divat pedig azt diktálta, hogy azt is megszoktuk kimondani, hogy jobban is néznek ki (szerintem egyébként nem, vagy csak elszigetelt esetekben).
Az előzőn, mármint az SUV térhódításán valószínűleg az új 308 SW nem fog változtatni, de azon biztosan fog, hogy eloszlatja mindazon kétségeket, kételyeket, amelyek szerint nem létezik mutatós Peugeot kombikarosszéria. És ami talán legalább ennyire fontos, hogy a 308 SW csomagtartója rendkívül méretes. Alaphelyzetben 608 liter, amely ugyan kevesebb, mint a leköszönő modellé, de még így is a legtöbb versenytárs előtt jár. Kisebb ugyan, mint az Octavia kombi vagy a Seat Leon ST által kínált űrméret, de a többihez képest nagyobb. Sőt, a legtöbb SUV méretét is túlszárnyalja, mint például a KIA Sportage-ét (591 liter) vagy a Nissan Qashqai-ét (504 liter). Persze továbbra is hátránya marad, hogy alacsonyabban ülünk benne, de ez a légellenállás értéken és az ebből következő fogyasztási adatokon sokat segít. Az persze már csak ízlés dolga, hogy kinek milyen karosszériaváltozat tetszik jobban, azon nem lehet vitatkozni.
A csomagteret tovább bővíthetjük a 40:20:40 arányban lehajtható hátsó ülések segítségével egészen 1634 literig.
A 308 SW kívül is és belül is egy fantasztikus dizájnt hordoz. Kellőképpen sportos, extravagáns a megjelenése, köszönhetően a rendkívül szépre formázott hűtőrácsnak, amelynek a közepén a már említett új logót találjuk. A jól megszokott ragadozó szemfogakat imitáló LED nappalifények és a szűkre húzott szintén LED-es fényszóróknak köszönhetően egyedi és semmi mással össze nem téveszthető megjelenésű a Peugeot. A szépen kialakított oldalsó ív, amivel a csomagtér hozzá lett illesztve, pillanatig sem sugallja azt, hogy ez egy kényszer megoldás a nagyobb praktikum érdekében. A hátsó ajtón kezdődő határozott törésvonalak dinamizmust sugallanak és egységessé teszik a járművet. Látszik, hogy sokat foglalkoztak ezzel a formatervezők. Ugyancsak ez igaz a hátsó részre, amelyik teljesen más kialakítású, mint az 5 ajtós változat esetében. A legfőbb különbség, hogy itt nem kötötték össze a jobb és baloldali hátsó lámpákat a fekete műanyaggal és már ettől, valamint a más formájú csomagtér ajtó kialakítástól a hangulata teljesen más lett.
A belső térben jelentős különbségeket nem találunk a többi típushoz képest. Mivel a tengelytáv a kombi esetében nagyobb, ezért tapasztalhatunk némi lábtér növekedést a hátsó üléseknél.
Összességében egy prémium minőségű belső kidolgozást találunk. Az anyagok minősége rendkívül jó, továbbá a Peugeot-nál megszokott módon az ülések is rendkívül kényelmesek. Nehéz lenne azt mondani, hogy egy BMW, Audi vagy éppen Mercedes belső tere lényegesen jobb minőségben van kialakítva a kompakt szegmenshez tartozó modelljeikben, mint a 308-ban.
A beltér elrendezése teljesen egyedi, mint minden új Peugeot-ban is. A kicsi kormány, amely fölött látjuk a műszerfalat, egyedi vezetési élményt nyújt. A kormány nagyon jó fogású, alul és felül is csapott, rajta jó elrendezésben a tempomat, rádió és a menü vezérlésére alkalmas gombokat találjuk, kifejezetten jó minőségben.
Digitális kijelzőből nincsen hiány. Mondhatom, hogy szokásos módon, digitális műszerfallal és a központi érintőképernyős felülettel találkozunk. Ezt tovább fokozta a márka a 308 esetében és az érintőképernyő alá digitálisan programozható gombokat helyeztek el. Nagyon praktikus és szép megoldás. Ez alatt pedig további fizikális gombokat, tekerőket találunk, amelyek kidolgozása abszolút prémium, kiváló minőségűek és tapintásúak ezek a kezelőfelületek.
A központi érintőképernyőre visszatérve, itt ki kell mondanom, hogy én nem vagyok tőle elragadtatva. Bár a grafika szép és nem is kifejezetten lassú, de az elrendezése, felépítése szokást igényel. Előnye viszont, hogy a telefonunk kitükrözése akár vezeték nélkül is lehetséges rajta.
Tesztautónk az alap 1,2 literes, három hengeres erőforrással volt felszerelve. Ugyanaz a motor, amely a korábban tesztelt 5 ajtós változat egyikében is volt. Erről a teszt itt olvasható. Különbséget itt sem tapasztaltunk a motorral kapcsolatban. Jól vitte ezt a karosszériát is és hasonló módon 7,6 literes fogyasztási átlaggal lehet autózni vele. A 8 fokozatú automata jó társa a motornak. Az Allure felszereltséggel és automata váltóval a jelenlegi ára 12,5 millió forint. Ez az ajánlat úgy vélem, hogy versenyképes a mai autóárak mellett, főleg, ha nem az átlagos tömegmárkákhoz, hanem a magasabb szintre pozícionált járművekhez hasonlítjuk.
Szép és színes formavilágot, tágas csomagteret kínál ez a modell, amellyel kifejezetten jó érzés volt az autózás. Egyáltalán nem meglepő, hogy a Women’s Car of the Year győztese lett ez a típus a legjobb városi autó kategóriában. Egyetértek, jó ízlése van a hölgyeknek.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez