Közel-keleti filmek, amiket látnod kell
A közel-keleti filmek egyre népszerűbbek, és holott már jó ideje készülnek remek alkotások ebben a térségben, először csak 2012-ben nyert először Oscar-díjat Asghar Farhadi iráni alkotása, a Nader és Simin - Egy elválás története. Összegyűjtöttük azokat a közel-keleti filmeket, melyeket mindenképp érdemes megnéznie mindenkinek.
1. Where do we go now: A libanoni rendező Nadine Labaki alkotása ez a film, mely a 2011-es Torontói Film Fesztiválon díjat is nyert. A film története szerint egy faluban békésen élnek egymás mellett keresztények és muszlimok, egészen addig, míg egy fiatal fiú megjavít egy tv-t, melyen keresztül értesülnek arról, hogy világszerte milyen ellentét húzódik a két vallás hívei között. A film poénokkal, szívszorító jelenetekkel és zenei betétekkel van megtűzdelve.
2. Nader és Simin - Egy elválás története: Nader és Simin egy középosztálybeli házaspár a mai Teheránban. Simin válni akar a férjétől, mert az nem hajlandó elhagyni az országot és Alzheimer - kóros édesapját. Simin elköltözik, lányuk, a 11 éves Termeh Naderrel és az állandó gondozásra szoruló nagyapával marad. Nader felvesz egy gondozónőt, Razieh-t, aki mély hite miatt először nem akarja elvállalni a munkát, de körülményei mégis rákényszerítik. Egy nap Nader a sötét lakásba tér haza, ahol apja magatehetetlenül fekszik az ágya mellett. Az ügyből per kerekedik, ami fokozatosan bontakozik ki a néző szeme előtt. A szereplők céljai, szándékai állandó változásban vannak, talán még saját maguk előtt is. A tettek mögött feltételrendszerek és motívumok egész sora húzódik meg, aminek felfejtése a vizsgálóbíró feladata.
3. Menyország most: A film két gyerekkori jó barátról, Kaledról és Szaidról szól, akiknek reménytelen hétköznapjai egy merényletre való készülődéssel nyernek új értelmet. A palesztin fiatalok bombatámadásra készülnek az izraeli katonák ellen, ám végül is különböző módon döntenek a Tel-Avivba szánt bombákról. A film nem igyekszik sem hősként, sem terroristaként ábrázolni az Izraelben ártatlan polgárokkal együtt saját magukat is felrobbantó palesztin fiatalokat. Célja, hogy minél autentikusabb környezetben mutassa be két öngyilkos merényletre készülő fiatal utolsó napját, hogy feltárja milyen egyedi, emberi indíttatás rejlik egy merényletre készülő palesztin döntése mögött.
4. A mennyország gyermekei: A Majidi szülővárosában, Teheránban játszódó film egy elszegényedett testvérpár, Ali és Zahra sorsát követi nyomon, akiket a sors nehéz körülmények közé taszít. Úgy döntenek, a problémájukat nem mondják el szüleiknek, hanem maguk oldják meg, a maguk sajátos módján. Ebből aztán egy gyöngéd, megható mese következik részvétről, elszántságról és mély családi szeretetről. Majidi írta és rendezte A mennyország gyermekeit, mely az emberi reményt és szépséget ábrázolja a durva gazdasági és politikai környezetben.
5. Baran - Allah nevében: A Baran afgán menekültek történetét meséli el egy iráni tinédzser, Lateef szemszögéből. Ez a lírai mese, mely időszerűbb, mint azt a rendezője valaha is álmodni merte volna, a határokon átözönlő, munkára és napi betevőre éhes afgán menekültek iráni fogadtatását, emberségét veszi nagyító alá. S mindez egy tiszta szerelem hátterében jelenik meg. A legjobb szerelmes filmek gyakran azok, amelyekben a szerelmesek nem lehetnek egymáséi. A Baranban is majdnem ez történik. A fiatal pár alig vált szót egymással, és csak futólag találkoznak. Lateef talán azt szereti Baranban, amit a lány képvisel a számára: a szegénységét, a gyámolításra szoruló lényét és a család iránti odaadó szeretetét. A lány önfeláldozásától meghatott Lateef is lassacskán rálel a saját áldozathozatalára, s feláldozza Baranért a szabad idejét, a munkáját, a pénzét - melyet fösvény munkaadója, Memar félretett neki - és végül egész identitását.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez