Azok a „poros” fekete-fehér filmek
A fekete-fehér filmeknek a mai korban még különlegesebb hangulata van, hiszen a szemünk már annyira hozzászokott a vibráló színekhez, hogy a történet egy egészen más megközelítést kap. Ha kedvet kaptál, hogy felfedez vagy újra felidéz néhány közel sem mai darabot, megosztunk veled néhányat a legjobbak közül.
Tizenkét dühös ember
Az 1957-es klasszikusban, a tizenkét esküdtnek látszólag egy "egyszerű" gyilkossági ügyben kell ítéletet hoznia. A vádlott bűnösségét annyi egybevágó tény bizonyítja, hogy az egyik esküdtben felmerül, hogy az ügy túlságosan is egyszerű, pont ezért nem ártana alaposabban megbeszélni a tárgyalóteremben hallottakat, hiszen egy életről kell döntést hozniuk. A film tökéletes bemutatja az emberi jellem sokszínűségét, a gyávaság, félelem és kétségek vívódását.
Casablanca
Még az is hallott a Casablancáról, aki soha életében nem látta a filmet, vagy soha nem is érdekelte semmi a 2000-es évek előttről. A legnagyobb klasszikus egyszerre krimi, melodráma és kalandfilm Kertész Mihály rendezésében. A második világháború idején a marokkói Casablancában a főszerelő, Rick bárja az egyedüli hely, ahol a nácik elől Amerikába menekülők hamis papírokhoz juthatnak. Rick az a bizonyos kulcsember, aki mindenkin segít, de egy nap feltűnik régi szerelme, Ilsa, egy másik férfi társaságában, hogy segítséget kérjen. Az egyik valaha volt legnagyobb film a hazaszeretetről, a szerelem feláldozásáról és a lemondásról.
Tanulmány a nőkről
A hatvanas évek legkedveltebb magyar romantikus filmjét már pusztán Latinovits híres gitárjátékáért érdemes megnézni. A történetben Zsuzsa, Éva és Jolán elhatározzák, hogy elválnak a férjeiktől. Mivel az első ügyvéd, akit megkeresnek, elküldi őket a bugyuta válóindokaik miatt, a fiatal pályakezdő Vera veszi át az ügyüket. Vera gyönyörű és magával ragadó személyiség, így már az első alkalommal, mikor kezdeti lelkesedésében felkeresi a férjeket, mindhárman egyből beleszeretnek a jogásznőbe. Tökéletes romantikus limonádéfilm egy otthonülős hétvégére.
Metropolis
Fritz Lang némafilmjében, a Metropolisban, csupán a társadalom legfelsőbb rétege, a gondolkodók élvezhetik és láthatják a napfényt. A város alsó szintjén a szegényebb rétegek élnek, akik sosem érezhetik a napfényt, mesterségesen megvilágított helyeken kell dolgozzanak. A két szintet liftek kötik össze, de lakóik között nincs semmiféle kapcsolat. Egy napon egy alsó szintről érkezett gyerekcsapat zavarja meg a fentiek életét, élükön a fiatal tanítónővel, Mariával. Ericet, Masterman fiát megragadja a nő szépsége, és utána indul az alsó városba. A Metropolis a legjelentősebb némafilm, ami a legnagyobb kezdeti hatásokat gyakorolta a sci-fi műfajára.
Psycho
Minden idők leghíresebb Hitchcock filmjét talán mindenki láthatta, főleg a híres késelős zuhanyjelenet miatt. Egy szőke titkárnő fogja magát és meglép főnöke 40 ezer dollárjával. A városon kívül új autót vásárol, s habár az úton megállítja egy rendőr, akinek feltűnik a nő fura viselkedése, tovább engedi. Éjszaka betér egy mellékúti motelbe, ahol megvacsorázik a tulajdonosfiúval, Norman Batesszel, aki ugyan kedves, de nagyon különös figura. Titkárnőnk zuhanyozni megy, ám a fürdőszobában rátámad valaki és több késszúrással megöli. Megalkotva a filmtörténet egyik legnagyobb jelenetét. Egyedül semmiképp sem érdemes megnézni... Ki tudja ki látogat meg az éjszaka...
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez