Hűtőrács nélkül – Hyundai Kona EV
Szinte gyors egymásutánban járt nálunk az új, második generációs Hyundai Kona hibrid, majd annak elektromos változata. A koreai márka már megtanulhattuk, hogy minden hangszeren játszik. Vannak tisztán elektromos meghajtásra fejlesztett modelljei, amelyek Ioniq néven futnak, és van olyan modell, amely különböző meghajtással választható, így elektromos motorral is. Ez a Kona!
A kompakt SUV a kötelező gyakorlat. A mai világban az a gyártó, aki nem kínál ebben a kategóriában típust, az sok mindenre számíthat, de volumenre biztosan nem. A legnépszerűbb kategóriáról beszélünk és ennek tudatában készült el a formabontó új Kona is. Ez utóbbi tulajdonsága természetesen semmiféle meglepetést nem okoz, hiszen az elődmodellről is elmondható volt, hogy egyedi megjelenése van. A mostani típus másképpen egyedi, ráadásul a két motorizáltság – a hagyományos és a tisztán elektromos – teljesen más frontrészt kapott.
Ennek nyilvánvalóan gyakorlati oka is van, hiszen az elektromos Konának nincsen szüksége hűtőrácsra, ezért egy teljesen sima, mondhatnám azt is, hogy alapos borotválkozás utáni orr részt kapott, amelynek révén, ha lehet, még egyedibb lett a megjelenése.
Bár a hibrid Kona megjelenésének is feltűnő része volt a teljes frontrészen végighaladó LED világítás (a modellről készült írás itt olvasható), de azáltal, hogy az ezüst színű fényezéssel keretezett fekete hűtőmaszk nem viszi el a tekintetet, az elektromos változat esetén ez még szembetűnőbb. Van helyette viszont másfajta formai játék. Mégpedig azok a pixel szerű pontok az első lökhárítón, amelyek az Ioniq típusoknál jelentkeznek fő motívumként.
A Kona EV frontrésze más különlegességet is tartalmaz. A legtöbb elektromos autóval ellentétben ide helyezték a töltőnyílást, ami nem csak egyedi, hanem praktikus is, ráadásul olyan kiegészítőket tartalmaz, mint a töltöttség visszajelzését mutató 4 darab LED.
Oldalnézetből nincsen különbség a hagyományos és az elektromos között. Az előző szériához képest nagyobb, modernebb formát kaptunk az új Kona által.
Hátulról a kipufogó hiánya, továbbá a motívumként itt is megjelenő pixelek emlékeztetnek arra, hogy teljesen elektromos modellről van szó. Illetve érdemes kiemelni a szintén a karosszérián teljesen végig vonuló helyzetjelzőt, amely hátul természetesen piros.
Az autó belseje rendkívül tágas, a világos kárpit pedig egyszerűen telitalálat. Sokan döntenek a fekete szín mellett, de az időközönkénti kárpittisztítás semmi ahhoz képest, amit a világos kárpit a térérzettel és az egyedi megjelenéssel kialakít. Kifejezetten szimpatikus a Konában, hogy nincsen túldigitalizálva. A műszerfal és a központi érintőképernyős felület hoz minden funkciót, de számos gyorsgomb segíti azt, hogy ne kelljen a menüben bóklászni.
Sajnos egyetlen pontja van az autónak, ahol ezt mégis meg kell tenni, az a vezetéstámogató funkciók közül néhánynak a kikapcsolása. A sebességtúllépésre figyelmeztető és az éberség figyelő nem csak túlérzékeny, hanem stresszelő módon hangos is. Sajnos más márkákkal ellentétben a Hyundai túl komolyan vette a szabályokat és egyszerű módon ezek nem kapcsolhatóak ki, csak 3 szint mélyen a menürendszerben. Ráadásul ezt minden újraindításkor meg kell ismételni, ha nem akarjuk, hogy 51-nél csipogjon, majd visszalassítva 49-re, majd újra 51-re ezt megismételje újra és újra.
A fej- és a lábtér mind elől, mind hátul tökéletes. A hátsó utasok is megkapnak a Konában minden kényelmi kiegészítőt. Ülés fűtés, szellőztetés, USB kimenet, sőt még egy 220V-os konnektor is dukál, ahonnan mindenféle elektromos eszköz működtethető. A nagy belméret ellenére a csomagtér sem kicsi, hiszen 466 literes teret használhatunk alaphelyzetben, a hátsó ülések lehajtásával pedig 1300 literes, ez a tér még kiegészül a gépháztető alatt kialakított 25 literes rekesszel is.
A Kona anyaghasználatára sem lehet panaszunk, általánosságban jó minőségű anyagokkal van borítva minden. A térérzeten kívül az utazási komfort is remek. Ezen a pontján gondolom a Konáról, hogy például a kínai versenytársak előtt jár. A futóműve lényegesen jobb minőségű, tökéletesen nyeli el az úthibákat, stabil a kanyarokban.
A motorikus képességei szempontjából kiemelendő, hogy egy erősebb és egy gyengébb motorral kapható. Előbbi 157, utóbbi, amely a tesztautónkat is mozgatta, 217 lóerős. A gyorsulása 0-ról 100-ra 8,8 másodperc a gyengébb motorú változatnál, 7,8 másodperc az erősebb esetében. Az erősebb motorhoz nagyobb, 65,4kWh-s, a gyengébbhez 48,4kWh-s akkumulátor kapcsolódik. A teszthét alatt átlagosan 18kW-os fogyasztást produkált a Kona, amely azt jelenti, hogy 360 km-es hatótávval számolhattunk volna. Nyilvánvalóan a fogyasztás sok mindentől függ nagy mértékben. A városi használat esetében 12-13kW-tal számoljunk, ami azt jelenti, hogy ennél a tempónál hozható a WLTP szabvány szerinti érték. Enyhe telünk volt, de lényegesen többet fogyaszt ez az elektromos autó is, amennyiben nagy a hideg.
Tölteni 7,2 kW-tal tölthetjük otthoni AC töltéssel, utcán pedig az egyenáramú gyorstöltésnél 100kW -ot képes felvenni. Ezzel a sebességgel papíron 40 perc alatt képes 10-ről 80-ig töltődni.
Kifejezetten pozitív élményekkel adtuk vissza a Kona EV-t (ha a pittyogás nem lett volna, azt is írhattam volna, hogy tökéletes). Árát tekintve a Kona EV 13,8 M Ft-ról indul és a nagymotoros, nagyaksis változat mindenféle extrával 18,3 M Ft-ig tolja fölfelé az árcédulát. Ez utóbbi már nem versenyképes a mostani „sláger” márkának az ATTO 3 modelljével, de biztos vagyok benne, hogy a márka iránti magasabb bizalmi szint miatt sokan választják a Kona EV-t is. Kényelem, futómű és megjelenés miatt kifejezetten jó választásnak tartom.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez