Headshot: új fogalom a fotózásban
Sokunknak szinte elképzelhetetlen, hogy egy portré fotózás élmény is lehet. Hogy nem akármilyen élmény, hanem életre szóló, kellemes emlék az meg végképp nem fér a fejünkbe. Pedig nem kell hozzá más csak egy igazán profi szakember csúcsminőségű felszereléssel és olyan élményben lehet részed, amit bármikor megismételnél és amire mindig szívesen gondolsz. Sőt mi több, a végeredményt még évek múlva is örömmel nézegeted.
Mivel tele vagyunk előítéletekkel, félelmekkel a portré fotózással kapcsolatban, ezért leginkább csak akkor szánjuk rá magunkat erre a lépésre, ha már nagyon muszáj. Ez amolyan kötelező dolog. Főleg az üzleti életben. Leginkább akkor megyünk, ha már kellemetlen a 10 évvel korábbi fotót használni egy önéletrajzhoz, vagy szeretnénk, ha felismernének a közösségi oldalakon talált fotók alapján. Manapság az üzleti életben szinte elvárás, hogy megfelelő fotót használjunk a különböző platformokon.
Ha portré fotózásról, azon belül is üzleti portré fotózásról beszélünk, akkor Tóth Balázs egyike a legjobbaknak. Sőt, bátran kijelenthető, hogy ebben a műfajban világszínvonalat képvisel. Műtermében olyan légkört képes teremteni, hogy a legbátortalanabb alany is izgatottan várja már, hogy viszont lássa magát. Valamilyen különös képessége van ahhoz, hogy vendégeiből kihozza a legjobb formájukat, akik aztán a legelőnyösebb arcukat mutatják. Így aztán azon kapod magad, hogy élvezed a fotózás minden pillanatát és magad is meglepődsz, de igencsak tetszik, aki visszamosolyog rád a képernyőről. Az elkészült fotókat ugyanis azonnal megnézheted és te magad választhatod ki a neked leginkább tetszőt. Tóth Balázs portré fotóssal beszélgetünk az új fogalomról, elhivatottságról, minőségről, trendekről.
Kifejtenéd egy kicsit bővebben a „headshot” fogalmát?
A headshot szóról a fiatalabb korosztálynak elsőre a lövöldözős számítógépes játékok jutnak az eszébe. Jelen esetben a fejlövést nem szó szerint kell azért értelmezni. A headshot szót az angolszász országokban évtizedek óta elterjedt fogalomként használják a filmes és üzleti életben a szűk kivágású – tehát mellközéptől felfelé a fejbúbig tartó – beállított portré fotók megnevezésére. Itthon a portré fotó eléggé elcsépelt fogalom, a kültéri nyaralós képektől a fehérneműs fotókig mindenre használják, amin egy ember látható. Ezért gondoltam, hogy megkülönböztetem a képeimet ezektől azzal, hogy headshot fotózásnak hívom a saját munkámat.
A headshot az én értelmezésemben egy nagyon letisztult portré kép, amin a szűk kivágás miatt az arckifejezés kerül a középpontba. A váll közepétől lefelé szerintem nincs olyan információ, ami hozzáadna a képhez, ezért a hagyományos álló formátumú portré képekkel szemben én fekvő állásban szeretem komponálni a fotóim. Sőt, néha még a fejbúbot is levágom a képről, hogy még hatásosabb legyen a tekintet.
A headshot fotókat a modern médiában a legtöbbször profilképnek szokták használni az ügyfeleink a különböző közösségi oldalakon, mint pl. LinkedIn vagy Facebook. Egy megnyerő headshot fotó az önéletrajzot is jelentősen fel tudja dobni. Az üzleti életben a céges weboldalakon a kollégák bemutatására, szakmai cikkek mellé, prezentációkhoz vagy egyéb média megjelenésekhez is kiválóan alkalmazható.
Úttörőnek tartod magad ebben a műfajban?
Külföldi viszonylatban nem, viszont itthon elsőként kezdtem ezzel a műfajjal foglalkozni mélységében. Mindig is voltak itthon is portréfotósok, de a legtöbben a klasszikus iskola szerint tanultak fotózni. Én viszont modernebb képeket szerettem volna alkotni, amik nem csak technikailag kiemelkedőek, hanem a rajtuk szereplő emberek tekintetei is „élnek”.
Számomra akkor jó egy portré fotó, ha az kivált valamilyen érzelmet a megtekintőiből. Ehhez meg kellett tanulnom a fotózott alanyom arckifejezéseit befolyásolni, ami szerintem a legnehezebb feladat. A technikai részleteket, mint a kamera beállítása, stúdióvakuk használata és retusálás elég jól meg lehet tanulni könyvekből és online/offline tanfolyamokból. Viszont a portréfotózás emberi részét sehol sem oktatják ilyen szinten, ezt nekem kellett az évek során kikísérleteznem.
Mi az erősséged?
A legnagyobb erősségem az, hogy pillanatok alatt rá tudok hangolódni az ügyfelemre, felveszem a ritmusát és kialakítok köztünk egy bizalmi viszonyt. Ez a kulcsa egy jó portré fotónak szerintem, hogy a modell teljesen rá tudja bízni magát a fotósra. A nyílt személyiségemmel és a jópofa vicceimmel hamar el tudom érni, hogy fellazuljon az illető a kamerám előtt és az őszinte arcait mutassa, én pedig ezeket a pillanatokat szinte észrevétlenül lekattintom. A képeimen ugyan minden kis részlet teljesen be van állítva, még sincs olyan érzésünk, mintha mesterkélt lenne a kép, mert a tekintetek magukkal ragadnak. Én azt imádom a legjobban, ha egy komoly embernél is el tudom érni a nagy mosolyokat, és fordítva: egy nagyon kedves mosolygós valakinél is tudok morcona képeket is készíteni. Ez a legjobb móka! Utána pedig a javaslataim alapján az illető ügyfél tudja eldönteni, hogy melyiket milyen célra szeretné használni.
Külföldön, a legjobbaktól tanultad a szakmát. Mennyire befolyásolja ez a munkádat?
Igen, a világ legjobbjaitól tanultam angol nyelven a fotózás fortélyait, és abból gyúrtam össze a mostani stílusom. A világ leghíresebb headshot fotósától, Peter Hurleytől tanultam a legtöbbet, voltam a new yorki és a bécsi képzésén személyesen is. Egy idő után már csak kevés új dolgot tud magába szívni az ember, de sokszor ez vezet a legnagyobb fejlődéshez. Az életem egyik jelmondatává váltak Tony Robbins szavai: A boldogság a fejlődésben van (Happiness is progress). Állandóan kísérletezgetek, hogy miként tudnám még jobbá tenni a képeimet, új technikákat próbálok ki a mai napig és figyelem az ügyfelek visszajelzéseit, igényeit. Emellett a felszerelésemet is igyekszem fejleszteni, olyan speciális eszközökre ruháztam be az évek során, amiről sok fotós csak álmodik. A nap végén az a legfontosabb, hogy az ügyfelem le legyen nyűgözve. Neki azt persze nem kell tudnia, hogy ez most épp a legújabb 2 milliós vakuszettem vagy egy újonnan tanult technika eredménye.
Példa értékű, hogy milyen minőséget és színvonalat képviselsz. Hogy érzed, Magyarországon mennyire fogékonyak erre az emberek?
Szerencsére nagyon sokaknak tetszik a munkám, és látják a minőségi különbséget más fotósokhoz képest. Persze akad olyan is, aki egyszerűen nem tud megkülönböztetni két fotót egymástól, és ezzel nincs is semmi baj, de ő egész biztosan nem lesz az ügyfelünk.
Nyugaton már évek óta tart a minőségi fotók iránti kereslet növekedése. Itthon az elmúlt 1-2 évben nőtt meg érezhetően az igény arra, hogy profi fotóssal készíttessék az emberek az üzleti célú fotóikat (önéletrajz, LinkedIn, céges weboldal stb.) Viszont sokan tartanak tőle a korábbi rossz tapasztalatok alapján, hogy előnytelen fotók fognak készülni róluk, ami az amúgy sem túl magas önbecsülésüket tovább tépázhatja. Ezért van szerintem óriási felelőssége a portréfotósoknak. Én akkor érzem, hogy jól végeztem a munkám, ha az ügyfelem az új fotói láttán kiugrik a bőréből örömében, és ezáltal egy nagy adag önbizalom löketet tudok neki átadni.
A legnagyobb ellenállást akkor tapasztaljuk a fotózással szemben, amikor megtudják az emberek, hogy mibe kerül nálunk egy ilyen portréfotózás. Ugyanis mi kizárólag a legjobb minőségű eszközökkel, és magasan képzett munkatársakkal dolgozunk, aminek bizony borsos ára van. A legtöbbször mielőtt eljön valaki hozzánk, akkor sokallja az árat. De aztán a fotózási élményt követően sokan elcsodálkoznak, hogy ez a világszínvonalú szolgáltatás csak ilyen kevésbe került! Arról nem is beszélve, hogy ha az illető új LinkedIn fotójának köszönhetően csak 1 új ügyfél bejön a cégébe vagy az új CV fotójával elnyer egy jobb állást, akkor pillanatok alatt visszajön számára a fotózás ára.
Ki a célcsoportod?
A kedvenc ügyfelem az, aki realizálta, hogy komoly üzleti előnye származhat abból, ha készíttet egy profi fotósorozatot magáról, viszont ki nem állhatja, ha fotózzák. Ugyanis az ilyen emberek számára tudok igazán nagy értéket átadni azáltal, hogy egy jó élménnyé varázsolom számukra a fotózást.
A legtöbb ügyfelünk üzleti célú portré fotókat készíttet velünk, jellemzően a szolgáltatóiparban működő cégek és magánszemélyek keresnek minket. Sok ügyvédet, pénzügyi szakembert, tanácsadót, coachot és cégvezetőt fotózunk a multi és a kkv szektorból egyaránt. Emellett sokan munkahely váltáshoz fotóztatják velünk magukat, mert szeretnének kitűnni a sok hasonló jelölt közül.
A jövőben szeretnék még több sportolót és előadóművészt is fotózni, ugyanis azt látom, hogy nekik is sokszor igencsak silány fotóik vannak, és szeretnék nekik is segíteni a karrierjük felfuttatásában.
Mi volt a legnagyobb kihívás az eddigi munkád során?
Tavaly kaptam a felkérést, hogy Váradi Józsefet, a Wizzair vezérigazgatóját fotózzam az irodájukban. Kellettek neki zakós-nyakkendős, csak zakós és csak inges változatokban headshot fotók, mindezt különböző tónusú hátterek előtt. Plusz még irodai környezetes egész alakos fotókat is kértek. Összesen fél órát kaptunk a fotózásra Váradi úr naptárjában. Mindezt úgy, hogy én korábban nem találkoztam vele, mert a PR-osa szervezte a fotózást, tehát az elején kellett volna beszélgetnem vele pár percet bemelegítésként. Na, eljött a fotózás ideje, viszont Váradi úr sehol. Elhúzódtak a megbeszélései. Végül 15 percet késett, de a végét nem lehetett kitolnunk, mert rohant tovább egy újabb fontos tárgyalásra. Szerencsére Váradi úr jól vette az irányításaimat és a poénjaim is hatottak, így sikerült rohamtempóban megcsináltunk 15 perc alatt mindent, amit kértek. Nagyon elégedettek voltak az eredménnyel, de azért nem mondom, szereztem közben pár új ősz hajszálat…
Mi az, amire a legbüszkébb vagy?
Nagyon büszke vagyok arra, hogy a nemzetközi szakma csúcsa is felfigyelt a munkámra. Peter Hurley, aki New Yorkban 2000 dollárért készít headshot fotókat, 2015-ben megválasztott társfotósának. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy személyesen ajánl maga helyett engem, ha a világ ezen a táján kérnék fel fotózni és ő nem tudja elvállalni. A világon összesen 120 ilyen titulust osztott ki Hurley 10 év alatt és jelenleg 15.000 fotós próbálja elérni ezt világszerte.
De ennél a címnél még büszkébb vagyok arra, hogy eddig a karrierem során összesen 2107 ügyfélnek segíthettem a portréfotózással szembeni ellenérzéseit leküzdeni. Addig nem nyugszom, amíg legalább egy olyan képet nem készítek mindenkiről, amit akár a saját portfoliómba is betennék. Innen tudom azt, hogy jó eséllyel az illető életének eddigi legjobb képét készítettem el.
Balázs munkáit ITT nézhetitek meg!
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez