Érdemes nekivetkőzni - Yamaha MT-10
A naked kategória komoly forradalmát éli. Az elmúlt időszakban számos új, jobbnál jobb motor járt nálunk, amelyek a Yamaha MT-10 versenytársai. Van tehát összehasonlítási alap és kíváncsian vártuk, hogy mit tud a teljesen megújult MT-10, amely az MT sorozat csúcsmodellje.
A Yamaha nagyon komolyan úgy gondolja, hogy a motorozás nem egy földi élmény, így az új MT fejidomja megint leginkább egy gonosz robotra hasonlít, amelynek célja, hogy maga előtt felfalja az utakat. Jobban néz ki, mint elődje, mert a különálló helyzetjelzők szemöldökként festenek a különálló távolsági és tompított fényszórók fölött.
Rendkívül zömök, rövid távú motor maradt. A súlya, méretei minimálisan változtak, 212 kg (+2kg), tengelytáv 1405mm (+5mm), ülésmagasság 835mm (+1cm) elődjéhez képest, amelyet a lóerő simán kompenzál, hiszen az is több lett valamivel, 122kW (165,9 lóerő).
A blokk továbbra is a szuper sport csúcsgépből, az R1-ből érkezik, annak lebutított változata. Bár utóbbi kifejezés egyáltalán nem helytálló, sokkal inkább azt mondanám, hogy élhető változata. Utcai, hétköznapi motorozásra ugyanis az R1 annyira alkalmas szerintem, mint magassarkú cipőben egy nőnek túrázni menni. Sokkal több kompromisszummal jár, mint amennyi élvezettel. Az MT-10-nek természetesen nem kell szégyenkeznie amiatt, hogy csak 165 lóerőt teljesít, hiszen azonos a képessége a BMW S1000R-rel és jó 13 lóerővel erősebb a Suzuki GSX-S1000-nél.
Az R1 soros négyhengeres blokkja alaposan át lett dolgozva és nem csak egyszerűen lejjebb vették a teljesítményt. Az egyes sebességtartományok úgy lettek kialakítva, hogy alkalmas legyen a békés sebességtartományokra is. Körülbelül 4000-es fordulatig inkább egy szelíd motor, mintsem egy vad sportmotor, 8000 után pedig durván kiadja, ami benne van. A nyomatékot szép fokozatosan adja ki, nincsen benne éles törés. Ha tehát bemerészkedik vele valaki a városba és nem a nagyobb sebességű kanyarokra vadászik, akkor is komfortosan tudja magát érezni. Az MT-10 -ben számomra az igazi élményt a kezelhetősége adta. Elképesztően kezes, jól irányítható, döbbenetes módon robbanékony gép.
Szintén fontos, hogy a fékek is ugyanolyan jók, mint a gyorsítási képességek. A Brembo fékek és a 320mm-es féktárcsák biztos megállást biztosítanak.
Az üléspozíció rendkívül kényelmes, csakúgy, mint az ülés kialakítása is. Meglepő módon a meglehetősen kicsire sikeredett utasülés is kényelmes az állandó utasunk visszajelzése alapján.
Túlzás nélkül állíthatom, hogy ennyire tökéletes váltót nem csinál más gyártó, mint amit a Yamaha az MT-10-be rakott. Tökéletesen precíz, rendkívül finom mozdulatokra is jól reagál, miközben az egyes sebességfokozatoknál kiválóan érezni, hogy ott van a helyén. Ugyanez igaz a gyorsváltóra is, nem rángat, nem kell tiszta erőből taposni, mint például a BMW váltóit.
Az új MT-10 műszerfala színes lett, jól átlátható és elődjéhez képest kisebb. A mai világban, ahol egymás után pakolják bele az egyre nagyobb digitális kijelzőket a motorokba is, kicsit nehezen értelmezhető méret a 4,2”. De ez a probléma kizárólag a mai divatnak szól, mert funkcionalitásban, kezelhetőségben nincsen probléma a mérettel. Előre programozhatóak és vezetés közben könnyen módosíthatóak az egyes üzemmódok a legdurvább beállítástól egészen a teljesen visszafogott változatig (esőmód). Egészen részletes módon lehet belenyúlni a motor karakterisztikájába a teljesítményleadástól az összes vezetéstámogató rendszer érzékenységéig. Ezek segítségével teljesen más motorozási élményt kapunk. Úgy gondolom, hogy hosszú hetek-hónapok szükségesek, mire ki tudjuk alakítani a számunkra kedvező módozatokat és ráérzünk az összes finomságra, ami számunkra kevéssé tetszik.
Bár a motor leírása szerint a kipufogó rendszer és annak hangja szintén egy extra pillére az élvezeteknek, számomra ez a rész tetszett a legkevésbé. Maga a gyári kipufogó, annak minősége és kidolgozása jelentette a leggyengébb láncszemet. Véleményem szerint csúnya az egész, így, ha MT-10 -ben gondolkoznék, ez lenne az első, amit ledobok és keresek egy másik doboz, ami mutatós és a többi, egyébként szépen kialakított elemhez illik. Valószínűleg nem fog ez senkinek másnak sem problémát okozni, aki a közel 6 millió motor mellett dönt.
Az MT-10 összeségében egy tökéletes választás, aki ebben a kategóriában keresgél. Feltűnő, nagyon szépre sikerült motor, látványos elemekkel és majdnem tökéletes műszaki tartalommal. A naked kategória természetesen nem egy multifunkcionális megoldás minden motorozási körülményre (talán nincs is ilyen), de a motorozási élmény az egyik legjobb rajtuk. Az új MT-10 pedig nagyon jó kihívója a többi hasonló versenytársnak, remek ár/érték aránnyal.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez