Ha öregszel csak a játék ára lesz több – Mercedes-AMG GT 63 Coupé 4-Matic+
Nagyon nehéz helyzetben vagyok a GT 63 cikkel kapcsolatban. A legnagyobb probléma, hogy melyik irányból induljak, amikor erről az autóról beszélek. Leírhatom ugyanis az a rengeteg technikai különlegességet, vezetés és verseny támogatás kiegészítőt, amit belepakoltak ebbe a csodába. De írhatnék egy hosszú regényt az érzésről, a hatásról, amit ez az autó bennünk és a környezetünkből kivált. A kettő együtt nagyon nehezen hozható össze a terjedelmi határok miatt, igyekezni fogok.
Sok évnyi autós újságírás után azt hiszem természetes, hogy nem úgy hat az emberre egy-egy autó, mint „pályája” kezdetén. Sok száz, akár ezer négykerekű után nagyon ritkán fordul elő (de szerencsére azért számos ilyen eset van még most is), hogy őszinte wow-érzésünk van, amikor beleülünk egy vadonatúj különlegesség volánja mögé. Az Mercedes-AMG GT egy ilyen autó. Sőt bele sem kell ülni, hogy azonnal hevesebben dobogjon a szívünk. Elég, ha meglátjuk és ez a hatás tovább fokozódik, amikor meghalljuk a négyliteres V8 biturbó dörgő, férfias hangját. Csodálatos. Ünnepnap a mai, ünnepnapoknak számít ez a hét, amit együtt töltünk. Még az után is ezt gondolom, hogy a kötelezően 100-assal tankolható benzinből átlagosan 25-26 litert eszik meg 100 kilométer alatt és emiatt sikerült rekord összeget a benzinkútnál hagynom a teszt alatt. De mit tegyek, nem bírom abbahagyni, hogy beülök, vezetem, érezem és közben hallom a hangját, szóval megérte.
Olyan dolgokra képes, amit nem igazán tapasztalunk meg egyszerre, egyetlen autóban. Talán a GT 63 már nem is autó, ha szárnya lenne repülne. Az ugyan nincsen neki, de mégis szárnyalhatunk vele. Az egyetlen igazi kihívás az autóval kapcsolatban, hogy megvásárolni csak kevés halandó tudja. Magát a formavilágot a GT 43-tól is megkapjuk 50 milliótól, de a most tesztelt GT 63 árlista 81-ről indul. Ha pedig mindent benne szeretnénk látni, a kényelmi, technikai és biztonsági extrákból, mint a most nálunk járt tesztautó esetében, akkor bizony közelebb leszünk a fizetéskor a 110 millióhoz, mint a 105-höz, amikor a kasszához fáradunk. Aminek csak egyetlen üzenete van. Ez az autó nem a tömegeknek készül.
A teljesen megújult GT megjelenésében, ha lehet ilyet mondani kicsit kevésbé agresszív, mint az elődje volt. Természetesen a hatalmas hűtőrács miatt ugyanúgy agresszív maradt, de talán a légbeömlő formája miatt finomodott a megjelenése. Szeretnék azért mindenkit megnyugtatni, és ezt tapasztalatból mondom, nem tudunk úgy egyetlen métert sem megtenni az utcán vele, hogy ne váltson ki hatást az emberekből. Tehát aki ebbe az autóba invesztál az introvertált lényét el kell, hogy felejtse. Gratulációk, elismerő vagy éppen irigy pillantások teljes sorát tudjuk magunkévá tenni bárhol, bármikor.
A lámpatestek természetesen teljesen mások, sokkal komolyabbak, jobbak, divatosabbak és szebbek, mint korábban volt. A mátrix-LED nappali fényszóró hármas tagolása megegyezik a hátsó féklámpák formájával, amelyek 3D-ben emelkednek ki a karosszériából. A hatalmas motorháztető alatt pedig a jól ismert és már korábban említett 4.0l V8 dolgozik 585 lóerővel és 800Nm maximális nyomatékkal. Ehhez kapcsolódik egy 9 sebességes automataváltó.
A 4,73 méter hosszú autó – amely elődjéhez képest jelentősen, 18 cm-rel hosszabb – 20, illetve 21”-os kerekeket kaphat. A külső fényezés színválasztékán kívül, a kínált könnyűfém kerekek választéka is jelentős. Mind színben, mind mintázatában széles kínálattal találkozunk a konfigurátorban. Szintén extra a karbon-kerámia fék, amely egyébként 4 millió forintos külön extra. Valószínűleg nem érdemes spórolni rajta, főleg, ha pályán is szeretnénk hajtani ezt a fenevadat. Az óriási teljesítményt, végsebességet (315km/h végsebesség, 0-100-ra gyorsulás 3,2mp alatt) ugyanis uralni kell tudni és nem árt hatékonyan megállni sem. A kilincsek, valószínűleg a légellenállás miatt behúzódnak a karosszéria síkjába. Az oldalvonal gyönyörű, a hátsó kerekek irányában kiszélesedik a karosszéria, ahogyan egy ilyen típusú autó esetében ennek lennie kell. Az oldalsó légbeömlők úgy tűnhetnek, hogy funkció nélküliek, de ez nem így van. A fékek hűtésében és a leszorítóerőben segítenek.
Szintén ezt a funkciót látja be az imént említett hátsó, különleges formájú féklámpák fölötti kis szárny is, amely bizonyos sebesség fölött automatikusan kinyílik. Persze a menőségi faktor fokozása miatt bele tudunk nyúlni manuálisan is, egy a középkonzolon elhelyezett gomb segítségével, hogy azt mindig nyitva tartsuk. A leszorítóerőre egyébként több más ponton is odafigyeltek a tervezés során. A sportautó hátsó részénél az agresszív formájú diffúzor alatt automatikusan kinyílik egy rész, hogy a levegőt a helyes irányba terelje. Az eredmény valóban döbbenetes. A pályán való tesztelés közben tapasztalhattuk, hogy az AMG GT 63, mintha rá lenne varrva az útra. Rezzenéstelenül, mindenféle nyekkenés nélkül képes olyan sebességgel kanyarokat bevenni, amit még korábban sosem tapasztaltam. Nagyon nehéz abbahagyni az egyes részletek bemutatását az autón, mert szinte minden négyzetcentiméter hordoz valami külön üzenetet. Miközben az egész egyben azt, hogy elképesztő dögös.
Nem mondom, hogy a GT 63 a családbarát megoldásokról szól, de minthogy ez egy Grand Tourismo a sportautósságán kívül rengeteg olyan pontja van, amely miatt még az is ráfogható, hogy praktikus. Az egyik ilyen pont a csomagtartó. Alapban 320 literes, amelyre azt is mondhatom, hogy nem kevés. A golfzsák viszont nem valószínű, hogy alapban beletehető, hiszen a 80 cm széles csomagtér, csupán 90 cm hosszú. Igen ám, de ha a 2+2 üléses változatot rendeljük (erről még később pár szót ejtek), akkor a hátsó ülés lehajtható, amely által a csomagtér 150 cm hosszúra és 675 literre bővül. Így pedig az a bizonyos golfzsák is el fog férni benne szerencsére.
A 2+2 ülés másik előnye, hogy a praktikumról tovább beszéljek, hogy sokkal kényelmesebb lesz az utastérben tárolni dolgokat. Arra ugyanis ne gondoljunk, hogy a hátsó ülésen rövid, vagy akár hosszútávon is utazni lehet. Ha és amennyiben jelentősen előre húzzuk az első üléseket, amelytől megszűnik a kényelmes lábtér elől, akkor be lehet zsúfolni hátra akár két felnőttet 10 percre, de ezzel a funkcióval ne számoljunk, ez nem arra való. A GT elsősorban két felnőtt utazási élményét hivatott szolgálni, viszont ennek a két embernek garantáltan fülig fog érni a szája, ha hat rájuk az utazás mámora. Mert a GT 63 AMg valóban mámorító.
A belső tér a minőség és a tökéletes kivitelezés magasiskolája. Az AMG sportülések nagyon kényelmesek, miközben feszesen és biztonságosan tartanak. Az infotainement és az egyéb berendezési részletek a Mercedes minőségi színvonalához illenek, nem lehet sehol sem belekötni. Természetesen az összes biztonsági extra, hibátlan hi-fi benne van az autóban, sőt a központi kijelzőn számos beállítás kifejezetten a teljesítmény mérésére, beállítására van kialakítva.
A már többször említett, és igazán szomjas V8 egy csoda. Elképesztő élmény vele gyorsulni. Vicces lenne leírni azokat a mondatokat, hangokat, amelyek kijönnek a szánkból, amikor kihozzuk a maximális teljesítményt a GT-ből. Sokszor hihetjük, hogy vallási fanatikus lett az ember, annyiszor kimondja Isten nevét.
Mostanában, a villanyautók korában 3,2 másodperc alatt gyorsulni nem egyedi. De teljesen más, vadabb, férfiasabb és összehasonlíthatatlan módon vagányabb ezzel a nyers, brutális erővel megtenni, mint valami hangtalan, folyamatos nyomatékleadásra képes nagyra nőtt hajszárítóval. Nem nagyon számít, hogy ezeknél a gyorsulásoknál mennyit fogyaszt (borzasztóan sokat egyébként), mert perceken belül újra lehet tankolni és lehet folytatni a játékot. Mert ez egy játék, egy csodálatos, megunhatatlan, tökéletes, maszkulin játékszer. Azt hiszem nem közútra való igazán, mert elképesztő lelki erő kell hozzá, hogy a sebességtúllépéssel kapcsolatos KRESZ szabályokat betartsuk vele. Biztos van, akinek sikerül, nekem hosszútávon nem menne. Talán ezért is szerencsés (egyébként nagyon nem szerencsés, de ez van), hogy nem engedhetek meg magamnak egy ilyet. Viszont a GT 63-mal való 1 hetes együttlét örök és elképesztően jó élmény marad. Ez úton kis köszönet a lehetőségért.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez