Magyar design a nemzetközi élvonalban: 24 alkotó mutatkozik be Milánóban
A Magyar Divat & Design Ügynökség (MDDÜ) immár negyedik alkalommal biztosít megjelenési lehetőséget a kreatívipari szereplőknek a designipar egyik legnívósabb szakmai eseményén, a Milan Design Weeken április 7-13. között. A Budapest Select ernyőmárka alatt összesen 24 magyar formatervező, valamint képző- és iparművész mutatkozhat be az URBA építészstúdió által megtervezett térben.
A kiállítás több dimenzióban tárja fel a magyar kreativitást, ötvözve a kézműves hagyományokat, a fenntarthatóság elveit, a digitális technológiák innovációit és a mesterséges intelligencia hatásait.
A Milan Design Week-et a nemzetközi designszcéna egyik legfontosabb eseményeként tartják számon, ahol évente több százezer látogató ismerkedik meg a kortárs formatervezés és tárgykultúra aktuális irányzataival. A Salone del Mobile mellett a város különböző pontjain megvalósuló kiállítások és installációk a nemzetközi designipar szereplőinek találkozási pontjai. Ezekhez a Magyar Divat & Design Ügynökség idén is a Budapest Select ernyőmárka alatti kollektív kiállítással csatlakozik ezúttal milánó egyik nyüzsgő művészeti, design és társadalmi innovációknak helyet adó kerületében, a 5VIE design hét programjai között.
Az MDDÜ a Budapest Select építészeti és látványtervezési koncepciójára nyílt ötletpályázatot hirdetett – a pályázat célja olyan kreatív szakemberek felkutatása volt, akik nagy tapasztalattal rendelkeznek kiállítások tervezésében, valamint a formatervezés és kortárs művészetek területén. A felhívásra hét koncepció érkezett be a hazai építészirodáktól, amelyekből a szakmai zsűri döntése szerint végül a lakossági, közületi és diplomáciai épületek tervezésében egyaránt jártas belsőépítészstúdió, az URBA koncepciója került ki győztesen. A kiállítás kurátori vízióját Góg Angéla formatervező dolgozta ki, aki hosszú évek óta kutatja a design interdiszciplináris szerepét a kortárs kultúrában. Munkájához Erdész Barna is csatlakozott, aki a kortárs képzőművészet és a collectible design területén szerzett tapasztalatait vonta be a projektbe. Az általuk összeállított győztes pályaműben a fenntarthatóság és a Milan Design Week 2025 tematikája, a „Connected Worlds” is fontos szempontként jelent meg, amely arra keresi a választ, miként teremthet a design eszköztára kapcsolatot egymástól eltérő (ember-alkotta vagy akár mesterséges intelligenciával létrehozott) rendszerek között.
Erre reflektálva a Budapest Select – A VVoven View kiállítás a magyar kreativitást több dimenzióban mutatja be, nemcsak a múlt és a jövő közötti párbeszédet teremti meg, hanem rávilágít a magyar design és iparművészet progresszív és multidiszciplináris jellegére is. A magyar megjelenés a hagyományos kézműves technikákat, a digitális technológiákat, a mesterséges intelligencia szerepét, illetve a fenntarthatóságot is átöleli. A szelekció olyan termékeket vonultat fel, amelyek érzékenyen reflektálnak korunk kihívásaira, továbbá gondolatébresztőek és innovatívak. A kortárs magyar design és tárgykultúra 24 kiváló formatervezőjének, illetve képző-és iparművészének alkotásán keresztül a kiállítás egyszerre enged betekintést a magyar tervezők egyedi, egyszerre kísérletező, de a hagyományok iránt tiszteletteljes látásmódjába, ezen túlmenően pedig a közép-európai kortárs design jelenébe.
„A Budapest Select kiállítás nemcsak a magyar kreativitás kiemelkedő teljesítményét és az alkotók egyedi látásmódját mutatja be a nemzetközi designpiacon, hanem lehetőséget ad a hazai vállalkozások számára, hogy gazdaságilag is sikeres kapcsolatokat építsenek. A Milan Design Week-en való részvétel hozzájárul a magyar design és kreatívipar növekedéséhez, elősegítve az innovatív megoldások globális elismertségét, miközben új üzleti lehetőségeket teremt a fenntartható fejlődés irányába” – mondta Jakab Zsófia, a Magyar Divat & Design Ügynökség vezérigazgatója, a kreatívipar fejlesztéséért és ágazati koordinációjáért felelős miniszteri biztos.
A Milan Design Week magyar megjelenésére az MDDÜ nemcsak az építészeti koncepció kiválasztására, hanem a kiállítás tárgyainak szelekciójára is nyílt ötletpályázatot hirdetett. A formatervezők, képző- és iparművészek számára kiírt felhívás célja az volt, hogy olyan alkotók munkái kerüljenek reflektorfénybe a nemzetközi seregszemlén, akik a hagyományos magyar iparművészeti értékeket kortárs szemlélettel ötvözik, és kiemelt figyelmet fordítanak a fenntarthatóságra és az innovációra.
A Budapest Select kiállítás építészeti koncepcióját és designtermékeit külön szakmai zsűri választotta ki: az építészeti ötletpályázatot Bara Ákos Dániel, a B.A.D. Architects alapítója és vezető építésze, Ledényi Attila, az Art Market Budapest alapítója és igazgatója, valamint Osvárt Judit, az ELLE Decoration főszerkesztője bírálta el. A kiállításon bemutatásra kerülő designtermékek kurátori szelekcióját pedig Ledényi Attila és Osvárt Judit mellett Dr. Horváth Judit, az Iparművészeti Múzeum Kortárs Design Főosztályának vezetője, véleményezte.
A gondosan válogatott művek mellett a látogatókat kulturális és gasztronómiai események is várják, köztük vezetett túrák, művészeti performanszok, borkóstolók és tradicionális magyar kézműves bemutatók, amelyek tovább mélyítik a kiállítás narratív rétegeit és a magyar design nemzetközi jelenlétét erősítik.
A Budapest Select kiállításon látható márkák és alkotók: Baranyay Szabolcs, Bori Segesdi, DEGA Design, Demeter Fogarasi, Dukai István, EVAANNA, Forms Design, freeform.ourcollective, Góbi Gábor, HENIBARA, Horváth Orsolya, Juszuffceramics, KOMONKA Textile, Koós Daniella, Make Sail, Maniko, Mátyás Zagiba, Sinkó-Kalocsai Dorottya, Sógor Sarolt, SoundWool, SUSU Keramika, SzaboAni, Szauder Dávid LUMAS Budapest, VUUV Works
A Magyar Divat & Design Ügynökségről
A Magyar Divat & Design Ügynökség azzal a céllal alakult meg 2018-ban, hogy előre meghatározott stratégiai pillérek mentén – szakmai koordináció, hazai termékek elérhetőségének és kereskedelmi lehetőségeinek javítása, oktatásfejlesztés, valamint gyártásfejlesztés – hatékony és strukturált támogatást nyújtson a divat és a kreatív ágazat minden szereplője számára. A célkitűzések megvalósításának érdekében olyan hazai rendezvényeket valósítanak meg évről-évre, mint a régió központi divateseményének számító Budapest Central European Fashion Week vagy a nemzetközi díjakat nyert 360 Design Budapest kiállítás. Emellett olyan külföldi szakmai rendezvényeken biztosítanak megjelenési és bemutatkozási lehetőséget a magyar alkotók számára, mint a Milano Fashion Week vagy a Maison&Objet és Milan Design Week designvásár. Kiemelt feladataik közé tartozik a szakmai szervezetekkel való stratégiai együttműködés, az export növelése, továbbá mentorprogramjaik megvalósításával a hazai márkák szakmai fejlődésének támogatása.
A Budapest Selectről
A Magyar Divat & Design Ügynökség a nemzetközi legjobb gyakorlatokat figyelembe véve létrehozta a Budapest Select ernyőmárkát, hogy a magyar márkák könnyebben beazonosíthatóak legyenek külföldi szereplések alkalmával. A márka célja, hogy a tehetséges hazai tervezők – saját márkajegyeiket megtartva – erős és egységes kommunikáció által nagyobb figyelmet kapjanak a nemzetközi megjelenések alkalmával.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez