Formarobbantó – Hyundai Bayon 1.0 T-GDi LP Prime
A Bayon kicsit más. Merészebb, formabontó külső megjelenésével egy új színt visz a Hyundai formavilágába és nagyban eltér bármelyik másik crossovertől. Ezzel párhuzamosan újra feltehetjük a kérdést, hogy mitől is nevezünk crossovernek egy autót?
A nagyvárosi emberek számára nagyon fontos szempont az individualizmus. Vágyunk rá, hogy kicsit eltérjünk másoktól, megjelenésünk tükrözze az egyéniségünket, az autónk legyen az egyéniségünk kifejezője. Ezek teljesen természetes gondolatok, hiszen a tömegből kitűnni az emberi természet része. A hobbink, az, hogy mivel töltjük a munkán kívüli életünket, határoz meg bennünket igazán. Természetesen ennek a része, hogy milyen az a gépkocsi, amellyel közlekedünk.
Az elmúlt 1,5 évben ez talán még fontosabb lett, hiszen a bezártság az elszigetség érzése fokozottan jelen volt, jelen van az életünkben. Nyilvánvaló, hogy a Bayon fejlesztése nem a COVID miatt történt, hiszen a kizárólag Európának szánt és 2021 márciusában bemutatott modell fejlesztése jóval korábban megkezdődött. Ettől függetlenül nagyon betalált az időzítése.
A Bayon jelenleg a legkisebb emelt hasmagasságú járműje a Hyundainak. Lényegében az i20 alapjaira épült és bár ezt kívülről nehéz lenne megmondani, de a belső formaterv alapján ez a másodperc tört része alatt megállapítható. Mondhatnám azt is, hogy a Hyundai kizárólag a külső formaterv megalkotására hozott létre mérnökcsapatot, a belső kialakítást átörökítették a már nagyjából egy évvel korábban a piacon lévő i20-ból. Ez egyébként nem jelent hátrányt, hiszen az i20-ról és a Bayonról is elmondható, hogy rendkívül praktikus, a külső méreteihez képest tágas belső méretekkel rendelkezik. Az összeszerelési minőség pedig példa értékű. Ha nem tapogatjuk végig az egyes borítófelületeket (egyébként miért is tennénk ezt az átlagos hétköznapokon), akkor fel sem tűnik, hogy némelyik meglehetősen kemény, rideg tapintású felület. De még ezek az anyagok is hordoznak formai játékokat, design elemeket, tehát sehol sincs olyan, hogy egy nagy, buta, kemény és egyenes műanyag darabot kellene bámulni. Sőt, a fekete elemeket feldobta az ajtóbehúzó külső fényezéssel azonos színű betétje.
Még a kárpit is olyan mintázatú, amelyik megtöri az unalmas teret. A varráshoz az üléseken pedig szintén a karosszéria színével harmonizáló zöld színt használták. Igazán tetszetős megoldás. Szintén pozitív érzés, hogy nemcsak mutatós, hanem kényelmes is volt az ülőfelület elől és hátul is.
Itt érdemes visszatérni a crossover kérdéshez, amelyet a bevezetőben említettem. Ehhez ugyanis hozzátartozik, hogy bár az i20-hoz képest 2,5 centivel magasabb a hasmagasság, de az ülésben ülve ez egyáltalán nem volt érezhető. A crossovereknél általában egy fontos szempont, hogy az „átlagos” autóhoz képest (persze mi az átlag, ha az autók fele crossover) magasabb üléspozíciót kapunk. Így a forgalom jobban átlátható. Ez utóbbi pedig sok sofőr számára nagyobb biztonságérzetet ad. Ez utóbbi lehet a Bayon esetében is igaz, de én nem vettem észre. Mintha az üléspozíció visszakompenzálta volna a plusz magasságban kapott 2,5 centimétert.
A belső kialakítás teljesen modern a Bayonban. A középkonzoli 10,25” -es érintőképernyős felületén kívül a műszerfal is teljesen digitális. A műszeregységek megjelenítése variálható, a megjelenő kép jól átlátható és betükröződés mentes. Előnye a rajta futó szoftvernek, hogy gyors, könnyen átlátható. Hátránya, hogy unalmas a grafikai megjelenítés, teljesen színhiányos. Természetesen a telefonunk kitükrözhető rá, így ez utóbbi problémával ebben az esetben nem szembesülünk.
A külső jegyekről mindenképpen érdemes megemlíteni, hogy ameddig a frontrész teljesen hozza a mostani Hyundai formai jegyeket – nagy és karakteres hűtőmaszk, a keskeny csík formájú LED-es nappali fény és a sokkal nagyobb búra alá kerülő szintén LED-es fényszórók -, addig a hátsó traktus teljesen más. A csomagtér alatt egy mély bevágás, karakteres fekete színű betét található, amely fölött végighúzódik a hátsó lámpatesteket összekötő piros sáv. Szokatlan, de egyáltalán nem csúnya megoldás. Az autó oldalról is különbözik a ma megszokott autók formájától. Az éles törés és a felfelé ívelő övvonal vizuálisan hosszabbítja meg a karosszériát. A széles C oszlop miatt kicsit hajaz a régi egyterűek formavilágára. De ez a szó manapság szitokszó, mint a dízel motor. Nehezen eladható lenne ettől egy autó. Éppen ezért sem dízelmotort nem kínál a Hyundai, sem pedig ilyen kategóriájú járművet. Marad tehát a crossover. Magasabb, mint a kiinduló alap és elválaszthatatlan részét képezi a kerékjáratok fölött és a küszöbnél végig húzódó fényezetlen fekete műanyag. Más nem kell ahhoz, hogy ebbe a kategóriába kerüljön a kocsi. A négykerék hajtás már nem elvárás, így a Bayon esetében ez már nem is rendelhető opció.
Motorkínálat szempontjából a Bayon 3 lehetőséget kínál. Az 1,2 literes szívó négyhengerest 84 lóerővel és egy erősebb 1000 köbcentis háromhengeres turbót 100, illetve 120 lóerővel. Tesztautónkban a 100 lóerőre hangolt ezres duruzsolt, amelyhez egy 6 fokozatú manuális váltó kapcsolódott. A kombináció nagyon kellemes kombó a Bayon hajtására. Sportkocsinak ugyan nem nevezhető a 10,7 másodperces gyorsulásával, de városi közeledésre több, mint tökéletes, sőt nyugodt szívvel tudom ajánlani hosszabb utakra is. Ez utóbbit egyébként segíti a 401 literes csomagtér is, amely eggyel nagyobb kategóriában sem számítana kicsinek. Van ugyan benne egy Sport gomb, amivel elméletileg több kihozható az járműből, de biztosan az én hibám, hogy az ég világon nem vettem észre semmi különbséget a műszerfal jelzésén kívül.
A Bayon fogyasztása vegyes használat mellett 6,7 literes volt a tesztidőszak alatt. Persze biztos lehet ennél valamivel jobb eredményt is elérni vele.
A futómű nagyon jól passzol az autóhoz, nagyon jó a vezetési élménye az autónak.
A tesztelésre kapott Bayon igazán magas felszereltséggel rendelkezett. A Prime szint tartalmazott mindenféle extrát, ami szem-szájnak ingere. Ezzel a felszereltséggel és az aktuális kedvezménnyel 6,99 millió forintot, plusz 150 ezer szín felárat kell érte fizetnünk. Mondhatnám, hogy nem kevés, de ha megutálnak ezért, ha nem, ki kell mondani, hogy a mai autóárak mellett ez egy tisztességes ajánlat.
A Bayon pedig vitathatatlanul egyediséget kínál a többi autómárkához képest.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez