Egy – Kettő - Három – Peugeot 308 1.2 Puretech Allure
Nem túl régen kaptunk egy levelet, ahol azt a jogos kritikát fogalmazta meg olvasónk, hogy miért van az, hogy szinte mindig olyan autókat tesztelünk, amelyek átlagos vásárló számára elérhetetlenek. Kizárólag gyönyörű plug-in hybrid vagy elektromos meghajtású gépkocsikat, amelyek ára úgy nyolc számjegyű és gyakran nem is egyessel kezdődik. Hosszan lehet magyarázni ennek az okát, a mai trendeket, de ezt meghallgatva kifejezetten olyan modellt kerestünk, amely a belépő szinthez képest racionális távolságra, elérhetőségre van. Az Allure 308 felszereltsége bőséges, de a motorját tekintve a legkedvezőbb áru.
Az 1,2 literes, háromhengeres motor jól ismert a PSA/Stellantis konszernnél. 130 lóereje átlagos napi használat esetében tökéletesen elegendő, így az „alap” motorral egyáltalán nem lesz szégyenkezni valónk sehol sem. A belső tér és a karosszéria kialakítása miatt pedig igencsak kihúzhatja magát, aki 308-cal közlekedik. A kompakt szegmens szintén egy csökkenő eladási számokat produkáló kategória, de ez szemmel láthatóan nem érdekli a Peugeot-t és a cégcsoporthoz tartozó márkákat. Teljes megújulásban van a modellkínálat és ezen belül a 308 egy valódi gyöngyszem.
Azt sejtem, hogy a stratégia az lehetett, hogy a kategória etalonjának számító Golfot kell megfogni minőségben, dizájnban. Utolsó pillanatos próbálkozás ez, hiszen a jelenlegi nyolcas Golfot nem biztos, hogy követi majd kilences. Egy ilyen modell esetében pedig egyértelműen nem a célfotó alapján fog a jövő generációja ítélkezni, de azért nem utolsó szempont lesz, hogy a francia központú vállalatóriás hová teszi végül a mércét a belső égésű motorok talán kifutó generációi kapcsán. Jobb-e tehát a hármas Peugeot 308, mint a 8-as Golf? Valószínűleg erre a kérdésre nem fogok tudni objektív válasz adni. Egy német és egy francia autó összehasonlítása kizárólag érzelmi alapú döntés lehet, nem érdemes ezen vitatkozni, de az biztos, hogy a 308-cal kapcsolatban nagyon pozitív tapasztalatokat gyűjtöttünk.
A 308 egy eszencia, benne van minden, amit a Peugeot ma tud és kínál. Azáltal, hogy új modellről van szó, így az 508-hoz képest, amely már 4 éve a piacon van, lényegesen modernebb. Folytatása az elkezdett formai elemekkel megvalósított kialakításnak, rengeteg új és igazán szép megoldással. A méretei és arányai nagyon jól el lettek találva. Sehol sem túlzó, viszont borzasztó minőségi. Nehéz is eldönteni, hogy a tömegmárkák minőségi szintjével vessük e össze, vagy legyünk olyan szentségtörőek és a német presztízs márkák által kínált modellek legyenek az összehasonlítás alapjai?
Remekül sikerült ráérezni a dizájnereknek arra, hogy miként lehet a visszafogott formai elemek közé modern jegyeket csempészni. A LED-es vékony fényszórók, a most már jól ismert oroszlánfogakat imitáló nappali fények közé egy szép ívű, mutatós hűtőmaszk került. A közepén pedig a Peugeot új logója pompázik. Amikor bemutatták az új márkajegyet kicsit fölöslegesnek éreztem a szükségességét a cserének. Ennél a modellnél jöttem rá, hogy mégis mennyire nagyot üt. Ötvözi a régit, de ezzel párhuzamosan karakteres és impozáns dísze lett a kocsinak. A tesztidőszak alatt több emberrel is összefutottam, akik álmélkodó és elismerő pillantásokat vetettek a 308-ra és külön kiemelték, hogy milyen szépen fest az új embléma az orrán. Én is így gondolom.
Oldalról is nagyon arányos a kocsi, növekedett a tengelytáv is, mint szinte minden dimenziója az autónak a magasságán kívül (4,36m hosszú, 1,85m széles és 1,44m magas. A tengelytáv 2675mm).
Mutatósak a 17” -es alukerekek is, hátul pedig meseszép LED lámpákat kapott, amelyek fekete keretben össze vannak kötve egymással. Mondhatnám, hogy általános módon ott vannak a krómozott kamu kipufogóvégek is, hiszen ezt a divatot most szinte minden autógyár egymásról majmolja.
A belső hangulat talán még jobbra sikerült, mint a külső design. Bár sok színt nem találunk az autóban az elemek között, de a hangulatfény és a valóban minőségi kialakítás nagyon jó érzetet kelt. Gyakorlatilag három digitális felület van a vezető körül, amely a prémium érzetet tovább fokozza. A műszerfal nagyon jól átlátható, inkább minimalista a kialakítása a szokásos kis kormány mögötti (azaz fölötti) 10” -es digitális óracsoportnak. A középkonzolon egy szintén 10” -es érintőképernyős felület szolgál a különböző vezetési beállításokra, amelyre vezeték nélkül tükrözhető a telefonunk. Ez alatt található az i-Toggle elnevezésű felület, amelyre magunk definiálhatjuk a gyorsgombokat. Persze ezt valaki vagy szereti vagy nem, de egészen nagy a felület ahhoz, hogy ne nyomhassunk félre. Ez alatt pedig a szintén szokásos zongorabillentyű szerű fizikális gyorsgombsor található, rendkívül minőségi kivitelezésben. Nagyon szép és modern külsőt ad az egész beltérnek. Ehhez képest kicsit esetlenül hat a méretes váltókar, hiszen a tesztautónk nem automataváltós változat volt.
A Peugeot rendszerének kezelése eléggé bonyolult és nem is igazán gyors. Könnyen elvérezhetne ezen a ponton az összehasonlításban a VW-vel szemben. Egyetlen szerencséje, hogy az sem túlságosan jó ezen a téren. Gyorsabb ugyan a rendszerük, de grafikában a Peugeot mutatósabb.
A könyöklő bőrrel borított, a műszerfalon vagy puha műanyagokkal vagy szövetborítással találkozunk. Én azt gondolom, hogy tényleg csak a fejünkben van még az, hogy a Peugeot nem prémium.
Az ülőfelület kifejezetten kényelmes és a tengelytáv növekedése miatt a hátsó utasoknak (inkább kettőnek, mint háromnak) is kényelmes helyet biztosít. A csomagtér mérete 412 liter, amelyet lehajtott hátsó ülésekkel 1312-ig bővíthetünk. Létezik a 308-ból kombi változat is, ha valakinek ez a csomagtér nem lenne elegendő.
Említettem, hogy 130 lóerős az 1,2 literes erőforrás, amelyet a Peugeot kapott. Ennek nyomatéka 230 Nm. A hatsebességes váltó jó társa ennek a motornak. A futómű átlagosnak mondható a puha és a sportos között, hozza azt, amit elvárhatunk tőle. Érdemes viszont kiemelni, hogy nagyon jó az összeszerelési minősége a kocsinak. A háromhengeres hangja szinte egyáltalán nem hallatszik be az utastérbe és ami hallható, az sem bántó.
A vegyes fogyasztás a teszthét során 7,6 liter volt. Nem túl kevés, de tény, hogy ennél az adatnál sokkal jobb is kihozható belőle, ha odafigyelünk a lábunkra.
A végére hagytam az árat, amely 10,5 millió forint volt a tesztautó esetében. El lehet egyébként hozni olcsóbb modellt is, ugyanis a belépő szintű Active Pack felszereltséggel rendelkező autó 8,98-ról indul, igaz ott még csak 110 lóerőt tud. A plusz 20 lóerőért 300 ezer forintot kell fizetni. Felár nélkül a metálzöld színt adják, amely szintén nagyon impozáns.
Biztos van sok sztereotípia a Peugeot-ról, de az új 308-as egy nagyon magas mércét megütni képes ajánlat belső minőség, vezetési élmény és design szempontjából. A motorkínálat pedig teljesen más ár és haladási képesség dimenzióba is képes eljuttatni a járművet, ezáltal pedig mindenki meg tudja találni a saját elképzeléseit benne.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez