Bűnre csábít – BMW S1000RR
Feltankolva 197 kilogramm, maximális teljesítmény 210 lóerő, amelyet 13750-as fordulatszámon ad le a 999 cm3-es, soros négyhengeres blokk. A 113 Nm-es nyomatékmaximumot pedig 11000-es fordulatszámnál éri el ez az elképesztő masina. 3,2 másodperces gyorsulás, 303km/h végsebesség. Ezek után nem is kell többet mondanom, hogy kiderüljön, a BMW S1000RR a versenypályákra született.
Talán a BMW leginkább a túramotorjairól híres, de a folyamatosan frissített, fejlesztett, immár negyedik generációs S1000RR egyértelműen egy vágyott gyöngyszem lehet a sportmotorok között. Tökéletes manőverezhetőség és kezelési dinamika jellemzi, miközben alkalmas arra, hogy közúton is közlekedjünk vele.
Csak pár hete csupán, hogy az M1000R nálunk járt és azt gondolom, hogy kimondhatjuk arról a gépről, hogy a naked kategória koronázatlan királya. A burkolatlan változat közvetlen vérvonalbeli rokona a teljesen azonos műszaki alapokra épülő S1000RR. Kormányszöge, üléspozíciója ugyan különbözik, de az idomok alatt azonos DNS-sel rendelkeznek. Meglepő módon ez az ízig-vérig sportmotor ugyanolyan kényelmes vezethetőséget biztosított közutakon, mint a meztelen változat.
A 2023-as változat elődjéhez képest még agresszívabb burkolatot, sokkal flexibilisebb karosszériát, fejlettebb elektronikai rendszert, átdolgozott vezetői üléspozíciót, jobb felfüggesztést és nagyobb teljesítményt kapott. Hasonlóan, mint az M1000R esetében itt is megtaláljuk a kormány alatt azokat a szárnyakat, amelyek plusz 11kg leszorító erőt biztosítanak a motornak. A rendelhető csomag révén a kerekek ezen a motoron is karbonból vannak, a burkolat pedig a váz többi részén a szelet a megfelelő irányba tereli, ezzel növelve a teljesítményt és az irányíthatóságot.
Az ülésmagasság meglepően magas, 824mm, így érdemes kipróbálni, hogy az alap üléspozícióval rendeljük-e a motort, hiszen nem biztos, hogy minden testmagasság esetében ez kényelmes lesz.
Különösen tetszett a motor irányíthatósága. Az egyes vezetési üzemmódok segítségével megfelelően tudjuk versenypályára, vagy éppen közutakra konfigurálni a gépet. Hihetetlen könnyedséggel lehet a városi szűk kanyarokban is manőverezni a motorral, annak ellenére, hogy a motor nagy, 1457mm-es tengelytávval rendelkezik. Sőt, azt kell, hogy mondjam, hogy egyáltalán nem kell profi motorversenyzőnek lenni ahhoz, hogy könnyedén irányítani tudjuk az S1000RR-t. A képességek esetleges hiányát az elektronika és a rendkívül precíz szerkezet képes kompenzálni bizonyos szintig. Ennek ellenére azért legyen mindenki óvatos, hiszen a gyorsulás valami brutális ezen a motoron. Tényleg belassul körülöttünk a világ, amikor a gázkart meghúzzuk. A forgalomban közlekedő autók úgy fognak tűnni, mint erdőben az álló fák körülöttünk. Így mindenkit óvatosságra intek, mert a valóban könnyű kezelhetőség egy brutálisan erős gépet rejt és könnyű a sebesség mámorába esni, ami nem mindig biztonságos.
Ami viszont nagyon fontos, hogy a fékek is ugyanolyan jók, mint a motor teljesítménye. Elől 320mm -es dupla, hátul egy 220mm-es tárcsával ellátott Brembo fékrendszer dolgozik.
Ami igazán gyökeres különbség ennél a motornál a korábbi versenymotorokhoz képest, az egyértelműen az elektronika, amely megfelelően, szinte észrevétlenül, de annál hatékonyabban nyúl bele a motoros által elkövetett esetleges hibák kijavításába. Így pályán (és remélem nem a közutakon) mindenki átérezheti újra és újra, hogy mit jelent ilyen teljesítményt uralni, miközben nem kockáztatja az életét, vagy legalábbis sokkal kisebb mértékben, mint pár tíz évvel ezelőtt. Hogy megér-e 11,5 milliót egy ilyen csodálatos játékszer, azt mindenkinek magának kell eldönteni. Annyi viszont biztos, hogy nem feltétlen éri meg 1,5 millióval többet kiadni, az M1000RR-ért, amely még plusz 2 lóerővel többet és néhány kilogrammal kisebb tömeget ajánl.
Annyi most már biztos, a BMW nagyon ráérzett arra, hogy hogyan lehet a supersport kategóriában is nagyot villantani. A külső forma és a belső tartalom nagyon ideális pontban találkoznak az S1000RR esetében.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez