’Mindig vannak olyan illatoka, amelyekhez érdemes visszatérni’ – Thierry Wasser, a Guerlain parfümőre
Egy igazán izgalmas és különleges eszmecserének lehettek fültanúi azok, akik csatlakoztak a Guerlain által meghirdetett beszélgetéshez a Clubhouse platformon. A programon Thierry Wasser mesélt parfümőrként szerzett tapasztalatairól, a kérdéseket Jessica Matlin, az amerikai Harper’s Bazaar beuty igazgatója fogalmazta meg.
Az esemény érdekessége egyrészt a maga a „helyszín” volt. A Clubhouse 2021 legfelkapottabb applikációja, amely leginkább egy podcast (vagy rádióbeszélgetés) és egy social media felület keveréke. Az applikáción belül szobák vannak, és ezekben a szobákban különböző témákról beszélgetnek, interjúznak. A szobákba be lehet lépni, meghallgatni a beszélgetéseket, sőt, akár kérdéseket is fel lehet tenni.
Ezen a felületen beszélgetett Thierry Wasser, a Guerlain márka parfümőre, illetve Jessica Matlin, az amerikai Harper’s Bazaar beauty direktora. A témát természetesen a parfümök és illatok adták, illetve az, hogy milyen is „orrnak” lenni, milyen tulajdonságokkal kell rendelkezni, amikor valaki ezt a különleges szakmát választja, melyek az adott korszakok legmeghatározóbb illatai, illetve hogyan dönthetjük el, hogy melyik áll nekünk igazán jól.
A Guerlain parfümház majd kétszáz éves múltra tekint vissza, így bátran kijelenthetjük, hogy bőven van tapasztalatuk az illatok megalkotásában. Az 1820-as évek végén kicsi manufaktúraként alapították, ám napjainkra az egyik legismertebb és legmeghatározóbb márkává vált. A Guerlain parfümök egyet jelentenek a kifinomult eleganciával, az előkelő élettel és a felső rétegre jellemző ízlésvilággal, ehhez nagyban hozzájárultak olyan prominens vásárlóik, mint például Sissi császárné vagy III. Napóleon.
Thierry Wasser egy „orr”, azonban máris felmerülhet a kérdés, hogy ez pontosan mit is jelent. Nos, akik ezt a hivatást választják, azok alkothatják meg a világ legismertebb, lekellemesebb legjobb illatait, egészen pontosan a parfümöket. Azonban ez nem jelenti azt, hogy minden márkának, aki parfümöt is forgalmaz, lenne saját „orra”. A Guerlain ebben a tekintetben azonban ahhoz a néhány kivételes márkához tartozik, akik saját parfümőrrel dolgozik. Ez azt jelenti, hogy házon belül találják ki és alkotják meg, gyártják le az illatokat.
A beszélgetés során felmerült a kérdés, hogy vajon egy parfümőr, egészen pontosan Thierry Wasser vissza szokott-e térni korábban használt illatokhoz és összetevőkhöz, gondolkozik-e rajta, hogy hogyan lehetne azt tökéletesíteni, vagy minden alkalommal tiszta lappal kezd? Az „orr” szerint mindig vannak olyan illatok, amelyekhez érdemes visszatérni, amiket kis módosítással érdemes újra értelmezni.
Az is kiderült, hogy minden korszaknak megvannak a maga jellegzetes illatai, amelyek gyakran reflektálnak történelmi eseményekre, társadalmi változásokra. Elég a 70-es és 80-as évekre gondolni, amikor a szenvedélyes, vonzó, tüzes, buja illatok fénykorukat élték, pont, mint ahogy előrétbe került a nyers szexualitás a művészetekben. Ennek véget vetett az a tény, hogy az AIDS terjedése Európában is egyre valóságosabb és kézzelfoghatóbb problémává vált. Így ebből a hangulatból kiábrándulva az embere elkezdték preferálni a visszafogottabb, tisztább, frissebb, romantikusabb illatokat.
Elsőre talán azt gondolhatnánk, hogy bárkiből lehet parfümőr, akinek jó ízlése van, és fogékony az igényes, szép dolgokra, azonban kivételes, finom szaglás kell hozzá. Az illatokat el kell tudni képzelni, emellett az illatmemória képessége is elengedhetetlenül szükséges.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez