Mindegy kié, szeretem! – Suzuki Swift 1,2 mild-hybrid GLX CVT
Ha nem az hajt az autóválasztás során, hogy a presztízst hajszolod, hanem az a cél, hogy csak azért költs többet egy autóra, mert a környezeted, vagy a megszokásaid ezt diktálják, akkor a Suzuki Swift egy tökéletes választás.
Sokadik alkalommal van nálunk Swift és még mindig szeretem. A sportos, vagány forma most még tovább finomodott, számos olyan funkció került az autóba, amely szükséges volt ahhoz, hogy elmondható legyen, hogy továbbra is modern autóról beszéljünk. De egy valami nem változott. A vezetési élmény, amely utánozhatatlan. Ami miatt mindig jó egy Swiftben ülni. A gokart szerű vezetési élmény, amelyet kiegészít az utánozhatatlanul jó kormányozhatóság, fordulási ív. Ez az, amit imádni lehet a Swiftben és ami miatt meg lehet bocsájtani a néhol gyengébb anyagválasztást, azt, hogy a motorkínálat egy tagból áll (a Sporttal együtt kettőből).
Az egyetlen dolog, ami a Swiftből hiányzik, az a magas márka imázs. Ez pedig meggyőződésem, hogy nem azért van, mert bármiféle probléma lenne a Suzukival. Sőt. Éppen ellenkezőleg. Az egyik oka pont az, hogy olyan számban értékesítik a rendszerváltás óta Magyarországon, – hála a kiváló árának, megbízhatóságának – hogy egyszerűen megszokta a szemünk. Elképesztő mennyiségű Swift, Ignis és újabban Vitara, SX4 mozog a magyar utakon. Ezáltal a legismertebb tömegmárka, ára miatt pedig a legszélesebb kör számára elérhető új autó volt mindig is. Talán a másik „hiba”, amelyet elkövetett a gyártó, hogy 1990-től 2004-ig szinte változatlan formában volt elérhető. Az árával verhetetlen klasszikus, harmadik generációs Swift a modellciklus végére már nem felelt meg az akkori fogyasztói elvárásának, de az ára miatt töretlen értékesítése sokat rombolt az presztízsén.
Azóta a hatodik generációhoz értünk. A Swift most már nem Esztergomban készül és az ára sem annyira szexi, mint a kilencvenes években, kétezres évek első felében. Másfelöl viszont továbbra is rendkívül versenyképes, hiszen 4,6 millió forintos akciós ára az egyik legkedvezőbb árú autóvá teszi továbbra is. A full felszerelt fokozatmentes automata tesztautónk pedig 6 millió forintért vihető haza. Az árán kívül viszont rengeteg másban is fejlődött. Minőségben, kényelemben, biztonságban és messze nem utolsó sorban, megjelenésében.
A nálunk járt legújabb Swift külső jegyeiben erőteljesebb, dinamikusabb megjelenést kapott. Újdonság, hogy már rendelhető a most divatos kétszínű fényezéssel is – a fekete tetőszín mellé, élnénk, fiatalos színek választhatóak, mint opció. LED-esek az első és a hátsó fényszórók, továbbá divatos fekete-polírozott kéttónusú könnyűfém kerekek járnak hozzá.
A belső tér a megszokott sportos, praktikus teret idézi. A kormány jó fogású bőr, alul csapott kialakítással. A mögötte lévő műszeregység színes kijelzőt kapott középen. Jobb és bal oldalon analóg mutatókkal. A piros háttérvilágítást úgy alakították ki rajta, hogy este/éjszaka vagányul világítja meg a kormányt. A középkonzoli infotainementen a Suzukikban jól megszokott rendszer működik. Kezelése egyszerű és gyors. A telefonunk kábel segítségével kitükrözhető.
Rengeteg a pakolórekesz mindenhol az autóban. Viszont hátrány, hogy a váltó környékén és középkonzol alsó részén sehol sincs apró megvilágítás, így este csak megszokásból lehet rátalálni ezekre a helyekre. A fokozatállító állása is csak a műszerfalról olvasható le, mivel ezek mellett a fokozatok mellett/mögött sincsen megvilágítás.
A 83 lóerős, 107Nm nyomatékkal rendelkező lágy hybrid motor jó társa a könnyű, 925 kilogrammos karosszériának. Emelkedőn, autópálya tempó esetében ugyan érezni, hogy kevés a tartalék, de alacsonyabb sebességnél, illetve városban kifejezetten jó vele a haladás. A 100-as sprint ugyan 12 másodperc fölött van meg, de 50-60-ig jó tempóban gyorsul. A lágy-hybrid rendszer azt jelenti, hogy egy kisebb akkumulátor (10Ah) támogatja a haladást. Ez elsősorban az indulásnál számít, valamint a start/stop rendszer működésénél. Ez utóbbit tekintem egyébként a legfontosabbnak, mert az észrevétlen újraindítás miatt nincsen késztetésem, hogy kikapcsoljam ezt a rendszert, mint általában a legtöbb olyan autó esetében, amelyik nem rendelkezik legalább lágy-hybrid rendszerrel. A fogyasztásba állítólag besegít, de szerintem csak olyan mértékben, ami kerekítés során eltűnik. Ennek ellenére a fogyasztása a Swiftnek kifejezetten remek. 5,8 literes átlaggal jártunk vele. Városban 5,5 liter simán hozható, autópályán valamivel több, 6,2-6,3 volt az átlag. 80km/h tempó esetében 5 liter.
Összeségében tehát a Swift továbbra is egy jó ajánlat. Mindenféle kényelmi, biztonsági extrát megkapunk a GLX felszereltség esetében, amelyért nem kell plusz sok százezer forintot kifizetni. A korábban említett két tónusú fényezés is elfogadható többletköltség 240 ezer forintért, amitől teljesen naprakész és divatos lesz a kiskocsi. De ami számomra a legfontosabb volt, az a vezetési élmény, amely 2-3x drágább autók esetében sincs feltétlenül ennyire jó. Ez az, amiért igazán lehet szeretni a Swiftet.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez