Élmény, játék, szórakozás – Suzuki GSX-8S
Az idei szezonban a tesztelhető modellek zöme a naked kategóriából érkezett. Nem hiába, a csupasz motorok tarolják a piacot. Formájuk, dinamikájuk tökéletesen alkalmas a hétköznapi használattól kezdve a napi túrázáson át mindenre. A lecsupaszított külső pedig 100%-ban hozza a mai divatirányzat adta irányvonalat. Fiatalos, dinamikus motorok, ahol a GSX-8S, ha úgy tetszik egy új szereplő, hiszen hosszú idő óta az első igazán újnak tekinthető motor a Suzuki kínálatában.
Nem meglepő, hogy ebben a kategóriában gondolta először a Suzuki, hogy új motorral lép színre. Ha egy képzeletbeli listát alkotunk arról, hogy minek kell megfelelnie egy sikeres naked motornak, akkor az alábbiakat kell számba venni:
- Akalmas legyen arra, hogy nemcsak profik, hanem kezdő vagy kisebb tapasztalattal rendelkező motorosok számára is élmény lehessen vele a közlekedés.
Nem kérdés, hogy a 8S ebből a szempontból tökéletes választás. Elképesztő jó dolog, hogy egy motorra ülve nem kell hosszú perceket azzal tölteni, hogy megszokjuk a kezelését. Ezen a motoron minden magától jött, kényelmes üléspozíció, jó helyre elhelyezett kezelőszervek.
- Alkalmas legyen arra, hogy a városi közlekedésen túl, ingázásra, túrázásra is használható legyen, akár két személy számára is
Ahogyan a bevezetőben írtam és ez következik a könnyű kezelhetőségből is, a GSX-8S tökéletesen hozza ezeket az elvárásokat. Állandó hölgy utasunk, aki a hátsó ülés kényelmét szokta tesztelni, szintén csupa pozitív jelzővel illette az egyébként ránézésre nem túlságosan nagy ülőfelületet a hátsó utas számára. Kényelmesen lehet kapaszkodni, jól kialakított a pozíció a második utas számára is.
A városi közlekedést segíti, hogy az új motorblokk kifejezetten keskeny kialakítású. A karcsú felépítés pedig sokat kedvez a városi közlekedésben.
- Szép és divatos megjelenés
Talán ez az a pont, ahol az ízlések ütközhetnek és elfogadom azt, hogy valaki számára a 8S nem kifejezetten szép motor. A lépcsős formában kialakított hatszögletű LED-es lámpák egyedi karaktert adnak a motornak elölnézetből. Egyáltalán nem csúnya a karakteres kialakítás, de az biztos, hogy megosztó a formavilág.
Oldalról a teljesen új fejlesztésű merev váz adja meg a jellegzetes stílusát. Erős és fiatalos a benyomás, amit kelt.
- Megfelelő a teljesítménye, amely a tapasztalt motorosok számára is izgalmat ad
A vadonatúj 776cm3-es soros elrendezésű blokk 83 lóerő leadására képes, a fő versenytárshoz, a 92 lóerős Honda Hornethez képest alacsonyabb, 8500-as fordulatszámon. A 78Nm -es nyomatékmaximumot is hamarabb, 6800-as fordulatszámnál hozza. A motor menetkész tömege 202 kg, amelyet ez a blokk könnyűszerrel mozgat. Csak ismételni tudom magam, hogy élmény vele a közlekedés.
A GSX-8S másik kiváló pontja a fel és lefelé váltást is támogató, döbbenetesen precíz gyorsváltó. Mint kés a vajban, annyira könnyű az egyes sebességfokozatok közötti váltás. Ha egyetlen pontját említhetném csak a motornak, ami kiemeli bármelyik versenytárs közül, akkor az valószínűleg a váltója lenne. Bár ez nem kifejezetten a profi motorosoknak kedvez, hanem mindenkinek, de ezt a műszaki megvalósítást imádtam a Suzukiban.
- Jó ár/érték arány
Nehéz itt igazságot tenni. Az tény, hogy az imént említett Hornet nemcsak nagyobb teljesítménnyel – plusz 9 lóerő – és kisebb össztömeggel rendelkezik, hiszen csupán 190 kiló, de olcsóbb is. Másfelől viszont a Suzuki 8S egy kicsit mégis könnyedebb és könnyebben is kezelhető motor. A kanyarokban hihetetlen kezes, rendkívül precíz gép. Ez pedig az ár/érték aránynál legalább olyan fontos, mint a tisztán vett műszaki adatok és az árazás.
A Suzuki GSX-8S karakterisztikája, a lengéscsillapítása valamivel keményebbre, sportosabbra van hangolva, mint ahogyan azt a méretosztályban megszokhattuk. Ettől nagyobb a stabilitása, kanyarvételkor magabiztosabb érzést tapasztalhatunk. Ez nem csak nagy sebességnél, hanem kényelmes túrázásokkor is előnyös. Szintén érdemes kiemelni az összehasonlításkor, hogy a nagyobb tömeg és tengelytáv előnyére válik akkor, ha nem az ezredmásodperceket akarjuk legyőzni, hanem a motorozással töltött időt akarjuk kényelmesebbé tenni.
A fékek is remekül működnek a 8S-ben és a gyári gumiválasztással (Dunlop Roadsport2) is elégedettek voltunk. Megfelelő tapadást biztosítottak mindenféle körülmény között.
A LED-es műszerfal jól és könnyen átlátható, ezenfelül szintén csak pozitívan tudok nyilatkozni a kormányon elhelyezett kezelőkről is. A bal oldali vezetési üzemmód kapcsoló könnyedén állítható, a műszerfalon a beállítás egyszerűen leolvasható. Nem von el jelentős figyelmet a vezetéstől.
A Suzuki GSX-8S kifejezetten barátságos motornak mondható. Kezelése könnyű és alacsony sebességtartományokban is kifejezetten kezes. Amennyiben adrenalinra van szükségünk, a hirtelen gázadásokra adott reakciói adják meg a választ, amelyek esetében is csak az élménnyel kell foglalkozni, mert meglepetést nem fognak okozni.
Az új fejlesztésű 800-as blokk tényleg jól el lett találva, ugyanezzel a motorral van szerelve, mint a korábban nálunk járt V-Strom 800DE. Természetesen karakterisztikában, nyomatékelosztásában a két motor teljesen más. Csupán abban egyeznek meg, hogy mindkettővel tényleg fantasztikus volt a motorozás.
Nem indul tehát könnyű pályán a GSX-8S, hiszen a Honda a Hornet árazásával nagyon feladja a leckét. Utóbbi felszereltségében a gyorsváltó nincsen benne, de ha extraként belekérjük, akkor is némileg olcsóbb, mint a Suzuki listaára. Nem beszélve a többi márka kínálatáról, mert ahogyan az autók esetében a crossover, a motoroknál a naked kategória jelneti most a legnyüzsgőbb kategóriát. Ennek ellenére nem féltem a Suzukit, mert aki a 8S-t kipróbálja, nem biztos, hogy mást fog választani.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez