Két lépést előre és egyet sem hátra – Mercedes-Benz GLC Offroader 220d 4MATIC
A GLC az eladási darabszámok alapján a márka legfontosabb modellje. Most, hogy az elektrifikáció miatt az SUV-ok között is egyre inkább találkozunk tisztán elektromos modellekkel, azt hihetnénk, hogy kevesebb fókuszt kap a C osztály alapjaira épített terepjáró. Hát ez egyáltalán nem igaz, sőt, pont ellenkezőleg. A Mercedes új, magasabb mércét állított a kategóriában ezzel a modellel.
Hosszabb, nagyobb tengelytávval rendelkezik, mint elődje, de ennek ellenére nem annyira forradalmi a változása kívülről, mint belülről a teljesen megújult GLC-nek. Persze a lényegesen agresszívebb első lökhárító kialakítás, a keskeny vonalú LED lámpák, a mostani márkaarculatba jobban illeszkedő hűtőrács elárulja, hogy újdonságról van szó, de ezek a különbségek elsőként sokkal inkább csak a szakavatott szem számára feltűnőek. A méretváltozás nem drasztikus, leginkább csak hosszúságban kiugró, hiszen ebben az irányban 60mm-t növekedett és így 4715mm hosszú lett. Alacsonyabb lett 4mm-rel, a szélesség nem változott, a nyomtáv és a tengelytáv viszont igen. Így lehetséges, hogy a csomagtér és a hátsó lábtér előnyére változott és növekedett. Előbbi 70 literre lett tágasabb alaphelyzetben, összesen 620 liter (lehajtott ülésekkel 1680-ig bővíthető). A kétszintes rakodótér rengeteg kiegészítőt, kampót rejt magában, sőt, az egyes szinteken külön-külön világítást találunk és praktikus ugyan, de abból a szempontból akár visszalépésnek is tekinthetjük, hogy pótkereket nem találunk benne, csak defektjavító készletet.
Ha még a külsőt vizsgáljuk, érdemes kiemelni a hátsó lámpatesteket, amelyek szintén megegyező formájúak, mint a márka többi új típusának. Befelé nyújtottak, de össze nem érnek és nem is kötötték össze őket világító fénysorral, mint az EQ modellek esetében, csupán egy fekete műanyaggal töltötték ki a köztes részt. Mutatós, kevésbé fennhéjázó megoldás és kiváló megkülönböztetés továbbra is a hagyományos és az elektromos modellek között.
A forradalmi különbséget a kifutó és az új modell között a karosszéria elemek alatt és az utastérben találjuk. Tesztalanyunk a gyengébb dízel motorral felszerelt változat volt, amely 197 lóerőt és 440Nm nyomatékot képes leadni. Ezzel a teljesítménnyel 8 másodperces 100-as sprintre képes. Nem tudom azt mondani a GLC esetében, hogy „átlagos” használat, hiszen maga a jármű nem az, így maradjunk annál, hogy ugyan extrém kiugrásokra nem képes, de csalódást ezzel a motorral sem okozott.
Érdekes kijelentés ez egy majd kétszáz lovas járműre, de vegyük figyelembe, hogy 2 tonna a GLC, így a lovakat ez a tömeg erősen leköti.
A modellkínálatban található még a 300d elnevezésű erősebb dízel, amely szintén kétliteres négyhengeres, viszont ez már 269 lóerő, 550Nm nyomaték mellett. A dízelek mellett van 2 benzines a kínálatban, továbbá 3 plug-in hybrid, amelyek közül kettő benzines, egy pedig dízel erőforrással van kombinálva. Általánosan tehát elmondható, hogy mindegyik modellben kizárólag kétezres négyhengeres motor található, négykerék meghajtásúak és mindegyikhez ugyanaz a 9 fokozatú automata társul. Valamikor jövő év végére várhatóak az AMG modellek a GLC 43 és 63, de a jelenlegi információk szerint ezek is négyhengeres motorral lesznek felszerelve. Előbbit egy, utóbbit két elektromotor fogja kiegészíteni és 403 valamint 671 lóerő teljesítménnyel várhatóak. De igen, ez azt is jelenti, hogy vége a V8 motoroknak a GLC kínálatában.
Az elődmodellhez képest az összehasonlíthatatlan különbséget a belső térben találjuk. Tökéletes, prémium minőségű anyagok és hasonlóan, mint a C osztály esetében, a Mercedes S osztály belső hangulatát idéző kivitellel találkozunk a GLC esetében is. Mit jelent ez? Egyfelől két hatalmas kijelzőt, amelyek minősége, felbontása és grafikája minden más márkát maga mögé kényszerít. A középkonzolon egy 11,9” -es álló formátumú, érintőképernyős kijelzőt találunk, a kormány mögött pedig egy 12,3” méretűt. A műszerfal remekül személyre szabható, jól átlátható és még azzal az általános problémával sem találkozunk, hogy bizonyos területeket a kormány kitakar. Ennek kezelése nekem nem a kedvencem, ugyanis a kormány bal oldalán található érintőgomb segítségével tudunk itt navigálni. A központi kijelző viszont valóban etalon. A felépítése a menü rendszernek, a sebessége, grafikai kivitelezése csillagos ötös. Ha viszont nem tudnánk mégsem valamit megtalálni, akkor a „Hey Mercedes” felkiáltással az intelligens rendszer bekapcsol és hangvezérléssel is lehetőség van bármiféle módosításra (sajnos a rendszer magyarul nem tud).
Érdemes még kiemelni a head-up displayt, a szélvédőre vetített kijelzőt, amely nem csak a kilométerórát képes megjeleníteni, hanem egy szintén személyre szabható információs arzenált. Kezdve a kiterjesztett valóság elemeit felhasználó navigációtól a terepjáró funkció különböző mutatói közül bármit. Fantasztikus.
A magas szintű informatikai rendszer csak az egyik dolog, amitől a GLC-t imádni lehet. Ehhez társul a fejedelmi kényelme, kiváló minőségű anyagokból kialakított belső tér és a magas szintű komfort. Ez utóbbi nemcsak az első üléseken helyet foglalókra korlátozódik. Hátul is remek a láb- és fejtér, egyedileg vezérelhető a klíma, külön légbeömlőkkel és természetesen USB kimenetek is megtalálhatóak itt is.
Az új Mercedes-Benz GLC vezetési élménye határozottan javult az elődjéhez képest. Sokkal prémiumabb a vezetési komfort, lényegesen közelebb került az S osztály vezetési élményéhez, amely a márka zászlóshajója. Vezetés közben rendkívül kevés zaj szűrődik be, észre sem vesszük, hogy dízel erőforrás hajtja az autót. Talán azt is mondhatnám, hogy túlságosan is csendes, túlságosan steril a környezet, amely bizonyára annak is köszönhető, hogy a négyhengeres turbó és a 9 sebességes automata minden nyers érzéstől megszabadítja a meghajtást. A felfüggesztés, a futómű, a lengéscsillapítás is sokkal jobban közelít egy luxus szedán vezetési élményéhez, mint egy elméletileg terepes képességekkel rendelkező terepjáró esetében.
Ezt az érzést kompenzálja az a technológia, amelyeket kifejezetten a terepes képességek fejlesztése miatt építettek az autóba. A comfort és a sport módon kívül külön beállítás is van, amely az off roadra van kihegyezve. A Mercedes egyébként méltán lehet büszke arra, hogy mit képes kihozni az elektronikával egy összekerék meghajtású modellből. A sajtóbemutatón egy G osztályos Mercedesszel vetették össze. Persze a GLC nem az a pálya, mint amit egy kapcsolható differenciálzáras valódi terepjáró képes nyújtani, de az ilyen irányú fejlesztések jól mutatják, hogy a Merci komolyan gondolja és nem csak egy divat eszközt fejleszt, ahol az eladás pillanatában a fülünkbe súgják, hogy azért ez „mérsékelten vízálló” és ne tévesszen meg, hogy mit sugall a látvány.
A tesztautónkban ezernyi beállítás, hasmagasság emelés és elektronika bizonyította, hogy a GLC több, mint egy valamivel magasabbra emelt C osztályos szedán.
A vezetéstechnikai és biztonsági kiegészítők legfejlettebb szintjét vonultatja fel az autó. Érdemes kiemelni az önvezető funkciót, amely kiemelkedő szinten képes az autót a sávjában tartani, miközben az adaptív sebességtartó és a többi rendszer is hibátlanul, mindenféle rángatás nélkül végzi a dolgát.
Hosszasan lehetne minden részletet felsorolni, ahol a GLC-ben lévő technika egy jóval magasabb szintet ért el, mint a többi versenytárs. Látható, hogy a Mercedes-Benz nagyon komolyan vette a feladatot, hogy a GLC-t egy olyan minőségi színvonalra emelje, hogy nehéz legyen utolérni. A német vagy a japán versenytársaknak alaposan feladta a leckét. Árnyoldal persze van, mint például az ára, amely a benzines esetében 21,5 millióról indul, a tesztelt belépő dízel erőforrás esetében ez pedig már 23,5 millió. És ahogyan azt a presztízs szegmensben megszokhattuk, legalább egy fél autó árát el lehet még költeni a különböző opciókra, kiegészítőkre és minőségjavító tételekre. A tesztelt modell például 32 milliós ár sávban érhető el az árlista alapján.
Egy viszont bizonyos, az új GLC új minőségi szint a városi terepjárók világában és kétséget nem hagy afelől, hogy a korábbi verzió sikereit fogja folytatni.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez