Lovasterápia gyerekeknek
A lovasterápia egy olyan gyűjtőfogalom, mely magába foglalja mindazokat az intézményhez kötött, orvosi indikáció alapján terápiás céllal alkalmazott, kezelés jellegű, egyéni, vagy csoportos fejlesztéseket, melyek a lovaglás, illetve a lóval való foglakozás és tevékenységek hatásait használják fel. Célja: a sérülés/károsodás, a fogyatékosság/zavar, az akadályozottság/korlátozottság ismeretében a ló és a lovaglás hatásainak felhasználása a minél gyorsabb, eredményesebb gyógyulás, képességfejlődés, és rehabilitáció érdekében.
A lovasterápia ágai:
- gyógypedagógiai lovaglás és lovastorna
- hippoterápia
- lovas pszichoterápia
- Itt említjük meg a lovas parasportot, mely nem tartozik a lovasterápia ágai közé, de a sérült, fogyatékos személyek szabadidős, vagy sportlovaglását jelenti.
Hippoterápia
Főként az egészségügyben, leginkább gyógytornászok, (szomatopedagógusok) által alkalmazott, kiegészítő, egyéni terápiás eljárás a tartási és mozgás funkciók javítása, korrekciója érdekében. A hippoterápia orvosi indikáció alapján történő neurofiziológiai gyógytornakezelés, mely a sérült, károsodott, fogyatékos személy passzív és aktív részvételével, terápiás célú gyakorlatok végeztetésével, általában hátulról, hosszúszáron vezetett lovon, hevederrel történik. A terápia a ló mozgására építve segíti a páciensek mozgásfejlődését. A terápia mindig egyéni jellegű, és a ló által közvetített 3 dimenziós mozgásimpulzusokat használja fel a mozgásfejlesztés érdekében.
A gyógypedagógiai lovaglás és lovastorna
A gyógypedagógiai lovaglás és lovastorna célja a tanulásban akadályozott, értelmileg akadályozott, pervazív fejlődési zavarral, részképesség problémákkal küzdő, látás-, és hallássérült, /esetenként mozgássérült/, teljesítmény és viselkedési zavarokkal, hiperaktivitással és figyelemzavarral valamint beszéd problémákkal küzdő gyerekek és fiatalok fogyatékosság specifikus fejlesztése egyénileg, vagy csoportosan a ló, a lovaglás, a lovardai tevékenységek és környezet által.
A terápiás foglalkozás gyógypedagógus alapvégzettségű lovasterapeuta vezetésével zajlik, és orvosi javallatra történik (ebben az esetben javasolhat a TKVSZRB, Nevelési Tanácsadó, Korai Fejlesztő, Autizmus Kutató Központ stb.). A foglalkozások során a ló mindhárom jármódja (lépés, ügetés, vágta) alkalmazható, de leggyakoribb a lépés jármód használata.
A gyógypedagógiai lovaglás és lovastorna területei: önálló lovaglás, lovagoltatás vezetett lovon, vagy futószáron, lovastorna gyakorlatok, kiegészülve a lovak körüli teendőkkel: ápolás, gondozás, felszerelés.
Ezen tevékenységek során a hangsúly leginkább a kognitív funkciók (érzékelés-észlelés, figyelem, emlékezet, gondolkodás), a beszéd, a motoros és orientációs képességek fejlesztésére, a magatartás és viselkedés, az érzelmi és indulati élet szabályozására, befolyásolására, valamint a komplex személyiségfejlesztésre tevődik.
A foglalkozásokon sokféle felszerelés használható: nyereg, speciális hevederek, voltizs heveder, egyéb speciális felszerelések, játékok, eszközök.
A gyógypedagógiai lovaglás és lovastorna feladatai:
A megelőzés, a gyógyítás, a képességfejlesztés, a nevelés, valamint az életminőség javítása
A fogyatékosságból eredő hátrányok csökkentése, kompenzációja
A sérült, vagy nem megfelelően fejlett kognitív funkciók /érzékelés, észlelés, emlékezet, figyelem, gondolkodás/ fejlesztése
Az állattal, a társakkal a környezettel való kapcsolatteremtés képességének fejlesztése
A kommunikációs készségek fejlesztése
Új ismeretek szerzése a lóról, a ló környezetéről, életmódjáról, gondozási körülményeiről
Mozgás, egyensúly, testtartás fejlesztése
A téri és időbeli tájékozódás fejlesztése
Az érzelmi-, indulati élet, a viselkedés, a magatartás, a cselekvés pozitív irányú befolyásolása
Önállóságra való nevelés
Fegyelem, kitartás céltudatosság, felelősségérzet, a kötelességtudat kialakítása
A bátorság, a gyorsaság, az ügyesség, az erőnlét növelése
A társadalomba való beilleszkedés hatékonyabbá tétele
A személyiség fejlesztése, önmagunk megismerésének fejlesztése
Pszichológiai lovasterápia:
A pszichológiai lovasterápiában a pszichológus alapvégzettségű terapeuta mellett a ló, mint koterapeuta, segédterapeuta vesz részt, katalizálja a terápiás folyamatot. A terapeuta olyan helyzeteket alakít ki a ló segítségével a páciens számára, amelyek kihívást jelenthetnek, megerősíthetnek egy pozitív érzést, megvilágítanak egyfajta viselkedést, kapcsolódási lehetőséget kínálnak. A kialakult helyzetekben a ló ösztönösen reagál a páciens viselkedésére, reakciója kizárólag a jelenre vonatkozik, nem veszi figyelembe a múltat és a jövőt, emiatt hiteles és megkérdőjelezhetetlen tükröt tart. A terapeuta segít a páciensnek értelmezni az ingergazdag közegben az újdonságot jelentő felmerülő érzéseket, viselkedéseket, segít analógiákat vonni más gyakori élethelyzetekkel és beépíteni a pozitív élményeket.
A terápia célja lehet megelőzés, egészségmegőrzés, az életminőség javítása, rehabilitáció. A terápia formája lehet egyéni vagy csoportos. A foglalkozások magukban foglalhatják a ló ápolását, a földi munkát (földről való irányítás, kapcsolatfelvétel), és a lóra ülést, lovaglást egyaránt. A terápia résztvevője lehet gyermek, fiatal illetve felnőtt korú is. A terápiára saját elhatározás alapján, vagy szülői kérésre, pszichológus/pedagógus javaslata alapján (Nevelési Tanácsadó, iskola) orvosi felülvizsgálat után kerülhetnek a páciensek. A pszichológiai lovasterápia jól használható az olyan pszichés/lelki eredetű problémák kezelésében, mint a szorongásos zavarok, kötődési problémák, beilleszkedési problémák, pszichés eredetű beszédfunkció zavarok, figyelemzavar, stb.
Terápiás hatások:
Az énkép fejlődése; növekvő önismeret; a kapcsolatkészség fejlődése; kommunikáció és a kifejezőkészség fejlődése; bizalom és kötődés kialakulása; nézőpontváltásra való képesség, az együttműködés megtapasztalása; érzelmi szabályzás, az önkontroll növekedése; kontroll és a hatékonyság érzésének fejlődése; a reménytelenség érzésének csökkenése; külvilág iránti nyitottság fokozódása; kíváncsiság; örömérzet.
Bekerülés a terápiába:
A lovasterápiára érkező gyermekek jelentős részének nevelési tanácsadók, tanulási képességet vizsgáló szakértői és rehabilitációs bizottságok, vagy egyéb szakemberek: pedagógusok, gyógypedagógusok, pszichológusok, orvosok javasolják a lovasterápiás fejlesztést. Sok esetben egyéb fejlesztő központok, oktatási intézmények szakemberei hívják fel a szülők figyelmét erre a kiegészítő terápiás lehetőségre.
Bozori Gabriella
Magyar Lovasterápia Szövetség Alapítvány
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez