Dacia Merci motorral – Dacia Duster TCe 150 Extreme
Gyakorlatilag boszorkányüldözés folyik a dízelek ellen, így érthető okból a Dacia is elérhető 4x4 meghajtással és benzines erőforrással. Ez a bizonyos 1,33 literes benzines motor pedig nem más, mint a Renault és Mercedes-Benz által közösen fejlesztett négyhengeres erőforrás. Meg kell hagyni, hogy ez egy remek motor és egyáltalán nem okozott csalódást a legklasszabb Daciaban.
Az a kijelentés, hogy az olcsó végül drága lesz, sok esetben igaz. A kispénzű embernek nincsen másra lehetősége, de a végén mindig ők fizetnek többet. Ez viszont szerencsére egyáltalán nem igaz a Dacia Dusterre, ami egyértelműen az ár/érték arány győztese. Az első generációval gyakorlatilag berobbant a köztudatba és a racionális autóvásárlók zömét elvarázsolta. 2017-ben jött a második generáció, majd a különböző modellfrissítések évről-évre és a Duster egyre jobb lett.
Nem csoda, hogy sikeres, hiszen a Duster, azon kívül, hogy egészen korrektül néz ki, tökéletes SUV. Kényelmes autó, amely alkalmas munkára, családi használatra, de akár hobbizásra is, ha éppen terepezni szeretnénk. Biztos vagyok benne, hogy 10 autós újságíróból 9 ezt a modellt ajánlja azoknak, akiket nem érdekel a presztízs. Mert ez utóbbiból körülbelül ugyanannyira nincsen neki, mint amennyire a többi előnyös tulajdonságából van. Szent meggyőződésem, hogy Renault logóval kétszer annyi fogyna belőle (azokon a piacokon, ahol a Dacia nincsen bevezetve, Renault néven fut, sőt Indiában a Nissan adja a brand nevet hozzá), de ebben az esetben az árszint biztosan máshol lenne. Jól döntött tehát az importőr, hogy nem teszi tönkre a magasabbra pozícionált Renault márkát egy olcsó áras autóval. Főleg azért, mert ahogyan említettem, ez az autó jó is, tehát a Renault-ból fogyna miatta talán kevesebb.
Az sincsen túlreklámozva, hogy a benzinmotor, amely a TCe 150 lelkét adja, a Mercedes-szel közös fejlesztés szülötte. Ezt a marketing ziccert pedig biztosan ki lehetne használni, mert megítélés szempontjából ez nagyjából olyan, mintha valaki nem mesélné el mindenkinek, hogy Jennifer Anistonnal randizott volna. Fordítva egészen valószínű, hogy nem lenne túlreklámozva ez a bizonyos randevú, így a Mercedes A osztálynál is érhető, hogy nincsen olyan szlogen, hogy most Dacia motorral elérhető. De persze nem egyedi eset, hogy az egyes márkák együttműködéséből született közös eredmény ilyen formában nem hirdeti senki.
A Dacia esetében persze ezek nagyon fontos előnyök. Ugyanúgy, mint az a tény, hogy a Renault-Nissan tulajdonlás végett rengeteg technológia van a karosszéria alatt, amely tökéletesen megegyező a drágább és nagyobb presztízzsel rendelkező brandekével. Tehát aki a Dustert választja, kicsit érezheti a Nissan Juke vagy éppen a Renault Captur DNS-ét is. Ahogyan pedig korábban említettem, az ára verhetetlen. Nagyjából fele annyiba kerül, mint egy Seat Ateca, bár az összehasonlítás nehéz, hiszen a Seat magasabb komfortot kínál a most tesztelt legmagasabb felszereltségű Dusternél és a négykerék meghajtás ott a 190 lóerős verziónál kapható. De azért érzékelhető, hogy a fele akkora árcédula mennyire vonzó ajánlat. Árban a Suzuki és talán a most hazánkba érkező kínai márkák tudnak labdába rúgni vele szemben, mint az MG ZS. Utóbbinál viszont a négykerék hajtás hiányzik. Nem csoda, hogy a Duster ott szerepel évről-évre a legnagyobb darabszámban eladott típusok lista élén, jellemzően az első 5-ben.
Külső jegyeiben a Duster mindenképpen markáns, erőteljes képet fest. Kétség nem fér hozzá, hogy a tervezők célja nem a finom ívű vonalak megrajzolása volt, hanem annak a kihangsúlyozása, hogy ez a kocsi bizony mindenen képes átgázolni. Persze a második generáció lényegesen kifinomultabb vonalvezetésű, illetve megjelentek rajta a nyíl szerű mintázatú fényszórók elől és hátul, amelyek a márkaarculatba illeszkednek, de továbbra sem robosztus jármű. Az Extreme felszereltség rengeteg plusz kiegészítőt tartalmaz, amelyek tovább dobják a külső megjelenést. Ilyen a 17” -es fényes fekete felni, a narancssárga betétek a hűtőmaszkon és a visszapillantó tükrökön. A meteorszürke fényezés jól passzol az autó stílusához.
A belső tér szintén funkcionális, semmiféle olyan részletet nem tartalmaz, amelyik azért került oda, hogy csak a minőségérzetet javítsa. Ez azt jelenti, hogy nem érdemes kopogtatni a műszerfal vagy az ajtók műanyag elemeit. Nem lesz tőle jó érzésünk. Másfelől viszont érdemes kimondani, hogy nem jellemző, hogy bárki is kopogtassa a műszerfalát, ajtaját a saját autójának, ergo ez egy olyan pont, ami mellett boldogan élhetünk. Az összeszerelési minőséggel viszont nincsen semmi baj. Nem recseg, nem zörög. A kezelőszervek jó helyen vannak, ahol kell fizikálisan állítható gombokkal van megoldva a kezelés.
A központi infotainement rendszer könnyen kezelhető, gyors, nem fagy le és a telefon is kitükrözhető rá, akár vezeték nélkül. Persze lehetne a grafika itt is szebb, a kormány mögött láttunk már digitális kijelzőt, amelyet a Dacia nem kínál, de szerintem ezek azok a funkciók, amelyeket lehet nélkülözni.
Kapunk viszont egy kapcsolható vagy akár automatikusan bekapcsolódó összkerék hajtást, egy nagyon stabil futóművet és egy jól manőverezhető terepjárót, rengeteg extrával ezen a felszereltségi szinten, mindössze 8,8 millió forintért. Mi kell még?
Amiről beszéltem az elején, egy benzinmotor, ha már a klubba nem akarunk dízel meghajtással érkezni. A 150 lóerős négyhengeres nagyon simán és könnyedén viszi a karosszériát és mellette a fogyasztása is rendkívül kedvező. 6,7 literes vegyes használatú fogyasztást mértünk az autóval, amelyet egy 6 sebességes manuális váltóval vezettünk. Ezzel a motorral egyébként elérhető a 6 sebességes automata is.
A Duster egyik fontosa versenyelőnye a praktikum. A 4,34 méter hosszú karosszéria tengelytávja meghaladja a 2,67 métert. Így elegendő hely marad a hátsó utasok számára is. Mindamellett a csomagtér sem kicsi egyáltalán. Alaphelyzetben 467 literes, amely a 60:40 arányban lehajtható hátsó ülések segítségével akár 1614-ig bővíthető.
Tovább erősítette a teszt bennünk azt, hogy a Duster kiváló autó, remek ár/érték aránnyal rendelkezik és a benzines erőforrás is egy megfelelő választás lehet azok számára, akik kevesebb kilométert szeretnének vele menni, vagy éppen a környezetvédelmi előírások miatt a dízelt szeretnék nélkülözni.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez