Lélegzetelállító újcirkusz – Salvador Dalí legnagyobb képe Budapesten
Finzi Pasca Társulat: La Verità
Lélegzetelállító újcirkusz – Salvador Dalí legnagyobb képe Budapesten a Finzi Pasca társulat előadásain
Előadások: 2013. november 15., 17., 19., 20., 21. 19:00 órakor
2013. november 16. 11:00 és 19:00 órakor
A Művészetek Palotájában lesz látható november 15. és 21. között Salvador Dalí évtizedekig lappangó eredeti óriásvászna, amit a katalán mester 1944-ben a New York-i Metropolitan Opera „Mad Tristan” című balettjéhez festett. A kép a Finzi Pasca Társulat La Verità című újcirkuszi produkciójának központi elemeként érkezik Magyarországra.
Az év elején Montreálban bemutatott, azóta Brazíliától Svájcig a világ számos pontján játszott La Verità című előadás november 15. és 21. között hét alkalommal repíti Dalí szürreális világába a Művészetek Palotája közönségét. Az akrobatikát, színházi elemeket, táncot és zenét egyaránt alkalmazó, közel másfél órás látványos show tizenhárom akrobatát vonultat fel a produkció egészét inspiráló Salvador Dalí óriásvászon körül.
A katalán mester alkotása méreteiben is monumentális, 9x15 méteres vásznat Salvador Dalí 1944-ben – nyolc éves egyesült államokbeli tartózkodása idején – Leonide Massine koreográfussal együttműködve a „Mad Tristan” című baletthez festette, amelynek díszleteit és jelmezeit is a katalán mester álmodta meg. A balettet Richard Wagner Trisztán és Izolda című operája ihlette, a festmény a mű záró jelenétére utal, amikor Izolda énekelve búcsúzik Trisztánról, majd halott szerelme holttestére zuhan. A kép a szürrealista mester művészetének számos fontos védjegyét felvonultatja. A zord táj középpontjában két, szakadt lepelbe burkolózó torz alak áll, egyik fején pitypang, a másik hátán szárnyként funkcionáló talicska, körülöttük égbe nyúló, mutáns manók, hosszú árnyékok, óriási hangyák láthatók. Dalí sokáig elveszettnek hitt alkotását a New York-i Metropolitan Opera díszletei között fedezték fel, majd egy európai magángyűjtemény vásárolta meg. A festményt évtizedeken keresztül senki sem láthatta. 2010-ben az inkognitójukat a mai napig féltve őrző svájci műgyűjtők Daniele Finzi Pascát keresték fel azzal, hogy műkincsüket egy álom és valóság határán kalandozó színpadi produkció részeként szeretnék látni.
Daniele Finzi Pasca addigra már alkotóként és rendezőként is számtalanszor bizonyította, hogy amihez nyúl az világsiker lesz. Ő rendezte ugyanis a Cirque du Soleil legsikeresebb előadását, a bemutató óta több mint három millió nézőt vonzó Corteót, a Cirque Éloize legutóbbi három produkcióját, valamint a 2006-os torinói téli olimpia kétmilliárd embert a televíziók előtt tartó záróünnepségét is. Nemrégiben pedig a 2014-es Szocsi téli olimpia záró-, valamint a paraolimpia nyitóünnepségének rendezésére kérték fel. Közben pedig 2011-ben- a körülötte évek óta dolgozó művészekkel - létrehozta a mára már több mint 35 bemutatót jegyző társulatát, a Compagnia Finzi Pascát.
A társulat tagjai a próbafolyamat alatt először maguk választották ki a hozzájuk illő számokat, majd a rendező ezekből állította össze az előadás végső formáját, melyben a zene, a világítás, a kellékek és a jelmezek egységes, ugyanakkor tökéletesen valószínűtlen világot hoznak létre. A nézőket álom és valóság határán mozgó képek sora vezeti végig a szürrealizmuson, egy szerelmi történeten és az Igazság visszatükrözésén. Mindez együtt alkotja a Finzi Pasca Társulat új alkotásának színeit. Felidézik a negyvenes évekbeli New Yorki-i kabarék és a spanyol bikaviadalok hangulatát, sőt Dalí életének számos legendás pillanatát is. Közben pedig nem kell meglepődni azon sem, ha például egy rinocéroszfejű zongorista is a színre lép. A La Verità egy játékos és humoros előadás, ahol a közönség egyik ámulatból a másikba esik, miközben úgy érzi - akárcsak egy Dalí festményen - itt és most tényleg bármi megtörténhet.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez