Dráma élő egyenes adásban
A Bartók Kamaraszínház merész dologra vállalkozott. A Sirály jól ismert történetét a kedves közönség ezúttal dramatic-realityben láthatja majd.
A televíziózás (azaz a populáris kommunikáció) huszonegyedik századi nyertes műfajai: reality show (ValóVilág), doku-reality (Cops), celeb-reality (Győzike), legújabban pedig a scripted-reality (A gyanú árnyékában). A Bartók Kamaraszínház merész dologra vállalkozott. A Sirály jól ismert történetét a kedves közönség ezúttal dramatic-realityben láthatja majd. Hogy a szerkesztett valóság korunk találmánya, vagy akár az irodalmat is tekinthetjük annak, semmiképpen sem eldöntendő kérdés.
A történet igazi klasszikus, a kérdések azonban a mindennapjainkat tükrözik. Polgár Lillával beszélgettünk.
Melyik nem tűri jobban a viszonzatlan szerelmet?
Nyilvánvalóan az, amelyik feladja a harcot.
Mitől izgalmasabb a szerkesztett valóság a valódinál?
Azt gondolom, hogy sokkal sarkítottabb, kiélezettebb élethelyzeteket prezentálhat egy előre megszerkesztett, megkomponált valóság, mely egy drámában, regényben vagy egyéb irodalmi műben, esetleg egy TV-műsorban jelenik meg, s ezáltal mélyebb bepillantást engedhet a szereplők belső világába, valamint azokba a külső körülményekbe, amelyek befolyásolják, mozgatják a történéseket.
Miért lehet nézőcsalogató egy valójában nehezen emészthető és amatőrnek látszó tévés műfaj?
Mert újszerűen fogalmazza meg azokat a kérdéseket, amelyekkel foglalkozik. A történetet magyarázattokkal tarkítva vezeti végig, így mindenkihez eljuthat kívánt mondanivalója.Előadásunk esetében azért folyamodtunk ehhez, a valójában amatőrnek tűnő tévés műfajhoz, hogy kiemeljük és közelebb hozzuk a nézőkhöz a karaktereket azáltal, ahogyan külön-külön megjelennek és megnyilatkoznak, feltárván problémáikat. A néző így szemtől szembe kerül az egyéni sorsokkal, és direkte módon rezonálhat érzelmi rezdüléseikre.
Ki az erősebb, aki végez magával, ha nem valósulnak meg álmai, vagy az, aki végigviszi a maga keresztjét?
Aki úgy éli le az életét, hogy rendszerint panaszkodik, de nem tesz semmit, hogy boldogabb legyen, számomra nem bizonyul erősnek. Természetesen azt sem gondolom, hogy az élettől való megfutamodás megoldás lehet. Meg kell tanulnunk az életet mint egy folyamatot élni. Nem ragadhatunk bele a kudarcba, ilyenkor legjobb új irányba indulni. Egyértelműen az az erősebb, aki fel meri venni élete keresztjét, és végigjárja az életútját. Ezt oly módon, úgy teheti meg, hogy vagy szembenéz a felmerülő akadályokkal, és megpróbál áttörni rajtuk, felvállalván annak a lehetőségét is, hogy nem jár sikerrel, vagy pedig elfogadja ezt a sorsot, amelyet kiszabtak rá és abban próbál emelt fővel – és még az élet börtönében is – lélekben szabadon, belső nyugalomban élni. Mindig csak a külső szabadságot vehetik el az embertől, a belsőt csak saját maga adhatja meg önmagának.
SIRÁLY
a Csehov árnyékában
dramatic –reality
Makai Imre fordításának felhasználásával
SZEREPLŐK
Arkagyina, színművésznő Vasvári Emese
Szorin, a bátyja Jakab Csaba
Trepljov, a fia Hajmási Dávid e.h.
Nyina Sodró Eliza e.h.
Trigorin, író Csadi Zoltán
Dorn, orvos Kiss Attila
Mása, bölcsész Polgár Lilla
Medvegyenko, Mása férje Farkas Erik
Díszlettervező: Szili Péter Jelmeztervező: Makány Márta
A rendező munkatársai: Siegrist Cecília, Dubai Péter
Rendező: Dömötör Tamás
Bokros László
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez