MZ/X azaz Üzenet a jövőből – Toyota BZ4X
A Toyota első elektromos járműve, mint ahogy az most japánban divatos, egy kódot kapott névként. Valahogy a Mézga család jutott az eszembe erről, hiszen Köbüki azaz MZ/X is a jövőben anagrammával jelölte a nevét. Hasonló a helyzet a Toyota esetében, hiszen a BZ a beyond zeroból (nullán túli) jön, a 4 a méretre utal, az X pedig ez esetben nem a kincset jelöli, hanem azt, hogy egy SUV-ról van szó.
Talán a fenti kódsorból a beyond zero szorul némi magyarázatra, hiszen a Toyota ezzel az elnevezéssel kívánja jelölni a most kialakuló modellcsalád esetében, hogy célja, hogy nulla, vagy még annál is kevesebb CO2 kibocsátása legyen a járműveinek. Ehhez egyébként a magam részéről sok sikert kívánok és nagyon bízom benne, hogy a világ legnagyobb autógyártója eléri majd ezt a célt.
Sokáig tartott, ameddig a Toyota is rávette magát, hogy tisztán elektromos járművet készítsen. Ennek úgy gondolom, hogy az volt a legfőbb oka, hogy ők maguk sem hisznek a tisztán elektromos járművek létjogosultságában. Számos sajtótájékoztatón elmondták – és nekem ez igazán szimpatikus gondolat volt -, hogy sokkal kedvezőbb a plug-in híbrid meghajtás, hiszen a jellemző autóval megtett távolság nem több 50-60 kilométernél egyszerre. Ehhez pedig nem szükséges túlságosan nagy akkumulátor, bőven megteszi a konnektoros hibridek kisebb aksija, amely cellamennyiség így 4-5x annyi gépjárműbe tud belekerülni, mintha egy tisztán elektromos modellt építenének fel.
Ennek ellenére a Toyota is el kellett, hogy fogadja a releváns piaci igényt a teljesen elektromos autókra, így a BZ4X is kapott egy kellőképpen nagy, 71,4kWh összeteljesítményű akkumulátort. Kell is neki, hiszen a méretes jószág ebből kell, hogy táplálkozzon ahhoz, hogy a piacon eladható hatótávolságot tudjon megtenni.
Ebből a szempontból a márka remekül vizsgázott, hiszen az 1 cm híján 4,7 méter hosszú, 1,65 méter magas és 1,86 méter széles BZ4X közel 2 tonnát nyom, ennek ellenére a tesztünk alatt átlagosan 16-18kWh/100km volt a fogyasztása. Úgy gondolom, hogy ez az érték több, mint remek. Ennek egyik oka, hogy a BZ4X légellenállását sikerült 0,279-re csökkenteni, amely egy ilyen forma esetében fantasztikus mérnöki bravúr. A fenti adatokból pedig látható, hogy körülbelül 380 km-es hatótávval lehet számolni, ha teljesen feltöltött akkumulátorral indulunk útnak és 0-ig akarjuk kifogyasztani. Amennyiben 20%-os töltöttségnél találunk villámtöltőt, a Toyota fél órát ígér, hogy a 80%-os töltöttség eléréséhez. Magáról a meghajtásról két darab azonos teljesítményű villanymotor gondoskodik, amelyek együttesen 217,5 lóerősek és 336Nm nyomaték leadására képesek. Az autó végsebessége 160km/h. Gyorsulása 6,9 másodperc 0-ról 100 km/h-ra. Ugyan nem egy sportkocsiról van szó, de határozottan dinamikus, egyáltalán nem érzi az ember a hiányát, hogy nagyobb teljesítményt kapjon.
Összeségében tehát jó műszaki paraméterekkel rendelkezik a középkategóriás SUV, de talán nem ez az egyetlen fegyvere, amellyel vásárlókat akar szerezni.
Érdemes néhány szót ejteni a külsejéről, hiszen annak az időnek már réges-régen vége, hogy a Toyota unalmas autókat gyártana. Az autó formája egyértelműen különleges. Szabadidőautós vonalai már sejtetik, hogy itt egy olyan gépjárműről van szó, amely valós terepviszonyok között is megállja a helyét. Nagy vastag műanyagbetéteket találunk a kerékjárati ívek felett, a hasmagassága kifejezetten nagy. Méretes kerekek vannak az autón, a felszereltségi lista elején 18”-es, a csúcsfelszereltségű tesztautón 20”-as méretük van. Az autó túlnyúlásai minimálisak. a tengelytáv 2,85m, tehát nem sokkal több, mint 90 cm amennyivel túlnyúlik a karosszéria. Rendkívül lapos a motorháztető, meredeken dőlő szélvédője, lapos tetővonala van, amelyet méretes spoiler hosszabbít meg. A hátsó rész kialakítása szintén különleges, amelynek legegyedibb pontja a mélyen lefelé ívelő, egészen a hátsó lökhárítóba nyúló lámpatestek, amelyeket természetesen, a mai divatnak megfelelően összeköt egy vékony helyzetjelző sáv.
Az autó csomagtere kényelmesen tágas, összesen 452 literes. Jól pakolható, illetve az alsó padló rész alá a töltőkábel is jól elhelyezhető. Szükség esetén, még a hátsó üléssor is tologatható, ha további bővítést szeretnénk.
Talán a külső formánál a belső tér még egyedibb. Ennél az autónál az unalmas kifejezéshez képest a Toyota a másik végletbe ment át. Nem található a beltérben olyan terület, ahová nem akartak volna valamifajta designt még belevinni. Rengeteg a görbület a tagoltság és a széles spektrumú anyaghasználat. A műszerfal különlegessége, hogy szép kárpittal van bevonva. De a középkonzolon találunk zongoralakkot és még megannyi más-más tapintású műanyagot is. Ezek összeségében vegyes érzést adnak, hiszen van közöttük kifejezetten minőségi érzetet keltő és egészen gyengécske. Az összehatás egyáltalán nem rossz. Az én ízlésemnek már kicsit túl sok is a jóból.
Különleges megoldás a műszerfal, amely távolabb került a megszokottnál, így nincsen szükség más autóknál használt head-up displayre a kialakítása miatt.
A központi infotainement kijelző 12”-es. A menürendszere logikus felépítésű, könnyű benne a tájékozódás és kifejezetten gyors. Az Apple CarPlay és az Android Auto vezeték nélkül fut rajta, de ha valaki vezetékesen szeretné használni, akkor az USB elhelyezése miatt a középkonzolon lévő telefontartó rekesz ajtaját nem lehet lecsukni.
Tárolórekeszből van bőséggel, a lebegő középkonzol alá egy fél bevásárlás is elpakolható, viszont a kesztyűtartó kimaradt a tervezésből.
Az ülések igazán kényelmesek, jó az oldaltartásuk. A hátsó üléseken utazóknak sem lehet gondjuk panaszra, hiszen ott is elégséges a fej és a lábtér normál testmagasságú felnőttek számára is.
Az autó az úthibák egyenetlenségeit könnyű szerrel veszi, amely nagyon kényelmessé teszi vele a közlekedést.
A Toyota első elektromos járműve kellemes meglepetést okozott számunkra. Jól vezethető, gazdaságos jármű, amely kellőképpen tágas is. A RAV4 méretosztályába tartozik, de annál modernebb, nagyobb és tágasabb is. Az árlista 17,4 millióról indul, a csúcsváltozatokat 23 millió forintos listaáron tudjuk elérni. Ez nem számít rossz ajánlatnak, de teljesítményben van olyan versenytárs, amelyik többet ad, körülbelül azonos összegért, de teljesen más felszereltségi szinttel, így az összehasonlítás nagyon nehéz lenne, kár is belemenni. Döntsön inkább az ízlés és a funkcionalitási igény.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez