Botrány: A kamera másik oldalán, Terry Richardson
Vastagkeretes szemüveg, barkó, kockás ing és rengeteg fedetlen testrész, ez Terry Richardson. A híres divatfotós körül talán még soha nem volt akkora felhajtás, mint mostanában, hiszen sorra kerülnek elő a cifrábbnál cifrább történetek és a képek ma már ikonikussá vált stúdiójából.
Arról, hogy a fotós mennyire őrült, megoszlanak a vélemények, ahogyan a róla hallható pletykákról is. Bár Terry soha nem állította magáról, hogy teljesen normális, a munkáival kapcsolatban sem árult zsákbamacskát. Nézzük meg akkor mi is van abban a bizonyos zsákban?
A Richardson család: Ahhoz, hogy tisztább képet kaphassunk a fotós személyiségéről és annak furcsaságairól, első lépésként érdemes szemügyre venni a családi botrányokat, amikből akad bőven. A történet Bob Richardsonnal kezdődik, aki maga is karizmatikus divatfotós volt a maga idejében, és nem kevésbé híres nehezen kezelhető viselkedéséről és masszív drogfogyasztásáról. A családi krónika első állomás az az eset, amikor a 17 éves Anjelica Huston beállt Bob fényképezőgépe ”elé”. Terry ekkor négy éves volt, és később így emlékezett vissza arra a nőre, akiért apja szétdúlta az amúgy sem nyugodt családi idillt: “Anjelica egy nap besétált a stúdiójába, és három hónappal később már együtt éltek. Ő 17 éves volt, az apám 43. Három évig voltak együtt, és Anjelica kicsit olyan volt, mintha a nővérem lett volna“ Édesanyját sem kellett félteni, hiszen skalpjai között számos rockzenész szerepel, ezek közül a leghíresebb Jimi Hendrix és az amerikai countryénekes Kris Kristoferson, akiknek kalandját a kis Terry is megerősítheti, hiszen gyermekként rájuk nyitott. Apja eközben hajléktalan és skizofrén lett. Amikor egy interjúban arról kérdezték, hogy vajon örökölte-e az apja fotós génjeit, Terry Richardson azt mondta, inkább a skizofréniáját, a depresszióját, a szorongásait és a Napoleon-komplexusát. Már kilenc éves korában rendszeresen járt pszichiáterhez, édesanyja pont egy terápiás kezelés után sietett fiáért, amikor megtörtént az a súlyos autóbaleset, ami később végképp beárnyékolta a fiú életét. Az egy hónapig tartó kóma után, neki kellett gondoskodnia mozgás és beszédképtelen anyjáról. “Ez aztán végképp elcseszett” – vonta le a szűkszavú következtetést egy interjúban. Innen egyenes út vezetett az alkoholhoz és a drogokhoz, Terry Richardson 18 évesen már komoly heroinista volt. “Öltönyt, nyakkendőt vettem fel a karácsony tiszteletére, és akkor leesett, hogy mennyire egyedül vagyok. Úgy mentem aludni, hogy azt reméltem, soha többé nem ébredek fel.” A jövővel kapcsolatos tervei kezdetekben a punkzene felé terelték, ám basszusgitáros ambíciói derékba törtek, így fordult a fotózáshoz. Apjával kezdett együtt dolgozni, ám folyamatos összetűzéseik egymással és a megrendelőkkel, megnehezítették a munkát, így elkészítette első önálló fotósorozatát, ami akkora sikert aratott, hogy végképp megszakított a családi kollaborációt.
Összetéveszthetetlenül perverz: Richardson keményen tolta magába a heroint, és ebben a harcban kezdett alulmaradni. 2001-ben egy szakítás után majdnem aranylövés lett a történetből, aminek főszereplői a heroin, a válium és egy ”kis” vodka voltak. A barátai találtak rá, és mentették meg az akkoriban teljesen elveszett fotós életét, akire jócskán ráfért a rehab. Amint kikecmergett az egyik szenvedélyből, elmerült egy másikban, bár a szex legalább nem halálos (egy limitált kiadványában például csak legnemesebb tagjáról és pikáns kalandjairól készített összeállítását csodálhatja meg a nagyközönség). A Guardiannek azt mesélte, hogy a több száz hardcore jelenetet felölelő pszichoszexuális archívuma a legkielégítőbb és legizgalmasabb munka, amelyet valaha is csinált. “Vannak ügyeim, amelyeket a munkámon keresztül dolgozok fel. Úgy értem, nem vagyok szexfüggő, ha ez érdekli, de vannak dolgaim. Mióta abbahagytam az ivást és a drogozást, szexszel és exhibicionozmussal lövöm be magam. De lehet, hogy ez egy pszichológiai dolog, hogy szégyenlős gyerek voltam, de most ez az erős fickó vagyok a merevedésemmel, és ilyen sok lányt képes vagyok uralni. Valamilyen formában ezt mind a munkámon keresztül dolgozom fel“. Ami a munkáit illeti, a kezdetek kezdete óta összetéveszthetetlenül Terrysek. Ismert vagy kevésbé ismert, akár az utcáról beinvitált modelljei szexszualitással túlfűtött beállításokban és szituációkban pózoltak és pózolnak a fotós kamerái és népes stábja előtt. Kate Moss, Naomi Campbell, Kate Upton, Madonna, Miranda Kerr, Sky Ferreira, Palvin Barbara, Mihalik Enikő; pusztán néhány név azok közül, akik már részesülhettek a Terry élményben. Az ikonikussá vált fehér fal előtt pedig szinte az összes világsztár megfordult, többek között Barack Obamáról is lőtt pár képet. Nem kisebb tervezőkkel dolgozott eddig együtt, mint Marc Jacobs, Tom Ford vagy Yves Saint Laurent, és még napjainkban is eleget tesz olyan magazinok felkéréseinek, mint a GQ, az i-D, a Rolling Stone, a Vanity Fair, valamint a Vouge. Ő fotózta Lady Gaga Monster Ball turnéját és az énekesnő privát életét bemutató sorozatot. Ide vág a kérdés, vajon kinek köszönhetjük a Wrecking Ball-t? Hát persze, hogy neki.
Terry elhagyott morzsáit nem nehéz követni, lehet szó leplezett vagy leplezetlenül az arcunkba tolt erotikáról, neki biztos, hogy keze van a dologban. Richardson csak spontán aktusoknak nevezi a fotózások melléktermékeként fel-felbukkanó szexuális kalandokat. A divatszakmában rengeteg történet kering arról, hogy a fotózás hevében a fotós és modellje egymásnak esett, és végül Richardson asszisztenseinek kellett kattintgatnia, hogy legyenek egyáltalán képek. “Fotós vagyok. Megörökítek dolgokat. Ugyanazt csinálom, amit mindenki más tesz, csak ők éppen zárt ajtók mögött csinálják. Mások polaroid felvételek készítenek a barátnőikről, aztán a képet eldugják a fiókban, vagy kitakart arccal felteszik az internetre. Az én szememben ez sokkal egészségtelenebbnek tűnik, mert ez a szégyenről és a félelemről szól. Én csak csinálom, és kiadok mindent. Ez az, ami igazán felszabadító.“
Botrányok: Ezekből akad bőven, ami nem is meglepő, hiszen ilyen életstílus és munkásság mellett, elkerülhetetlen, hogy utolérjék az embert a vádak. Hogyan képes egy fotós feloldani a modelljei szemérmességét? A képekről tükröződő szexszualitás hol áll meg? Hová lettek a ruhadarabok? Egyes mendemondák szerint Terry bemelegítő kérdés a következő: “Meztelenül mehet?” A modellek ilyenkor rendszerint egy bátortalan nemmel reagálnak, erre jön a következő válasz: “Leszek én meztelen, és te fotózhatsz. A tiéd lehet a fényképezőgép.“. Persze, ez így elképzelhetetlennek tűnik, de valami oka még is van annak, hogy Terry előtt mindenkiről lekerül a textil. Ezen a gondolatmeneten haladva születtek meg a botrányos történetek, amiknek alapja egy olyan hierarchiai, alá és fölérendelt viszony, amiben a fotós megengedhet magának olyan dolgokat is, amit mások meg sem akartak tenni, persze a bugyi az csak úgy lepattant mindenkiről. Bár, én személy szerint már várom az új cikkeket „Terry Richardson az elme ura” és „Terry, akiknek egy pillantása eltűnteti a fehérneműt” címmel. Talán helyet kap a készülő X-Menben is, ha már a Victoria’s Secret nem látja szívesen.
Terry még a botrányok előtt többször is nyilatkozott felelőtlenül a vele készített interjúk során, ezeket olvasva még kevésbé tűnik ártatlannak ezekben a történetekben. “Nem az számít, hogy kit ismersz, hanem az, hogy kit szopsz le. Nem véletlenül van nyílás a farmeremen“. Mi történik Richardson stúdiójában? A fotós kétségtelenül perverz, és valószínűleg helytállóak azon elképzelések is, hogy szándékában áll levetkőzetnie modelljeit, de nem hiszem, hogy ez meglepetésként érne bárkit is, aki valaha hallotta már a művész nevét. A legtöbb támadás alapja az volt, hogy a modellek karrierjük beindulását várták a fotóstól, és ezért nem mertek neki ellent mondani. Nyílt titok, hogy többféleképpen is bedolgozhatja magát az ember ebbe a szakmába, de senkit nem köteleznek arra, hogy ezt tegye is meg. Vegyük hát sorba a legnagyobb durranásokat az elmúlt évekből:
Frisky: Itt összesítették elsők között azokat a New York-i modelleket, akinek befutások érdekében meztelenre kellett vetkőzniük és a kezüket sem csak szép kecsesen kellett tartaniuk a képeken. A Jackass egykori tagja, Steve-O is beszámolt egy Johnny Knoxville-től érkező hívásról. Knoxville invitálta Steve-O-t, hogy jöjjön Richardsonhoz, mert épp egy arcraélvezős fotósorozatot csinálnak, amiben egy modellt úgy aláznak meg, hogy közben fegyvert nyomnak a fejéhez. A Frisky szerint az áldozatok általában fiatal lányok voltak, akik épp, hogy kijöttek a tinédzserkorból.
Sara Ziff egykori modell 19 évesen érkezett Richardson stúdiójába, és egyből félmeztelenül kellett pózolnia. Persze volt olyan modell, aki nagyon élvezte, hogy kurvaként kezelték, és ő be is szólt a többieknek, hogy ne utólag panaszkodjanak, hanem vállalják a döntésük súlyát.
Sena Cech szintén 19 évesen került Richardson elé. A Buzzfeednek elküldött levelében azt írja, egész karrierje során egyedül Richardson volt az, aki meztelenül fotózta. A pletykákkal ellentétben nem tért vissza hozzá több fotózásra, hanem hazament és hisztérikusan sírni kezdett. „Azt hiszem, Richardson a kapcsolatait és az iparágban rejlő anyagi erejét használta arra, hogy szexuálisan zaklasson és molesztáljon sérülékeny fiatal nőket” – írta Cech.
Charlotte Waters: már nem csak Terry-t keverte botrányba, hanem a stylist ként dolgozó Leslie Lessint is. Elmondásai alapján Leslie volt az asszisztense a meztelen munkáknál, és ő készítette azt a képet, amin Richardson Waters arcára élvezett. Waters azt is hozzátette, hogy amikor adtak neki utána egy törölközőt, úgy tűnt, mintha már milliószor csinálták volna, utána pedig Lessin megkérte, hogy erről ne nagyon beszéljen. „Folyamatosan azt mondta, hogy nagyon erős voltam, és nagyon menő vagyok, és nagyon jó, hogy tudom kezelni ezt a dolgot” – mondta Waters. “Kifejezetten arra mentek, hogy azt higgyem, ez egy jó dolog volt, és semmi baj nem történt.”
Jamie Peck szerint a férfi el akarta kérni a tamponját, hogy teát csináljon vele. „Én soha nem érinteném meg ennek a fura fotósnak a péniszét. Egyedül azzal tudom magyarázni azt, hogy más megteszi, hogy olyan rohadt kedves és vidám, ráadásul a segítői is be vannak zsongva körülöttük, és nem akarják megölni a bulit”
Rie Rasmussen, aki azzal vádolta meg a divatházak és a magazinok kedvenc fotósát, hogy visszaél a hatalmával, és kizsákmányolja a lányokat. „Manipulálja a fiatal lányokat, ráveszi őket, hogy dobják le a ruháikat, és aztán olyan képeket készít róluk, amelyeket szégyellni fognak. Ők viszont félnek nemet mondani, mert az ügynökségük szerezte nekik a munkát, és túlságosan fiatalok, hogy kiálljanak magukat”. Rasmussennek viszont nem voltak ilyen félelmei, amikor Richardson szemébe mondta: „Remélem, tudod, hogy csak azért dughatsz meg lányokat, mert van egy fényképezőgéped, sok-sok kapcsolatod a divatszakmában, és a képeidet leközli a Vogue”. Richardson első reakciója a megfutamodás volt, de aztán bepanaszolta Rasmussent a modellügynökségnél.
Emma Appleton nevéhez köthető a legutolsó hírverés, mikor a modell Twitteren tett közzé egy képet, amiben a fotós Vogue-fotózást ajánlott szexért cserébe. Emma hozzátette, nem akar ismertté válni, nem ezért tette közzé az üzenetet. Terry Richardson szóvivője szerint a screenshot hamisítvány. Igaz vagy sem, a sokadik botrány után egyre kevesebben hittek nekik. A Vogue magazin például végleg besokallt, a kiadvány amerikai stábja úgy döntött, nem dolgozik többet Terryvel, és bár 2010 óta amúgy sem foglalkoztatták, a francia Vogue-ban már ebben az évben is jelent meg sorozat a munkái közül.
Lindsay Lohan-botrány: Kettőjük párosa már több alkalommal is összeállt, ami kicsit sem meglepő, hiszen Lindsay legalább olyan kétes alakokkal lóg, mint amilyen maga Terry is. Legutóbbi fotósorozata azonban különösen nagy port kavart. A színésznőt igen drámai beállításokban, öngyilkossági kísérlet közben, egy pisztollyal pózolva örökítette meg a fotós. A képek valóságos hisztériát keltettek, mind a szakmában, mind pedig a közönség között. Richardson azért, hogy lecsillapítsa a kedélyeket, weboldaláról eltüntette a legkritikusabb fotókat.
Kate Upton-videó: Terry már jó pár alkalommal rendezőként is kipróbálta már magát. Első klipjét Kate Uptonnal, a telt keblű modellel forgatta. A hölgy Cat Daddy című számra lejtett igencsak erotikus tánca nyilván sokak tetszését el is nyerte. Azonban a “rendezés” legkritikusabb bírálójának maga a videomegosztó bizonyult, ugyanis a klipet letiltották. Ez egyébként nem az első koprodukciója volt a modell-fotós párosnak. Terry már a GQ magazinnak is készített egy merész képsorozatot Kate-ről, ami hasonlóan nagy port kavart a médiában.
Juliette Lewis-hasonmás: Valóban készültek képek Juliette Lewisról, a Terry birodalomban, ám koránt sem olyan tárgykörben, mint amit a később publikált képek mutattak. A fotós csupán egy a színésznőre megtévesztésig hasonlító hölgyet tett a magáévá a képeken, és bár a színésznő menedzsmentje próbált intézkedni az ügyben a cikkek és képek nem tűntek el.
Csók Tom Forddal és saját magával: A divatdiktátorból filmrendezővé vált Tom Ford megcsókolta Terry Richardson divatfotóst egy bemutatón. A pornómániás fotós a Twitter oldalára tette ki kettejük csókjáról a képet, amin egészen úgy festenek, mintha a Túl a barátságon című film meleg cowboyait alakítanák. A fotós fiú modelleket is rendszeresen állít kamerája elé, és gondolom már mindenki elkezdte sejteni, hogy vonzódik a saját neméhez is. (Érdekes, hogy fiúk még nem szálltak be botrányháborúba.) Ami azt illeti Terry készített már képeket saját hasonmását csókolva is, bár akkoriban a szúrós férfi szőrzetet kifejezetten visszataszítónak tartotta.
Terry válaszol: Az amerikai divatfotós nemrég reagált az őt ért szexuális vádakra, amellyel a New York magazin címlapján szerepelt „Terry Richardson perverz ügye” címmel. Elmondása szerint hamisak azok a vádak, miszerint testi kapcsolatot alakított volna ki modelljeivel. Elmondása szerint soha nem élt vissza munkájával. Nyílt levelében, arról beszélt, hogy minden esetben felnőtt nőkkel dolgozott, akik tudatában voltak közös munkájuk természetével, hogy lenge öltözetben, erotikus pózokban fognak megjelenni a képeken, és a fotók központi jegye a testiség. Tisztában van azzal, hogy művészete mindig is megosztó lesz az emberek számára, hogy lesznek olyanok, akik csak a testiséget látják a képeiben, ám ezt már elfogadta az évek során: “Tény, hogy kompromittáló és sokszor szexuális töltetű fotókat készítek, de az még nem jelenti azt, hogy bárkivel is intimebb kapcsolatot alakítanék ki. Soha nem volt célom kihasználni az embereket. Mindenkinek vannak kínos dolgai, ezeket vagy elmesélik, vagy nem, de igazából ezekhez megint csak semmi közöm. Én ki vagyok békülve magammal és azt hiszem ez a legfontosabb dolog. Egyébként, aki ismer, az tudja, hogy soha nem vagyok kettesben az éppen aktuális modellemmel, mindig ott van az asszisztensem vagy a barátaim, akikkel együtt lógunk. Fényes nappal volt, nem ittunk, nem drogoztunk. Ettől függetlenül is iszonyú jó hangulat volt a stúdióban, izgalmas volt, sokat nevettünk, és nagyon ütős képeket hoztunk létre. Mindenki együttműködő volt, jó volt a csapatmunka és így sikerült most is feltárni a szexualitást, persze művészi módon.” Levében még hozzá tette, hogy elkülönítendőnek tartja saját privát célra készült sorozatait a nyilvánosság számára készült fotóitól és munkáitól.
Kálmán Zsófi
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez