Ha áram van, minden van - Ford E-Transit
Még a hivatalos sajtóbemutató előtt lehetőséget kaptunk, hogy kipróbáljuk a Ford Transit megújult változatát, a tisztán elektromos hajtással rendelkező E-Transitot. A forma minimálisan változott, de a beltartalom annál többet, hiszen a megszokott dízel erőforrás helyett az E-Transitot villanymotor hajtja.
Nagyon izgalmas alternatívát jelentenek az elektromos kisáruszállítók. Nem az első az E-Transit a sorban, aminek oka valószínűleg a COVID-19, vagy egyéb ezzel kapcsolatos logisztikai kérdés lehetett. Először ugyanis már 2020-ban hallhattunk arról, hogy ilyen meghajtással is elérhető lesz Európa legnépszerűbb kisáruszállítója.
A karbonsemlegesség felé vezető úton az ilyen típusú járművek megjelenése nagyon fontos mérföldkő. Azt gondolom, hogy valahol talán fontosabb, mint a személyautók cseréje minden területen. A városi áruszállítás során ugyanis a dízel meghajtás nemhogy nem kedvező a környezetre, de még technikai szempontból sem ideális. A sok, egymáshoz közel elhelyezkedő címek, a rendkívül sok megállás és újra indulás kifejezetten rosszat tesz a motornak. Bődületes magas átlagfogyasztást eredményez és a szervíz ciklus is drasztikusan lerövidül ilyen körülmények miatt.
Az elektromos meghajtás sok legyet üt egy csapásra és az adott esetben kisebb hatótávolság kevéssé jelent problémát.
A Ford E-Transit esetében úgy sikerült megoldani az akkumulátor csomag elhelyezését, hogy a hasznos raktér nem változott. A 68kW-os akkumulátorcsomag a padlólemezben kapott helyet, amelynél sok hely felszabadult az egyszerűbb és kevesebb alkatrészt tartalmazó elektromos meghajtású technika miatt, illetve természetesen az üzemanyag tank hiánya miatt.
Ezzel a kapacitással WLTP szerint 300 kilométer fölötti hatótáv tehető meg, de a mért tapasztalatunk szerint 250 kilométer biztosan teljesíthető. 22-26kW közötti fogyasztásokat mértünk városban és Budapest agglomerációjában. Ezzel a hatótávval feltételezhető, hogy a városi kiszállítások hatótávja napi szinten megoldható, így éjszaka a telephelyen munkaidő kiesés nélkül tölthető újra a jármű.
Külső megjelenésében kevés, de észrevehető pontjai vannak az E-Transitnak, amely megkülönbözteti a hagyományostól. A hűtőmaszk körül kék csík fut körbe, a hátsó felirat és természetesen a kipufogó hiánya is árulkodik. Az elektromos töltőnyílást ügyesen rejtették el az immár szimbolikus hűtőrácsba, a Ford logó alá.
A méretes és igényesen burkolt raktérben (az L2H2 változatot teszteltük, tehát a legkisebb verziót) is akkora a hely, hogy ki lehet benne egyenesedni. Egyébként 3m hosszúsággal és 3m magassággal lesz elérhető a modell. A raktérben 2, az utastérben 1 darab 220V-os aljzatot is elhelyeztek, amely a Pro Power Onboard opció néven fut. Ezek a kimenetek a 68kW-os akkuból táplálkoznak és akár 2,3kW -ot is képesek szolgáltatni bármilyen eszköz részére, amire szüksége van a felhasználónak.
Többek között a fenti opció is ki-be kapcsolható a vezetőfülkében elhelyezett infotainement központi kijelzőről, amely szokás szerint a középkonzolon kapott helyet. A mérete, felbontása nemcsak hasznongépjárműben, hanem bármilyen személyautóban is megállná a helyét. 12” -es érintőképernyőről van szó, amelyre természetesen a mobiltelefon is kitükrözhető. Felbontása, kezelhetősége kritika nélküli. A grafikus felület egyetlen hibája, ha kötözködni akarok, hogy némiképpen lassú.
Az utastér többi részére még nem jutott a digitalizációból. A műszerfalon főként analóg mutatókat találunk, illetve egy kis felületet, ahol a szokásos vezetési információk olvashatóak le változtatható felületeken.
Szintén modern elem a tárcsás fokozatválasztó, amelyet már több új Ford személyautóban megismerhettünk. A tárcsa elforgatásával választhatunk az egyes lehetőségek közül N, D, R, P, illetve a középső L gomb megnyomásával fokozhatjuk a fékezéskor elérhető visszatöltődést, az úgynevezett rekuperációt.
Természetesen, mint jó áruszállítóban, az E-transitban is megmaradt a számos pakolásra alkalmas hely, amely elengedhetetlen a napi munkavégzésnél. A vezetőülés elektromos állítása, a beépített tempomat pedig a kényelmet fokozta. A Transit érthető okból népszerű és az elektromos változat egy növekvő méretű szegmens igényét képes kielégíteni. Sajnos nem olcsó a listaára, de annak meghatározása, hogy ebbe érdemes-e egy cégnek befektetni, bonyolultabb és egyénre szabott kalkuláció, nem beszélve a „zöld” üzenetről, amely marketing szempontból nem vitatható. Az lehet ugyan, hogy nem dimenziókkal jelentősebb a karbon lábnyom különbség, de a lokális kibocsájtás egyértelműen kisebb, így a nagyvárosok levegőjét biztosan tisztábban tartja egy elektromos teherautó.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez