Gyári élmény a javából – A craiovai Ford gyárban jártunk
A gyárlátogatás általában különös élményt jelent mindenki számára. Bepillantást nyerni egy általunk imádott termék – AZ AUTÓ – elkészítésének folyamatába, tovább fokozza ezt a varázslatot. A Ford jóvoltából viszont ez a mostani esemény örök, felejthetetlen élménnyé változott.
Azt mindenki tudja, hogy a Ford és az autógyártás elválaszthatatlanok, hiszen a márka jóvoltából kezdett tökéletesedni a tömeggyártás. Azt viszont talán kevesebben tudják, hogy a romániai Craiova ad otthont egy több, mint 6000 főt foglalkoztató Ford autógyárnak. Ebben az üzemben készül a többszörös díjnyertes Puma és az EcoSport modellek. Ez a gyár volt utazásunk célpontja.
A város és az itt lakók számára az autógyártás nem jelent újdonságot. 1976 óta működik itt ilyen üzem. Kezdetben Olcitokat gyártottak itt, majd a Daewoo tulajdonába került a gyár. 2008-ban vette át a Ford, aki kezdetben itt készítette a Transit Connectet. 2017 óta pedig a most is látott modellek gyártása zajlik Craiován.
A Budapesttől 700 kilométer távolságra fekvő településhez vezető utat remek hybrid Fordok volánja mögött tette meg csapatunk. Nem kaptunk részletes programleírást induláskor, csak annyi itinert, hogy fárasztó napra készüljünk. Arra számítottunk, hogy a szervezők a relatív hosszú vezetésre gondolnak, majd, mint egy átlagos kívülállót, körbe vezetnek bennünket a gyártócsarnokok végtelen során és nézhetjük ahogyan a rengeteg munkás a tökéletesen felépített sorrendnek megfelelően készíti el a járműveket.
Az elején nagyjából ez is történt, hiszen egy kisvonattal vittek körbe minket a gyárban, hermetikusan elzárva, védőszemüvegben. Még így is izgalmas volt, amit láttunk. A karosszéria üzemben kezdtünk, KUKA robotok forogtak, mozogtak, hegesztettek (A KUKA egy nagy német konszern, aki többek között kommunális szemét szállítására alkalmas járműveket is gyártott. Mivel ezekre a járművekre rá volt írva, hogy KUKA, így terjedt el a magyar nyelvben a kukás autó kifejezés, ill. a szemét gyűjtő innen kapta a kuka nevet. Manapság a cég ipari robotokat készít a legmagasabb minőségi szinten).
A következő állomásunk az összeszerelő üzembe vezetett, majd visszaérve a főépületbe történt valami váratlan.
Munkavédelmi cipőket kaptunk és elkezdődött a Mi műszakunk!
Nem is gondoltam, hogy ilyen közel engednek a gyártás élesben történő folyamataihoz. Sőt, még azt is megengedték, hogy bizonyos feladatokat Mi csináljunk. Elsőnek alvázszámokat ütöttünk a padlólemezbe.
Ezt követően az első és hátsó szélvédőket karosszériába helyező munkaponton kaptunk némi feladatot. Mi adagolhattuk egy vákuumos kiegészítő gép segítségével a szélvédőket, amiket szintén KUKA robotok illesztettek végleges helyükre.
Harmadik feladatunk a Pumák sajátosságának mondható megaboxok behelyezése volt. Ez egy kicsit bonyolultabb feladat, nem is csinálta meg mindenki.
Ebédszünet után visszatértünk és újabb munkafolyamatokba kapcsolódtunk be. Folyadékokkal töltöttük a soron érkező félkész járműveket. A következő munkaponton pedig a Puma feliratok felhelyezését és a Ford embléma illesztését bízták ránk.
Ezek után a majdnem kész karosszéria és külön úton érkező motor és hajtáslánc párosításának folyamatát tekinthettük meg, amely egy igen látványos ceremónia az autógyártás műveletei között. Ezt házasságkötésnek (marriage) hívják. Igen találó elnevezés. :)
A nap végén következett a hab a tortán. Lehetőségünk nyílt a már kész és még soha be nem indított járműveket elsőként beindítani. Ettől a ponttól kezdve a kész Pumák és Ecosportok már önerejükből haladtak tovább. Tesztfolyamatok sora áll még az autók előtt, de innentől kész járműnek számítanak.
És még pár érdekesség a Ford gyárról:
- A szalagról 67 másodpercenként jön le egy kész autó. Naponta nagyjából 1000 darab.
- A dolgozók 46%-a nő, csakúgy, mint a gyár igazgatója, Josephine Payne.
- Érdekes volt látni nőket, lányokat, asszonyokat ilyen feladatkörökben dolgozni. Eltűnt a határvonal a női- és a férfimunka között.
A Ford Magyarország ennél közelebb nem is hozhatott volna bennünket a termékeihez. Örök élményt szerzett nekünk, amit sosem felejtünk. A látogatás által a Puma és az EcoSport egy érzelmi szempontból másik polcra került a szívünkben. Ki tudja, lehet egyszer az a Puma jön szembe velem az úton, amelybe mi ütöttük az alvázszámot, vagy a mi kezünk nyomán kelt életre. Köszönjük!
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez