King of all roads – Africa Twin Adventure Sport
Soha nem kísérte ekkora várakozás egy tesztjármű érkezését. Ismerősök, olvasók, akik értesültek arról, hogy hamarosan tesztelni fogjuk az Africa Twint, mind-mind érdeklődve kérdezték. Leveleket, véleményeket kaptunk előzetesen, hogy valamilyen szempontból vizsgáljuk a motort. Ez bennem is további kérdéseket vetett fel, így alig vártam a napot, hogy alaposabban szemügyre vehessük az egyik legkultikusabb Hondát.
A Honda az enduróinak népszerűségét a 80-as évek végén szerezte és alapozta meg, amikor a Párizs-Dakaron éveken keresztül nem talált legyőzőre. A versenyzéstől ugyan a Honda visszavonult, de az utcai változatok, így a 88-ban megjelenő Africa Twin szinte megszólalásig megegyezett a Dakaron sikereket elért változattal. Az Africa forgalmazása 2002-ben megszűnt és 14 évet kellett várni, hogy ismét megjelenjen a Honda az azonos nevű túraendúróval. Most pedig górcső alá vehettük a teljes mértékben megújult 2020-as változatot. Az új Africa Twin modellcsalád két kivitelben készül. A fullosabb Adventure Sport kivitelben és egy kisebb alapváltozatban, amely elsősorban terephasználatra alkalmasabb. Az Adventure Sport hosszútávú utazásokra tökéletes, hiszen 250kg-os tömege nem feltétlenül támogatja a komolyabb terepezést. Bár biztos vagyok benne, hogy rutinos motoros számára ez sem lehetetlen feladat.
A motor színe, formája, megjelenése teljes mértékben visszaadja az eredeti változatot. Méretei persze lényegesen nagyobbak. Ahogy említettem, a tesztmotorunk kereken 250kg-ot nyom, aminek oka, hogy az extraként rendelhető duplakuplungos automata váltó 10kg-mal növeli a tömeget. Az üzemanyagtartály egyébként 25l-es, amely 6l-rel nagyobb, mint az alap Africa Twin változatnál. Ez is mutatja, hogy ez a kivitel hosszú utakra lett tervezve.
A hosszú úthoz természetesen kényelmes ülésekre, megfelelő rugózásra és kiváló szélvédelemre van szükség. Az Adventure Sport pontosan ilyen sorrendben támogatja az utazást. Az ülésmagasság manuálisan az ülés alatt, a futómű és az egyéb beállítások pedig elektronikusan állíthatóak. Utóbbit az előre programozott terepviszonyok alapján állítja be a Honda, illetve azt is meg tudjuk adni, hogy egyedül, utassal és ezen kívül csomaggal vagy csomag nélkül utazunk.
Megszámlálhatatlanul sok variáció, finomhangolás és lehetőség ahhoz, hogy a leginkább komfortos módon utazhassunk. A szélvédelme a motornak közelít a tökéleteshez. Bár a szélvédő csak álló helyzetben állítható, hiszen két kéz kell ahhoz, hogy beállítsuk a megfelelő magasságot, de ennek mérettartománya oly mértékben nagy, hogy bármilyen magasra nőttünk, ez a tartomány le fogja fedni. A megnövelt kézvédő és az elengedhetetlen kormányfűtés is arról gondoskodik, hogy maximális legyen a kényelem.
A kormányfűtést és megannyi funkciót tudunk állítani a motoron a kormányon elhelyezett gombok vagy a színes érintőképernyő segítségével. Ezek a funkciók, illetve a kezelés nyilvánvalóan ízlés, megszokás kérdése. Nekem sajnos túl sok volt.
Vágyom arra, hogy az Adventure Sport hosszú időre a motorom lehessen, mert összeségében egy elképesztően jó motor, de az eltöltött pár nap kevés volt arra, hogy a bal kezemet megtanítsam arra, hogy tévedés nélkül, készség szinten és odapillantás nélkül tudjam használni a bal kormányra elhelyezett 16 különböző gombot. Ez túl sok, és nem felhasználóbarát. Gyakorlatilag az index használata is bizonytalanná tett az elején és oda kellett nézek, hogy nem másik gombot próbálok nyomkodni.
A motornak 2 kijelzője is van. Egy színes érintőképernyő, melyen a fenti funkciók és még rengeteg más állítható és természetesen alaphelyzetben ez is mutatja a sebességet, aktuális fokozatot, valamint a fordulatszámot. Ez alatt pedig egy egyszerűbb, lebutított képernyőt találunk, kizárólag az imént felsorolt alapinformációk bemutatására. Azért van szükség erre, mert a fenti képernyőre a mobiltelefonunk kitükrözhető. Sajnos még nem vezeték nélkül, így használni kell a vízhatlan fedéssel kialakított USB-t, de így is remekül megvalósítható, hogy az online térkép megjelenjen a motor kijelzőjén. Ekkor segít a kisebb képernyő.
A motor két ember számára is tökéletesen kényelmes, a kialakított integrált kapaszkodók jó fogásúak az utas számára, csakúgy, mint az ülés pozíciója és komfortja. Az alapkivitelben is benne van a koffertartó. Elég csak a táskákat beszerezni, egyéb dolgunk nincs, csak fel kell rögzíteni ezekre.
Fontos változás az új modellek esetében, hogy megnövekedett az erőforrás és ezzel párhuzamosan a teljesítmény, valamint a nyomaték. Az új motor továbbra is a klasszikus soros kéthengeres, vízhűtéses elrendezés, viszont 1,1l-es 102Le teljesítményt képes leadni és 105Nm a nyomatéka. A növekedés nem nagy, de ezáltal sokkal simább, egyenletesebb lett a járás és a teljesítményleadás már alacsony fordulatszámnál is.
Az automata váltó jól működik, de ez is megszokást igényel. Ezt követően viszont lényegesen kényelmesebb vele a közlekedés, illetve, ha ki akarunk állni a nyeregből, akkor sem okoz gondot, ha éppen lassítani vagy kigyorsítani szeretnénk. Hasonló módon a terepen való közlekedésnél sem kell a váltás műveletével foglalkozni. Érdemes kiemelni, hogy a tank formálja, kialakítása is nagyban támogatja a felállást. Nagyon kényelmesen lehet a motort a térdünkkel tartani, kifejezetten odasimul az alakja a lábunkhoz.
Az új Afrika Twin Adventure Sport a komoly várakozás, magasra tett mérce ellenére sem okozott csalódást. Remek motor, élmény használni és természetesen vágyakozó tekintetek folyamatos célpontja. Ezt, mármint az irigy tekinteteket pedig ugyanúgy meg kell szokni vele, mint a töméntelen mennyiségű funkciógombot és kicsit bonyolult elektronikai rendszerét. Ha ezt megszoktuk, megtanuljuk, semmiféle körülmény nem jöhet, ami eltántoríthat, hogy egy jót motorozzunk.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez