Film emlékek: Rossz versek
Ki a fenét érdekelne egy olyan film, ami szárazon elmeséli, ami történt. Unalomba fulladna, rideg és érzéketlen lenne, mert nem az számít igazán, ami történik, hanem ami közben az emberben, a lelkében, a fejében lezajlik. A gondolati- és érzelmi szinten pörgő színes kavalkád. Az a megbokrosodott ló, amelyik a benne lévő zavart és félelmet átadja az izmainak, majd tombolni kezd.
Mikor a harminchárom éves Tamást a Párizsban, ösztöndíjjal tanuló barátnője, Anna kidobja, a srác minden képességével igyekszik visszaemlékezni azokra a fordulópontoknak vélt helyzetekre, amik végül kudarcra ítélték a kapcsolatát. A szerelmét - legalábbis azt, amit ő arról gondolt. De nem csak erről van szó. Nem csupán a kapcsolat kudarcáról. A felnőttség határán táncolni igen különös mutatvány. Gondolhatjuk és mondhatjuk, hogy az, aki elhagyja a felesleges képzelgést, nem sző már színes álmokat, abbahagyja a merengést, majd a racionalitás tégláiból felépíti a határozottság falait, felnőtt. És onnantól megingathatatlanul és sziklaszilárdan áll.
De az emberi psziché nem ilyen. Az érzelmek nem ilyenek. Az ember, aki az élete során álmodott, vágyakozott, megkísérelte megélni ezeket a színes buborékokat, egyértelműen kellett, hogy átéljen kudarcokat is. Minél nagyobb a kudarc, annál erőteljesebben szakadnak fel újra azok a sebek és érzelmileg/lelkileg "eldobozolt" bizonytalanságok, amik felett a felnőttségre hivatkozva feleslegesnek láttunk tovább időzni.
Ez a film számomra arról beszél igen hatásosan és erőteljesen, hogy mindaz a kudarc és fájdalom, beteljesületlenség, ami ért minket az idők során, amellett, hogy nehézzé tett órákat, napokat és heteket, nagyon is hozzájárult a lelkünk felépítéséhez.
A film remekül játszik az időben és térben, valóság és fantázia között történő ugrálással. És mindezt képes úgy végrehajtani, hogy egy pillanatra sem éreztem kellemetlennek. Érzelmes és szórakoztató. De nem csöpögős és főleg nem okoz szekunder szégyenérzetet, mint a vígjátéki elemeket felsorakoztatni kívánó rettenetek, amiket az utóbbi években humorosként próbáltak eladni. Őszintén szólva vártam azokat a nagyon kellemetlenül "magyar" filmes banalitásokat, amiket bármikor képesek vagyunk elkövetni. Emiatt nem is akartam megnézni, mikor kijött. Félórája fejeztem be. És azt hiszem, találtam egy olyan művet a magyar palettán, amit újra és újra meg fogok nézni.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez