Férfias játékok – BMW R18
Vitathatatlan Cruiser érzés hagyományos elemekkel úgy megalkotva, hogy rajongani fogunk az analóg elemekért, most, egy digitális korban. A BMW mert és tudott igazán nagyot álmodni. Méghozzá jó nagyot, amikor megalkotta az 1802 cm3 -es 345 kg tömegű R18-at. Újraértelmezett és újra elérhetővé tett egy kategóriát a saját kínálatában. Az elmúlt több mint 20 évben, az R 1200 C óta, ugyanis nem volt még hasonló motorja sem a bajoroknak.
Nehezen lehet úgy végig menni az utcán, hogy el tudjuk kerülni a kíváncsi, álmélkodó, gyönyörködő szempárok tekintetét. Egyszerűen azért, mert egy máshoz nem hasonlítható, brutális megjelenésű motort alkotott a BMW az R18-cal. A mérnöki munka és a motorépítés művészete találkozott valahol ebben a formatervben. Nem a túlkrómozott részletek és nem is a fölösleges sallangok teszik ezt a motort feltűnővé, hanem a brutalitás. Koncepció, tervek vagy vad motorépítő cégek vették eddig csak a bátorságot, hogy ilyen mérhetetlenül nagy, robosztus boxer blokkot tegyenek bárki lába közé.
A kert egyik végében egy 999cm3 -es háromhengeres turbóval felszerelt tesztautó áll, a másikban pedig ez a masina. Mély és fanyar humora van a szituációnak. Talán kár is ebbe most belemenni. Boldogság a szívnek, hogy van olyan bátorság a BMW-ben, hogy a mai világban ezt tudja kínálni.
Az R18 egy történelmi utazás. A BMW motorgyártásának számtalan jegye figyelhető meg rajta. Klasszikus értékeket idéz fel a formavilága, de még a színe is. A feketére festett tank a fehér kerettel, a boxermotor, amely valószínűleg szándékosan nem kapott maximális csillapítást, a kardán hajtás, a vastag, fekete teleszkópok mind-mind valahová a gyár korábbi modelljeihez vezetnek vissza. Nincs ez másképpen a hűtési rendszerrel sem. A levegő/olaj hűtés sem a legújabb technológia, de ehhez a motorhoz pontosan ez passzol.
Arra számíthatnánk ezek után, hogy valami szörnyűséges, recsegős váltót, vagy éppen csak alapinformációval rendelkező műszeregységet kapunk, ha már klasszikus, retro érzést kívánnak adni nekünk. De ez nincsen így. A modern technika ott és csak olyan mértékben van jelen a motoron, amennyire ez szükséges. Tökéletes a váltó szerkezet, bár számomra a lábszög nem volt a legkényelmesebb és eltartott egy rövid ideig, ameddig megéreztem, hogy hol van a váltókar. Hát igen, van hátránya a terjedelmes blokknak, de ezt minimális kompromisszumot, amit a lábtartó helye jelent, el kell viselni a csodás forma miatt.
A műszeregység nem nagy ugyan, de a kormányon elhelyezett kapcsoló segítségével váltható kijelző alsó részén elhelyezett digitális felületen minden szükséges dolgot, mint a fordulatszám, üzemmód, kormányfűtés visszajelzője, óra, napi kilométer és hasonlók mind-mind megtudhatunk.
A lámpa természetesen LED-es és funkciójában is kiváló, ugyanúgy, ahogy a kidolgozottságának részleteiben.
Az óriási nyomatéknak köszönhetően rendkívül alacsony fordulatszámon motorozhatunk. Áltagos gyorsulások esetén sincs 3000-4000 -es fordulatszámnál nagyobb. De vigyázzunk, hiszen óvatlan váltás esetén pont emiatt meg is ránthat keményen a hátsó kerék. Nem gondolom, hogy versenyezni szeretne bárki ezzel a motorral, de a tudat az egyértelműen megnyugtató. Visszaváltás nélkül is pillanatok alatt képes gyorsítani még hatos fokozatból is.
Az üléspozíció és a kormányszög egyébként rendkívül kényelmes, egyáltalán nem fárasztó hosszabb utazás során sem. Az viszont biztos, hogy az alap rezonanciát meg kell szokni, amit a boxer okoz. Természetesen ez induláskor nagyon feltűnő (nagyot ránt a blokk a teljes motoron), de haladás közben minimálisra csökken.
Három üzemmód közül választhatunk a meghajtásnál. A Rain a visszafogottabb, majd ezt követi a Rock and Roll. Azaz először a Rock, majd a Roll. Utóbbi esetében adja le a maximális teljesítményt a nem extrém széles, 180-as hátsó keréken keresztül a bődületes nagyvas. 158Nm és 91 lóerő. Játszi könnyedséggel röpíti a gépet, észre sem vesszük, hogy milyen súlya is van a motornak. Az alacsony súlypont miatt pedig igazán könnyű irányítani.
A pár nappal egyetlen egy probléma volt, amit nálunk töltött a motor, mégpedig az időjárás. Az esős idő miatt rendkívül kevés, legalábbis kevesebb idő maradt az R18 kiélvezésére, mint amennyit szerettünk volna. De hát az élet már csak ilyen, kegyetlen azokkal, akiknek nincsen állandóan a garázsában egy ilyen remek paripa.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez