Mikor éri meg elbliccelni a klíma karbantartását?
Mint minden évben, a szakemberek idén is felhívják a figyelmet arra, hogy senki ne hagyja az utolsó pillanatra a klímaberendezések karbantartását, tisztíttatását. A garanciális idő alatt kevésbé merül fel a tisztítás elhagyása, hiszen a karbantartás a garancia feltétele. Később azonban sokan fontolják meg, érdemes-e akár többtízezer forintot kifizetni évente erre. Ilyenkor is van azonban kockázat, mert a rendszertelenül karbantartott készülékek esetében az egészségre is ártalmas lehet a szennyezett szűrőn át keringetett levegő, valamint az energihatékonyság is csökkenhet. A Panasonic szakértője arra hívta fel a figyelmet, hogy ettől abban az esetben sem lehet eltekinteni, ha valaki az egész év során, tehát a fűtési és hűtési szezonban is használja a berendezést.
Ha nincs szakember, akkor oda a garancia
Ha valaki el is jut addig, hogy belátja, szükség lehet a klímaberendezés tisztítására, felmerülhet benne a kérdés, hogy miért nem végezheti el ő maga műveletet ahelyett, hogy esetleg hetekig várjon a szerelőre. „A klímaberendezések esetében azért fontos szakembert hívni, mert ehhez a folyamathoz egyrészt szét kell szerelni a készüléket, másrészt ahhoz, hogy megőrizhessük a garanciát, a karbantartási jegyzőkönyvet ki kell tölteni, illetve bélyegzővel hitelesíteni. Ennek elhagyása garanciavesztéssel járhat, ugyanis ennek megőrzéséhez a legtöbb gyártó elvárja az évi minimum egyszeri karbantartást” – hívta fel a figyelmet Móricz Kristóf a Panasonic Heating&Cooling Solutions, azaz fűtés-hűtés üzletágtól. Fontos tudni, hogy rendszeres tisztítás és karbantartás mellett egy levegő-levegő hőszivattyú legalább nyolc-tíz, de akár húsz évig is kifogástalanul működhet, így nem érdemes kockáztatni.
A használati utasítást követve kiderül, hogy mik azok a lépések, amiket a felhasználó is megtehet annak érdekében, hogy az adott készülék minél tovább problémamentesen működhessen. Ebből kiderül, hogy a beltéri egység szűrőjének kitakarítását és szárítását házilag is meg lehet oldani. Ez éppen olyan fontos lehet a megfelelő működéshez, mint például a porszívó porzsákjának ürítése. Azonban nagyon fontos figyelembe venni azt is, hogy a használati utasítás szerint mely folyamatokat kell szakemberre bízni. A folyamatos, intenzív használat mellett – ami abszolút megvalósul, amennyiben a hűtési és fűtési szezonban egyaránt működik a készülék – a levegőben keringő pollen, szöszök, illetve a por lerakódik a belső szűrőn, így azt muszáj kitakarítani.
Számos kihagyhatatlan lépése van a karbantartásnak
A karbantartás során a szerelő a beltéri és a kültéri egységet is kitisztítja. A beltéri egységnél a fedél felnyitása után a hőcserélő előtt lévő szűrőket kiszedi, majd vízzel kimossa, ezt követően tisztítja az elpárologtatót, amihez egy speciális klímatisztító folyadékot használ. A beltéri egységben található ventilátort is szükséges megvizsgálni, mert itt szintén előfordulhat gomba vagy baktérium, amit többnyire a porszűrő eltávolítása után tudnak megtisztítani. A beltéri egység összeszerelése után a kültéri egységnél folytatják a munkát. A hőcserélő lamellái közül a port általában kefével, levegőkompresszorral vagy kondenzátor tisztító anyaggal szokták eltávolítani.
A levegő minőségének javításával az életminőség is javulhat
„Nem szabad megfeledkezni arról, hogy nem csupán anyagi szempontból biztonságosabb, ha szakembert hívunk, hiszen ezzel növelhetjük a készülékek élettartamát, hanem az egészségmegőrzés szempontjából is lényeges lehet” – hangsúlyozta a Panasonic szakértője. A berendezés működése során kondenzációs folyamat játszódik le, ami jó táptalaj a gombák és különböző baktériumok szaporodására, amelyek allergiás reakciót válthatnak ki. „Ha pedig ez nem lenne elég meggyőző, akkor érdemes belegondolni abba, hogy egy nem karbantartott, poros szűrőn keresztül keringetni a levegőt egyszerűen több energiát igényel és így nem megfelelően működő berendezés energiafogyasztása nőni fog, tehát költségesebb lesz a fenntartása” – tette hozzá a Panasonic munkatársa.
Hiába használjuk egész évben a készüléket, mégis szükséges a karbantartás
„Sokan úgy gondolják, hogy mivel a hűtési és fűtési szezonban is használják a készülékeket, így azok nem állnak huzamosabb ideig, nem porosodnak, így el lehet tekinteni a tisztíttatásuktól” – mutatott rá a Panasonic munkatársa. „Ennek éppen az ellenkezője történik, ugyanis ebben az esetben azt javasoljuk, hogy a nyári hűtési, és a téli fűtési szezon előtt is kérjék a felhasználók szakember segítségét” – tette hozzá Móricz Kristóf. Emellett abban az esetben is érdemes szakemberhez fordulni, ha a klíma beltéri egységéből kellemetlen szag kezd áradni a működés során, de hasonlóan kellemetlen lehet, ha a berendezés az adott üzemmódban nem tudja létrehozni a kívánt hőmérsékletet, illetve, ha erősödik a klímaberendezés zajszintje.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez