Mi a sikeres borászatok jó imázsának titka?
Mitől lesz egy borászat ismert? Milyen trendek felé tartanak a magyar pincészetek? Többek között erről és az ágazat lehetőségeiről beszélgettem Kiss Líviával.
“Hugh Johnson’s 2017-es Pocket Wine bookjában azt írja, hogy Kelet Európa legjobb borainak értékei Magyarország bor hagyományaiban, régióiban, valamint szőlőfajtáiban keresendő, mely végre kiheveri a kommunizmus éveit. Úgy gondolom ez a megfogalmazás jól tükrözi a jelenlegi boripart Magyarországon” - magyarázza Kiss Lívia, vagyis Lia ahogy mindenki szólítja. Lia nevét a Laposa Birtok kapcsán, rengetegen ismerik a szakmában. A badacsonyi családi borászat kereskedelmével és marketingjével foglalkozott, majd kislánya születése után Grape Content néven ügynökségként tért vissza a munkába.
Az, hogy melyik borászatról fogunk hallani a jövőben, vagy hogy melyik bort kínálják majd az éttermekben lehet, hogy pont az ő munkájuknak is a gyümölcse.
“Az elsődleges cél minden pincészet esetében mindig ugyanaz: a borok értékesítése. Ami egyre fontosabbá válik, hogy itthon és külföldön is tudatosan lépjenek fel. A következő években hatalmas előrelépések lesznek a szakmai összefogásokat illetően. A legfontosabb átalakulások közé tartozik a közös borstílusok kialakítása, valamint a borászatok és régiók stratégiai szintű üzleti és marketing menedzsmentje.”
Jogosan tehetjük fel a kérdést ezek után, hogy miért pont most számíthatunk nagy áttörésre a szakmai összefogások kapcsán. Lia szerint a magyarázat egyszerű. “A minőségi bortermelők az utóbbi évtizedben az infrastruktúra és a kereskedelmi csatornáik kialakításával voltak elfoglalva. Minden borász karakteres borkészítési stílusával, vagy egy-egy borral próbált kiemelkedni a borvidék többi termelője közül. Annak ellenére, hogy szakmailag egyre jobban elismerték egymás munkáját, eredményes együttműködés kevés alakult ki. Mindenki átélte, hogy milyen egyedül boldogulni és az a tapasztalat, hogy ezen érdemes változtatni.”
A téma aktualitását mi sem indokolja jobban, mint Lia egyik projektje, aminek keretében olyan borászatok nemzetközi piacra való beléptetésével foglalkozik, melyek magyar vulkanikus talajon termelnek.
Bár a Grape Content egy induló brand, Lia tapasztalataival, sok partnert kiszolgáló csapattá nőhetné ki magát, több borászati és gasztronómiai partnert kiszolgálva. “Nem ez a cél.” – tiltakozik Lia. Terveiben nem szerepel több száz partner, de több tucat sem. „Célunk, hogy olyan partnerekkel dolgozzunk, akikkel tökéletes a szakmai összhang és így kiemelkedő eredményeket érhetünk el.”
Amikor arról kérdezem, hogy mi az, amivel egy itthoni borászat ki tud tűnni a tömegből, akkor a szakmaiságot és az élményeket említi. “A szakmaiság elengedhetetlen, ennek kell a kiinduló pontnak lenni a munka során és ezt kommunikálni is fontos. Azok a márkák, amik szakmailag alapozzák meg hírnevüket sokkal biztosabb lábakon állnak.” -magyarázza.
“Ezentúl rengeteg tényezőben meg lehet találnia azt az egyediséget, mely meghatározóvá teszi a pincészetet. Az egyedi imázs építése nem pénzkérdés.”
Lia szerint, több hazai borvidék is van ahonnan a fogyasztók még csak egy-két pincészetet tudnak megnevezni, és ezekben hatalmas lehetőségeket rejlenek.
“Lassan egy évtizede, hogy mindenki az osztrákok példáját emlegeti, ami tényleg egy sikertörténet, hogy állami szinten mekkora előremozdulást tudtak véghezvinni bor szervezeti szinten. Európai és tengerentúli példák is bizonyítják, hogy termelői körből generálva szintén hosszútávú sikerek érhetők el és nem lehet csak az állami marketinget hibáztatni, hogy nincs átütő haladás.”
Igazán inspiráló a Grape Content ízlésesen berendezett irodájában beszélgetni, ahol a nemzetközi boros könyvek és magazinok mellett, hazai termelők borai sorakoznak. Lia azt is elárulta, hogy nem véletlenül nem szerepelteti magát a Grape Content weboldalán. “Nem egy szakértői profilt akartam magamnak létrehozni, hanem egy céget. Egyedül nem tudnék ennyi mindent megvalósítani, kollégáim biztos hátteret adnak. Közös eredményünk a Grape Content.”
Jövőre jelenik meg Lia könyve, ami a terveket látva, rengeteg borrajongónak lesz az egyik kedvence itthon és külföldön is. Már nagyon várom, hogy én is a kezemben tarthassam ezt az ikonikus könyvet.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez