Csak keményen – Harley Davidson Pan America 1250 Special
Hogy milyen Harleyt teszteltünk? Egy túra-endúrót! Igen, nem tévedés, a rengeteg versenytárs mellett, amely ebben a szegmensben található, megjelent egy új versenyző. Egy különleges koncepcióval, amely biztosan nem kerül feledésbe. Az már más kérdés, hogy a Harley közösség mennyire fogja maga közül valónak érezni a Pan Americásokat?
Az utolsó kérdésre a válasz, hogy szinte biztosan nem, ha abból indulok ki, hogy pár évig tartó V-Rod tulajdonosi mivoltomban is kicsit kívülálló voltam a folyadékhűtésessel rendelkező motorommal a többi HD között. De talán legyen ez a legkisebb gond az életünkben. A Pan America 1250 minden eddiginél nagyobb, erősebb és egyébiránt víz-olajhűtést kapott, de különlegességét talán nem is ez jellemzi a leginkább.
Adja magát a kérdés, hogy miért? A Harley miért döntött úgy, hogy ebben a kategóriában is szerepelteti magát? A kényszer szülte, mert a tulajdonosi kör folyamatosan növekvő profitelvárásai miatt rákényszerítette a fejlesztést, hogy új szegmensben is teret nyerjen? Megtért, és rájöttek, hogy ez az a kategória, amellyel a legnagyobb távot lehet megtenni kényelemben? Vagy egyszerűen egy evolúciós lépés, amelyhez elég tapasztalata gyűlt össze a gyárnak ahhoz, hogy meglépje? Talán mindegyik, talán egyik sem.
Egy valami viszont biztos, szinte észre sem venni, hogy első, szárnypróbálgató modellről beszélünk. A Pan America ugyanis rosszérzés nélkül összehasonlítható egy R 1250 GS-sel, Africa Twinnel vagy éppen V-Strommal, hogy csak néhányat említsek. Ez pedig azért kiemelkedő eredmény, mert például a BMW nagyjából 40 évnyi folyamatos fejlesztéssel jutott el oda, ahol most tart az 1250 GS, így az, hogy nüansznyi különbségek vannak a legtöbb ponton, igenis kiváló eredmény. Nem beszélve arról, hogy a Pan Americával való összehasonlítás nem is teljesen almát az almával típusú, hiszen a kategórián belül a stílusjegyei, karaktere, jellege miatt teljesen máshová sorolnám.
A Pan America hosszú, robosztus váza egyből odavonzza a tekintetet. Nem tipikusan túra-endúró formavilággal rendelkezik, hiszen csapott, egyenes vonalban végződő orra szembe megy a kategóriában megszokott stílussal. A hatalmas V elrendezésű blokk, feltűnővé teszi és az elrendezése miatt a tengelytávot is jelentősen befolyásolja. A motor hossza 2270mm és a tengelytáv is ennek megfelelően jelentős, 1585mm, amely nagyjából 7 cm-rel hosszabb, mint az előbb példaként említett BMW esetében.
Ami a Harleyt különlegessé, mássá teszi, az a motor felépítése. Úgy éreztem, hogy megfelelően sikerült chopperes/cruiseres stílusjegyeket átcsempészni ebbe a típusba. A kormány valamivel távolabb van, szélesebb, mint azt a kategóriában megszokhattuk. A különbség hajszálnyi, de ahhoz pont elegendő, hogy az érzés meglegyen. A nyereg formája, illetve elhelyezése is egyenesebb vonalú, mint a crossovereknél általában, amelyet kihangsúlyoz a szintén egyenes vonalvezetésű 21 literes tank. A motor ettől összehasonlíthatatlanul más lesz, mint a versenytársak. Hátránya ennek az elrendezésnek talán egyedül az, hogy a műszerfal nincs szemmagasságban. Lefelé kellett pillantani ahhoz, hogy rálássunk.
Maga a digitális műszeregység egyébként kiváló. Nagyon informatív, a sok, rajta megjelenő információ ellenére rendkívül gyorsan átlátható, kezelése pedig ösztönös. Kicsit ijesztő volt elsőre a rengeteg gomb a kormányon, emlékeztetve arra az „élményre”, amelyet az Africa Twinen éltem ált, de ellentétben a Hondával, itt a sok gomb könnyebben megszokható, elrendezése számomra logikusabb volt, ezáltal a kezelést is egyszerűsítette.
Kifejezetten tetszett a Pan America szélvédelme. A bal oldalon, egy kézzel állítható szélvédő tökéletesen funkcionált és turbulencia nélküli motorozást biztosított számomra. Én 180 cm magas vagyok, tehát arról nem tudok nyilatkozni, hogy 190 fölött milyen tapasztalatok vannak.
De ha már szóba került a magasság, érdemes rátérni a HD legnagyobb versenyelőnyére, az adaptív magasság állításra. Általában kimondható, hogy a túra-endúrók nem azok számára nyújtanak igazán nagy kényelmet, akik átlagos, vagy alacsonyabb testmagassággal rendelkeznek. Úgy vélem, hogy a nálam csupán pár centivel alacsonyabbaknak is azzal kell küzdenie, hogy nem, vagy csak lábujjhegyen ér le a lábuk a motorról. Ez pedig kisebb biztonságérzést, kényelmetlenséget okoz (sosem felejtem el azt az élményt, hogy egy GS Adventure tesztelés során az első élményem az volt, hogy nem bírtam egyenesbe állítani egyszerűen a motort, hogy az oldalsztenderdet felhajtsam. És persze mindet meg lehet oldani, de azért ez rámutatott, hogy az Adventure nem az én méretem). Mi van azokkal, legyenek azok bármelyik nem képviselői, akik 160 centiméter körüli magassággal rendelkeznek, vagy éppen csak elérik a 170-et? Számukra már az alacsonyított ülés, az alacsonyabb hasmagasságú kivitelek sem segítettek eddig. Zseniális gondolat, hogy a Pan America erre, az egyáltalán nem kis a célcsoportra is gondolt. Többfajta üzemmód közül válaszhatunk, annak érdekében, hogy a számunkra legkényelmesebb magasságban legyen a motor a megállást követően. Ez lehet automatikus, de rögzíthetjük is a magasságot egy adott szinten egy meglehetően nagy, 5cm-es tartományon belül. Innentől kezdve tehát a méret nem akadály azok számára, akik a Pan America mellett döntenek.
Pont emiatt viszont kicsit szokni kell, hogy a motor kikapcsolását követően eltelik pár másodperc, mire a motor le is áll valójában.
Szintén szokni kellett két másik pontját a motornak. Az egyik a váltószerkezet. Egyáltalán nem rossz a HD váltója, sőt kifejezetten precíznek mondható, de a német-japán motorokhoz szokott lábamnak, kifejezetten kemény volt. Ez főként a gyorsváltóra volt igaz, amely lehet azért volt ennyire feltűnő, mert nem Harley csizmában rugdostam fel és le. De azért legyünk őszinték, a túramotorozáshoz nem a csizma passzol. Itt ezt a stílusjegyet kár volt megtartani.
Amit a Pan Americaval töltött egy hét alatt nem tudtam megszokni, az sztenderd volt (kicsit kezdek aggóni, mivel másodszor térek erre a részletre ki a cikkben, hogy az olvasó valami fétisemnek hiszi ezt az alkatrészt. De nem!). Valami elképesztő buta módon sikerült ezt megalkotni, mondhatnám azt is, hogy egy fémrudacska túlgondolása történt. Ahhoz, hogy kihajtsuk, először jobbra kell dönteni álló helyzetben a motort, majd vissza balra, hogy aztán valami rugós szerkezet segítségével megüljön. Ettől a rugózástól persze még jobban balra dől, mint ahogyan azt várnánk. Hát ez szörnyű és még komplikált is. Ha vennék egy ilyen vasat, ezt a hülyeséget messzire hajítanám és vennék egy könnyen kihajtható normálisat erre a célra. Na mindegy, egy 10 milliós motornál ez a 10 ezer forintos plusz vállalható extra költség.
Nem szabad elmenni amellett a tény mellett, hogy a Pan America Revolution Max 1252cm3-es blokkja 152 lóerővel és 127 Nm nyomatékkal elképesztő jóra sikerült. Nagyon erős, élményszerű, ahogyan az alaphelyzetben 242 kilogram alaptömegű karosszériát viszi. A kerék méretei ideálisak mind aszfaltos, mind offroad terepre is (nemhiába pont ezt a méretet használja a BMW is). Elől 120/70 R19, hátul 170/60 R17 a méretük. A Special kivitelben kínált fűzött felnik pedig nagyon jól passzolnak a motorhoz. Természetesen a motor menüjében kiválaszthatunk különböző menetfunkciókat a felhasználásnak megfelelően.
És végül, de nem utolsó sorban, muszáj beszélnem a Pan America hangjáról. Ha valakit a puszta tényadatok, technikai információk nem varázsoltak el, azt a HD hangja fogja. Nem hiába, a Harley tudja a világon legjobban, hogy a motorozás élmény faktorát a hang emeli a csúcsra. Csodálatosan csattog, brummog és durrog vissza a blokk és ezt a részét a motorozásnak a versenytársak esetében jóval kevésbé élvezheti a motoros. Ez az a gén, ami nagyon jó, hogy a chopper stílusból öröklődött.
Összességében tehát egy különlegességet, egyediséget kapunk a Harley Davidsontól a Pan America 1250 Special személyében. Olyan előremutató technikai újdonságokkal, mint az adaptív magasságállítás. Meglepődnék, ha a többiek nem vennék át nagyon hamar, mert óriási lehetőség van ebben a technológiában. Örülök és nagyon pozitív élmény volt egy „más” típusú HD tesztelése.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez