ÉS ÚJRA, DIANA...
Nem tudom, hány kilót fogyott Elizabeth Debicki, azt sem, mennyi ideje volt, hogy mindent elolvasson, mindent megnézzen, mindenkivel beszélgessen és alaposan elgondolkodjon Diana hercegnőről, mielőtt „A korona” hatodik évadának kamerája elé állt. De azt tudom, hogy tökéletesen sikerült elkapnia szégyenlősen oldalra biccentett fejét, felhős-félszeg mosolyát, bizonytalan pislogását, sudár-magabiztos lépteit, összeszedett szavait a nyilvánosságnak, elharapott dühét a férjének, olvadó ölelését és önfeledt pajkosságát a gyerekeinek, őzike-szelídségét a reflektorfénynek, pikk-pakk utasításait a paparazziknak és utánozhatatlanul letisztult eleganciáját a nagyvilágnak. Vagyis mindazt, amiért 4O+ éve rajongunk érte, férfiak, nők, fiúk és lányok, életkori, nemzeti, faji, vallási, földrajzi, nemi hovatartozástól függetlenül. 62 éves lett volna idén, 27 éve halott.
Kétségtelen, hogy Diana volt a világ leghíresebb és legimádottabb hercegnője. De miért? Mitől él sokkal elevenebben a szívünkben és az agyunkban, mint a királyi család összes koronás hölgye Katalintól Meghan Markle-ig? Miért nem tudta túlszárnyalni senki, sem addig, amíg élt, sem azóta?
Kép:NETFLIX
Hogy „A koroná”-nál maradjunk, mikor Emma Corrin, a sorozat első Dianája színre lépett, még Spencernek hívták, tizenéves volt, barna hajú, sminktelen, szégyenlős kis bogár. Vastag gyapjúpulóvert, térdét fedő szoknyát, mokaszint hordott, Mini Cooperrel járt, a barátnőivel lakott, és dadogott, ha az újságírók leszólították. A hetvenes évek végén még nem cseteltünk, nem jajongtunk, nem dicsekedtünk, nem búslakodtunk, nem anyáztunk, nem imádtunk, nem gyülölködtünk a Facebookon, és nem szelfiztük kacsaszájunkat, botoxolt homlokunkat és foci-mellünket az Instán. Viszont oda ragadtunk a képernyőhöz, hogy sok millió társunkkal együtt gyönyörködjünk egy 19 éves londoni óvónő álom-esküvőjében szerelmetes hercege oldalán. Sajnos, a tündérmese első felvonása Vilmos herceg születésével véget ért. A második felvonás előtti szünetben megtanultuk, hogy a „másik nőt” Camillának hívják, és mire megint felment a függöny, már a torkunkban dobogott a szívünk a kiskacsából szépséges hattyúvá vált Dianáért. Aki időközben karcsú, felékszerezett, estélyiruhás hercegnővé érett, hütlen férje oldalán hüséges hitvest játszva bejárta a világot meg a magazinok címlapjait, és a bánatát szótlanul megosztotta rajongó millióival. Népszerüsége és hitelessége már a csillagokat súrolta. Közben AIDS-kórházakat látogatott, taposóakna-mezőkön sétált és magányosan üldögélt a szerelem szimbólumánál, a Taj Mahal előtt. Így ért véget a sztori második felvonása, amitől abban a zaklatott tudatban köszöntünk el, hogy a lelkileg szegény gazdagok semmivel sem boldogabbak a lelkileg gazdag szegényeknél. És jött a harmadik felvonás.
Kép:NETFLIX
Kevesen ismerik jobban Diana életének utolsó korszakát, mint „A királynő” c. film írója és „A korona” c. Netflix-sorozat apukája, a zseniális Peter Morgan, akinek most újra kellett gondolnia, mennyit akar elmesélni a tragikus balesetről, ami Diana életét követelte, és mennyit arról a szívet szorongató lelki lejtmenetről, ami megelőzte ezt a tragikus balesetet. Ha jól belegondolunk, Dianát csodáltuk, imádtuk és rajongtunk érte, de minden csodálatunk, imádatunk, rajongásunk ellenére sem tudtuk (vagy talán nem is akartuk?!) megmenteni a sorsától. Magára hagytuk, nem akartuk elhinni neki, hogy vergődik. Az az igazság, hogy nem hibáztathatjuk magunkat érte. Mert nehéz felfogni, hogy itt ez a gyönyörü, sikeres, dúsgazdag, mindenki által csodált fiatal nő, aki csalódott a beígért tündérmesében, most elbizonytalanodva és kétségbeesve próbál párt találni magának – és sugárzik a boldogtalanságtól. Szabadulni szeretne a királyi palota kényszerzubbonyától, minden erejével próbál jó anyuka és a nép megbízható, hiteles hercegnője lenni. De naiv fejjel ott keres szövetségeseket, ahol nem szabadna: a médiában. Valahol jogos és tiszteletre méltó, hogy hálás a médiának, mert az újságírók és a paparazzik segítségével lett a világ legnépszerübb asszonya. De későn veszi észre, hogy a média mohó, és sokkal többet követel tőle, mint amennyivel Diana úgy érzi, hogy tartozik. És végül az életével fizet azért, hogy a média erősebbnek bizonyul, mert ezt a show-t már nem ő dirigálja.
Kép:NETFLIX
Nem véletlen, hogy Elizabeth Debicki elődei – Naomi Watts és Kristen Stewart – elhalványulnak attól a teljesítménytől, amit Debicki „A korona” utolsó évadának Dianájaként nyújt. Debicki – titkon – hat éve készült Dianára, mióta a sorozat második évadjában egy epizódszerepre nem válogatták be, de megtartották a lehetséges Dianák listáján. És ezen a válogatáson úgy szerepelt, hogy elnyerte a szerepet.
Kép:NETFLIX
A többi derüljön ki november 16-án, amikor a Netflix lerántja a leplet „A koroná”-ról. Jó szórakozást, ígérem, nem fogtok csalódni!
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez