Maradj mindig fiatal – BMW 330i
Akárhogyan változnak az idők, lesz egyre kifinomultabb, letisztultabb a hármas BMW, de számomra még mindig azt a vagány, fiatalos lendületet sugallja, amit a kilencvenes évek az E36, majd az E46 széria esetén. Nagyjából akkor kódolódott belém, hogy szeretnék egy hármast. Nem tudok elképzelni jobb ikont az autózás, haladás, szabadság imádatára, mint amit huszonéves koromban az akkor még 328i-nek hívott változat adott.
Nagyot repülünk az időben, hiszen 2023-ban a 330i már rengeteg szempontból más. Nemcsak azért, mert a híres hathenger szívó motor nem dörög a motorháztető alatt és még csak azért sem, mert el kell viselni, hogy immáron Európában gyengébb teljesítményű egy motor, mint a világ többi táján. A hármas BMW gyakorlatilag minden technikai képességében megegyezik a nagyobb modellekkel és megjelenése is nagyon mást mutat. Semmi meglepő nincsen abban, ha egy manager ezt a modellt választja céges autónak, vagy éppen egy család dönt úgy, hogy általános használat miatt a hármas mellett dönt. A sportosság és az elegancia teljesen jól megfér ebben a modellben. Az M széria pedig hallatlan sikerei miatt látványban, megjelenésben teljesen leköltözött a kisebb motoros változatokhoz. Avatatlan szem meg sem tudja már különböztetni a sport és a sportos BMW-t egymástól, mert ehhez a motorháztető alá kell nézni.
A 2018-ban bemutatott G20-as kódnevű széria (amely a hetedik a hármasok sorában) eljutott abba a korba, hogy modellfrissítésen essen át. Számomra is meglepő, hogy ennyire gyorsan telik az idő, de már három éve annak, hogy hagyományos erőforrással ez a széria utoljára nálunk járt (a korábbi cikk itt olvasható). Elérkezett tehát az idő, hogy a 3-as is megkapja azokat fejlesztéseket, amiket az márka az elmúlt években bevezetett. Rengeteg dolog történt, változott, elsősorban a digitalizáció terén, ezért a frissített BMW 3-as szinte új modellsorozatnak is tekinthető, annyi minden új az autóban. Ezek közül a legtöbb dolognak örülhetünk, de voltak olyan pontok, amiket kevésbé szerettem a most tesztelt típusban.
Ha a külső pontjain vizsgáljuk a változásokat, akkor elsősorban az autó orra lesz a szembetűnő. Az első lámpatesteket lecserélték és most már egy fordított dupla L betűre hasonlító vonalat láthatunk a nappali fényszóróknál. A közrefogott hűtőrács más mintázatú és a tesztelt kivitel esetében teljesen fekete. Azt kell mondjam, hogy nagyon jól áll neki ez a színvilág. Itt érdemes kiemelni, hogy a 4-es szériával és az M3-sal ellentétben a „sima” hármas hűtőrácsa lényegesen kisebb. Mondhatni azt is, hogy nem olyan mértékben nonkonformista.
Módosultak, sportosabbak lettek a lökhárítói is az autónak, illetve a tesztelt modell számos részén megfigyelhetjük az M Sport kiegészítőket. A sárvédőn az M feliratot, nagy M Performance kerekeket kapott és alatta ott láthatóak az M féknyergek is.
A forradalmi különbségeket mégis belül találjuk. A megújulás legszembetűnőbb részlete a műszerfali egység. A duplaképernyős digitális kijelző, amelyik egy hajlított ívű keretben kapott helyet. Ugyanez a műszeregység található a most megjelent összes BMW-ben, kezdve az iX-től az új i4-es BMW-n keresztül a nemrégen tesztelt i7 szériáig. Nemcsak a műszerfal formája, hanem a rajta futó szoftver is megegyezik. A teljesen új BMW szoftver nagyon sokrétű és azt kell mondjam, hogy kicsit bonyolultabb kezelhetőségű, mint az előző verzió. Nem kell hozzá túl sok megszokás, de a felépítése más szellemiségű. Hasonlóan, mint egy Androidos telefonon, apró ikonokat találunk a főképernyőn, amelyekbe belépve tudjuk az adott funkciót állítani. A gyakran használt pontokat a főképernyőre widget-ként kitehetjük, így azokat nem kell újra és újra megkeresni.
Maga a felület tökéletes, tűéles grafikával rendelkezik, jól leolvasható. Használatát könnyíti, hogy megmaradt a tekerőtárcsa a középkonzolon, a kapcsolóvá zsugorodott sebességváltó mellett. Így, ha valaki számára az érintőképernyő kezelése nem lenne kényelmes – ami előfordulhat, hiszen a jobb sarkát már csak teljesen nyújtott karral érhetjük el - akkor ennek segítségével is navigálhat.
A felület, ahogyan említettem, gyönyörűségesen szép és gyors is. Szóval nem feltétlen tekintem ezt a változást visszalépésnek, inkább csak egy új dolognak, ami a korábbi generációkhoz képest (bármelyik BMW modellnél hasonlóan) forradalmi változás. Ami hátrány, az a klíma vezérlés integrálása a menü pontok közé. Az univerzális funkciókkal rendelkező középkonzolon elhelyezett infotainement rendszerek esetében óriási hiba, hogy manapság a fejlesztők mindent ide integrálnak. Ez természetesen komoly költségcsökkentő tényező lehet, hiszen kevesebb gomb, tekerő kell az utastérbe. De a felhasználó számára ez igenis kényelmetlenség. Ülésfűtést kapcsolni, hőmérsékletet, ventilátor befújási sebességet állítani korábban egy szimpla gombsor segítségével lehetett. Most nyomkodni kell egy képernyőt, miközben nem látjuk a navigációt. Ez szerintem túl nagy áldozat és biztos fizetnék érte pluszban, hogy ne így legyen.
Talán ez az egyetlen komoly kritikai észrevételem a BMW ezen sorozatával kapcsolatban, hiszen minden más szempontból a legmagasabb színvonalat hozza. Minden pontján a térdvonalunk fölött tökéletes luxus érzést kapunk. Az anyagválasztás, a kivitelezés a precíz összeszerelés iskolapéldája, amit a tesztelt 330i-ben tapasztalni lehet. Senkinek, egyetlen pillanatra sem lesz olyan gondolata, hogy nem egy prémium kategóriás autót vezet.
A helykínálat rendkívül jó az autóban és kiválóan átgondolt, a BMW-től megszokott visszafogott, inkább minimalista stílusban van felépítve az utastér, számos tárolórekesszel, pohár és palacktartóval. A mostani hármas BMW természetesen már egyáltalán nem pici. Pár generációval ezelőtt az ötös méretei voltak hasonlóak. Széles a könyöktámaszt, jó a beltér érzés. Nemcsak elől, hanem a hátsó sorban utazóknak is tisztességes, jó a láb és fejtér.
A 330i tesztalanyunk nem csak kívül, hanem belül is rengeteg M sport kiegészítőkkel bírt. A kormány és az első ülések is a sportos vonalból érkeztek. Nem tudom letagadni, imádom a hármas bömbit, így meglehetősen sokat közlekedtem vele a tesztidőszak alatt. A sportos ülések, amelyek rengeteg módon állíthatóak és elsőre kényelmesnek tűntek, hosszú távon talán kevésbé voltak számomra tökéletesek. Ez valószínűleg az én hibám és ne vonjon le senki ebből általános következtetést, inkább csak egy fontos szempontra hívom fel ezzel a figyelmet. Mindenki próbálja ki azt az autót, amit készül megvásárolni. Ugyanis csábító dolog a sportos elemek belekonfigurálása a járműbe, de a kifejezetten kemény futómű, sportülések, nagy performance kerekek árnyoldala a kisebb komfort érzet, amely általános használat mellett talán kevésbé szerencsés. Ahogyan a megfelelő erőforrás kiválasztásánál – PHEV, elektromos, dízel vagy benzin – sem a mainstream által sugalltat kell választani, úgy az egyes konfigurált kiegészítők esetén is gondoljuk alaposan végig, hogy hol, mire és mennyit fogunk az autóval közlekedni. Nem csak a divat, hanem a funkció is legyen a szemünk előtt, hiszen nem kevés pénzről van szó, nyújtson az autó megfelelő kényelmet is.
A 245 lóerős erőforrás, amely 400Nm nyomaték leadására képes, nagyon jó társa volt az autónak. Mivel az autó 1600 kg tömege inkább kevésnek mondható manapság, a sok plug-in hybrid és óriási tömegű akkumulátort cipelő elektromos mellett, kifejezetten jó érzés volt kihasználni a motorikus képességeket. Nem tudok elképzelni jobban hangolt automatát, mint ami ebben a BMW-ben dolgozott. A nyolcsebességes váltó észrevétlen módon mindig oda kapcsolt, ahova kellett, annak függvényében, hogy melyik vezetési módot választottuk. Arra számítottam, hogy a fogyasztás lesz a keresztje ennek a modellnek, de ebben óriásit tévedtem. Átlagosan 8 liter alatti fogyasztással közlekedtem a 330i-vel. Autópályán 7,4-7,6 literes fogyasztást produkált és városban sem fogyasztott 9-nél többet.
Arra számítottam, hogy hátránya lesz, hogy xDrive lett belerendelve, de ebben is tévedtem. Hihetetlen élmény volt vezetni, érezni a hátsó kerekektől érkező tolását, ami felett az elektronika folyamatosan őrködött, hogy ne törjön ki. A 4,7 méternél valamivel hosszabb autót játszi könnyedséggel lehetett uralni, minden pillanata élményt adott a vezetése.
Manapság, amikor az új autók sokkal inkább a technológiáról, a vezetéstámogató és biztonsági rendszerekről szólnak, nagyon nehéz igazán egyedit alkotni. Különösen igaz ez a prémium kategóriára, ahol minden egyes ponton még a nagyon magas minőség is elvárás a vevők részéről. A BMW 330i bár teljesíti az összes imént felsorolt tudást, mégis tökéletesen egyedi maradt, más márkával összehasonlíthatatlan megjelenéssel, vezetési élménnyel. Bár már szinte semmiben sem hasonlít arra a bizonyos E46-ra, de mégis képes hozni azt, amitől azt érezhettem, hogy újra 20 éves vagyok.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez