Hogyan legyél jó főnök?
Vezető pozícióba kerülni, különösen nőként, kihívásokkal teli, nehéz feladat. Az emberre sokkal több teher nehezedik, szeretné hatékonyan irányítani a munkatársait, ugyanakkor nem könnyű megtalálni az egyensúlyt a túlzottan barátságos, vajszívű, és a kőkemény főnök között. Íme, néhány tipp, hogyan vívhatod ki mindenki tiszteletét, és szimpátiáját is egyben.
1. Mutass példát! Csak azért, mert megkaptad az előléptetést, még nem jelenti azt, hogy innentől kezdve te hátradőlhetsz, és ölbe tett kézzel várhatod, amíg mások elvégzik a munkájukat. Vedd ki a részed a folyamatokból, hallgasd meg az ötleteket, adj tanácsot, és bátorítsd, motiváld a beosztottjaidat. Az alapvető szabályok rád ugyanúgy vonatkoznak, példának okáért a munkaidő betartása. Sose kritizáld a munkájukat, ha ezt nem tudod konstruktívan, építő formában tenni. Ha délben sasszézol be az irodába, kioktatsz mindenkit, majd délután 4-kor szeded a sátorfádat, nem te leszel az év főnöke, ebben biztos lehetsz.
2. Motiváld a munkatársaidat! Senki nem szeretné élete végéig ugyanazt a pozíciót betölteni, ezért fontos, hogy folyamatosan motiváld, ösztönözd a beosztottjaidat. Légy tisztában a hosszú távú terveikkel, karriercéljaikkal. Sok vezető elköveti azt a hibát, hogy nem fordít kellő figyelmet az alkalmazottak előrelépési lehetőségeire. A legjobb módszer, ha rendszeresen tartasz személyes meetingeket, ahol átbeszélhetitek a kollégád erősségeit, gyengeségeit, fejlődési lehetőségeit, és hogy miként javíthatna a produktivitásán.
3. Fejezd ki az elismerésedet! Sosem értettem azokat a főnököket, akik még néha napján sem tudnak annyit kinyögni, hogy ’Szép munka!’. Te is voltál már beosztott, és neked is jól esett volna, ha elismerik a munkádat, biztató, dicsérő szavakat kapsz, nem csak dorgálást, ha valamit rosszul csinálsz. Ne félj hangot adni annak, ha valaki szép eredményeket ér el
4. Lazítsatok néha! Ha belefér, akkor a cég számlájára, de ha nem, akkor is szakítsatok rendszeresen időt arra, hogy az irodán kívül is eltöltsetek egy kis időt. Ismerjétek meg egymást, és ilyenkor zárjátok ki a munkát, csak érezzétek jól magatokat. Ez lehet pusztán egy-egy ital elfogyasztása, közös vacsora, vagy akár valamilyen izgalmas sporttevékenység, billiárd, bowling, darts. A lényeg, hogy kikapcsolódjatok.
5. Ismerd be, ha hibázol! Az emberek utálják elismerni, ha tévedtek, vagy hibáztak valamiben. Legyél az üdítő kivétel, aki vezető pozíciója ellenére, képes rá, hogy belássa, nem lehet mindig igaza. Sok főnök bármire képes, hogy alkalmazottait állítsa be vétkesnek, holott belül tudja, hogy igazából ő lőtt mellé ezúttal. Hagyd otthon az egódat, és vállald, ha tévedtél.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez