Magyar srácé a világ legszebb luxusjachtja
Félt, hogy az olasz dizájn csak egy lufi. De ahelyett hogy kidurrantotta volna, még nagyobbra fújta. Újragondolt autó tervei és bámulatos hajókölteményei tovább öregbítik az italodesign hírnevét.
„Hamar rájöttem, fölösleges volt félnem attól, hogy az egész csak illúzió. Van valami, amit tényleg csak az olaszok tudnak. Azt hiszem, ezt a valamit hívják intuíciónak. Amit az olasz tervezők hozzáadnak a dizájnhoz, azt nem lehet a megrendelőtől megkapni. Hiába beszél akár napi szinten az ötletgazdával, a végtermék egyediségét csak a saját intuícióin keresztül képes kialakítani a designer” – meséli Obendorfer Dávid. Az Olaszországban élő designerrel, aki a világ (szerintünk) legszebb luxusjachtját tervezte, a Design Hét keretein belül, a Bank Center szervezésében megvalósuló Viva La Mobilitá – Utazás olasz módra kiállításon volt alkalmunk beszélgetni.
„A hajókig az autókon és a bútorokon át vezetett az út. Először a bútorterveimet küldözgettem a gyáraknak, ekkor tanultam meg, hogy az olaszok egyáltalán nem lopnak ötletet. Ha valakinek megtetszett a tervem, megkeresett és szerződött velem. Sosem köszönt vissza egy ötletem sem anélkül, hogy nem tudtam volna róla. Valószínűleg ez a betyárbecsület is hozzájárul az olasz formák és dizájn világsikeréhez.”
A MOME-n végzett tehetséges fiatalember 12 éve él Olaszországban és egyben az olasz design bűvöletében. A bútortervezés után az autóipar szippantotta be, a Toora alufelni és alkatrészgyártónál ért el sikereket. Eközben tanulmányterveket készített a nagy autógyárak pályázataira. Főleg olyan régi autólegendákat álmodott újra, mint a Renault 4 és a Fiat 127-es.
„Az 1971-ben debütáló Fiat 127-es a történelem legmegbízhatóbb kisautója, amelyből öröm volt egy független tanulmányt készíteni. Ilyenkor jól szemügyre veszem az eredetit, megpróbálom elfelejteni, majd újra elképzelni. Ez nem másolás. A 2016-ra elkészülő Titanic – a mentőcsónakok számától eltekintve – pontos mása lesz eredetijének. Érdekes projekt, de tervezői szempontból teljesen érdektelen. Míg ha megnézünk egy mai Porsche-t és egy első szériásat, akkor jól látható a design fejlődése. Pusztán azért nem tartjuk retrónak a mai Porsche-okat, mert ismerjük a köztes fázisokat. De a Mini, a Fiat 500 vagy a VW bogár esetében ilyenekről nem beszélhetünk, ezért ezeket retró autóknak hívjuk. Sikerük részben azon is alapul, hogy zsebre vágják az előd népszerűségét. Drágábbak is a kategóriatársaiknál.”
Miközben autótanulmányainak kézzel készített rajzait mutogatja honlapján, tovább boncolgatja a számára legizgalmasabb tervezői irányzatot, a retrót.
Ilyenek a Riva hajói is, amelyek az 1950-es években lettek nagyon sikeresek azzal, hogy kizárólag fából készültek. Az 1990-es évektől megcsappant a kereslet a fatestű hajók iránt, ezért ma már modernebb anyagokból, de klasszikus formavilágú hajókat készítenek. A tervezésért egy 8 fős bergamói cég, az Officina Italiana Design felel, itt dolgozik jelenleg Dávid is.
„A Riva új modelljeinél olyan retro dizájn szerettek volna, mint a diplomamunkám. Szívesen vállaltam a kihívást, mert itt tényleg a tiszta olasz eleganciát kell megvalósítani, ráadásul nem egy bútor, autó vagy ház keretein belül, hanem egy 300.000 eurós jacht formájában. Kihívásokkal teli tervezési és belsőépítészeti folyamat: a hajótestben például igyekszünk teljesen elkerülni a kontrasztokat – nem használunk fekete színeket, nem tobzódunk a formákban. És közben izgatottan figyeljük az értékesítő csapat munkáját, mert csak akkor fejezhetjük be a hajót, ha eladták. Nemcsak az egyedi igények teljesítése miatt, hanem a finanszírozás, az üzleti biztonság miatt is.”
Ezekből a hajókból legtöbbször ugyanis csak egy darab készül. A tervezés felénél egy 2-3 méteres modellt állítanak ki a világ legkomolyabb hajókiállításain és várják, hogy a végtermék gazdára találjon.
Dávidék legutóbbi munkája, a közúton még utánfutóval is szállítható Riva Mythos 122’, de már dolgoznak egy következő, még nagyobb modellen, amelyről azonban még nem lehet részleteket tudni.
Dávidnak ezután sietnie kellett tovább, ugyanis a beszélgetés után Olaszország magyarországi nagykövete, Maria Assunta Accili asszony hívta meg őt rezidenciájára egy valódi olasz vacsorára, hogy jobban megismerhesse pályafutását és jövőben terveit.
Betűk: Buglya Gergely
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez