Én mondom meg a divatnak, hogy mi van!
Újhullám, underground, avantgard – jutnak eszembe az irányzatok, amelyek leginkább jellemzői annak a 20 évnek ami Mayer Balázs alias Kenguru pályáját jellemzi. Balázs a ’90-es években kezdő divattervezőként rögtön olyan magazinok fashion story rovataiban jelent meg mint a Playboy, vagy Elite magazin. Harsány színek, szokatlan anyaghasználat ez az ami már akkor is messziről megkülönböztette őt mindenki mástól.
Képgalériánkért kattints a fotóra!
„Hordhatatlan” mondták. És hazánkban valóban, szinte teljes mértékben elmaradt a társadalom igénye arra a különböző, talán különc, egyedi ám stílusos, színes öltözködésre, ami a kozmopolita Londonra, New Yorkra olyannyira jellemző. Mégis, húsz év távlatából szemlélve a teljes életművet egyértelműen láthatjuk, hogy a kollekciók egymásra épülnek, az értő szemek pedig a nagyon apró, szinte jelzésszerű motívumokból pontosan leolvashatják az adott korszak irányvonalait. Kenguru úgy volt egyedi és avantgard, hogy közben hűen tükrözte a kor popkultúra divat-lenyomatát és egyfajta íve van kollekcióinak. Hogy ez mennyire tudatos és mennyire ösztönös talán nem is fontos. Az alkotói szabadság az ami meghatározó. Nem követ trendeket, irányzatokat, bár érdeklődve figyeli a nemzetközi divatházakat, bármikor leülhetünk vele egy kávé mellé bepillantást kaphatunk a legújabb fashion trendekről, eseményekről. De vissza a kezdetekhez. A ’90- es évek klubéletéről lehet nélküle beszélni, de nem érdemes. Az akkor fiatal, friss márka megjelenésével egyidejűleg el kezdte élni „virágkorát”. Az újhullám kedvezett annak a „koncepciónak” amit Kenguru képviselt. A magára valamit is adó fiatal a popcsatornákon hozzánk áramló külföldi mintákat másolta, azaz csak másolta volna, mert a Kenguru márkán kívül szinte hozzáférhetetlen volt találni olyan egyedi designer darabokat amelyek választ adtak a kor öltözködési kihívásaira. Bár kétség kívül nagyon szűk volt ez a réteg, de létezett, és jól egymásra találtak Kenguruval. A szűkös klubéletből kitörni készülő Kenguru felismerte azt is, hogy a divattervezők legfőbb kihívása azon csatornák hiánya, amelyeken keresztül ők megmutatkozhatnak, közvetlen kapcsolatba léphetnek a közönséggel. Erre válaszul döntötte el: ahogyan a világ nagyvárosaiban, úgy Budapesten is lesz Fashion Week. A háromnapos divateseményt azóta is évi rendszerességgel hívja életre. Egyedül. Ő egyszemélyben a szakmai és kreatív igazgató, marketinges, és látványfelelős. Szervez, dönt, igazgat és ha kell pakol is. Persze a Fashion Week elindításakor már túl volt számos saját divatbemutatón, ahol volt idő megtanulni mindezt. A Kenguru márka imázsához méltóan a helyszínekkel is követte a mindenkitől megkülönböztethető vonalat: a bemutatók helyszínéül a „díszlet” lehetett a Gerbaud, Ybl Palota, a Moulin Rouge vagy éppen a Déli pályaudvar. A kontraszt soha nem maradt el: képzeljük csak el az „alternatív” vagy „underground” jelzőkkel ellátott ruhákat például a Gerbeaud falai között.
Nehéz lenne Mayer Balázs szakmai útját, 20 évet egyetlen sajtóanyagba zsúfolni. Adódik a kérdés, mit mond nekünk most, itt a 2000-es évek elején a divat, hogyan látjuk a hazai divatéletben napjainkban Kengurut - amikor „divat lett" a divattal foglalkozni. Szinte naponta születnek új márkák, rengeteg a szárnybontogatás. A 2010-es évekkel egyidőben született egy új divattervező generáció is. A glossy magazinok hirtelen felkapták őket. A fiatalok éhesek a sikerre, új utakat járnak mind a divat mind a public relations területén. Maguknak követelik a médiát, a hírnevet. A körülöttük hirtelen támadt hazai média-cunaminak köszönhetően ki is alakult hamar a saját rajongótáboruk. De lépjünk egy lépéssel hátrébb és nézzük messzebbre! Kenguru rendszeresen kap meghívást kiállítóként a London Fashion Weekre, anélkül, hogy egy promóciós hadsereg taposná előtte az utat, és eddig, ő az másodmagával, akinek magyar divattervezőként a Fashion TV is többször bemutatta már kollekcióját. Most itt álljunk meg egy pillanatra. Hogyan is volt? 1994. december 16-án a Fortunában volt az első Kenguru divatbemutató. Innen vezetett az elmúlt 20 év egészen a Fashion TV runway műsoráig. Már csak egyetlen kérdés maradt az emlékezőben: honnan a név? Egészen 1987 szilveszteréig kell visszamenni, amikor az akkor még középiskolás Mayer Balázs egy szilveszteri buliba csöppent és az ott összeverődött, egymást nem ismerő társaság egyik tagja ezzel a becenévvel illette a furcsán táncoló fiatal fiút. A pillanat szülte név máig fennmaradt: egy divatmárka őrzi azt a ’80-as évekbeli szilvesztert!
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez