Az unalom ellen – Cupra Formentor 1.5 TSI DSG mHEV
A sportos, coupé formájú SUV ma már egyáltalán nem ritka, és számos márka kínál erre a formavilágra gyönyörű kiviteleket. Igen, itt a hangsúly jellemző módon a formai szépségen van, nem pedig a praktikusságon – legalábbis a legtöbb esetben. A Formentor talán annyival több, mint a versenytársai (amelyek lehetnek akár házon belüli, azaz cégcsoporton belüli kivitelek is), hogy a praktikumot sem nélkülözi. Ez lehet a Formentor és általában a Cupra sikerének a kulcsa.
Úgy gondolom, hogy a Formentor különleges helyet foglal el a Cupra kínálatában, mert enélkül a modell nélkül a márka jelenlegi sikere és ismertsége messze elmaradt volna. Ahhoz, hogy a Cupra kinőjön a Seat által teremtett szűk keretek közül, mindenképpen szüksége volt a Formentorra. Hiába a Leon, az Ateca vagy akár a Born megjelenése, ezek a modellek „csak” különleges kivitelű Seatok vagy, a Born esetében, VW-k maradtak volna. Ez az a modell tehát, amely megnyitotta az utat a Cupra márka elterjedése és egyedi karaktere előtt.
A Formentor tökéletesen alkalmas arra, hogy tökéletes családi autónak tekintsük: SUV-nak a magas építése miatt, sportkocsinak pedig a formai elemei és a kínálatában szereplő motorválaszték miatt. Egy jól összerakott, divatos karosszéria, amely a kínai vagy bármely európai versenytársakkal szemben a VW-csoport által teremtett hagyományokra és minőségre alapozva hódítja meg a vásárlók szívét. 2020-as megjelenése egyértelmű siker volt, annak ellenére, hogy a COVID-19-járvány idejére esett. A most tesztelt modellfrissítés pedig négy évvel később érkezett.
Az első szériáról természetesen már beszámoltunk annak idején, amit itt találnak. Ha kíváncsiak a Formentor név eredetére, egy erősebb motorral szerelt változat részleteire vagy akár az előző széria formai elemeire, érdemes átfutni a korábbi írást. Most azonban inkább arra koncentráljunk, hogy mi változott az előző generációhoz képest.
A változtatások közé tartozik a háromszög alakú elemeket alkalmazó, új LED-es fényszórókkal ellátott elülső burkolat. A hátsó részen pedig új, háromszög alakú elemekkel díszített, az autó teljes szélességén végigfutó LED-es hátsó lámpák kaptak helyet. Különlegessége, hogy a Cupra-logó is vörös fénnyel megvilágított. Természetesen átszabták a hátsó lökhárítót is, valamint új, könnyűfém keréktárcsákkal bővítették a kínálatot.
Belül egy hatalmas, 12,9 hüvelykes érintőképernyős infotainment rendszer kapott helyet, új szoftverrel. Az érintőképernyő alatt található csúszkák a légkondi és a hangerő szabályozására szolgálnak. A Beats hangrendszer helyére pedig a Sennheiser új rendszere került.
A motorkínálat belépő szintjén ugyanaz a motor található, mint az általunk tesztelt, mild-hybrid technikával kiegészített változatban. Ez a motor 150 lóerő leadására képes, 250 Nm maximális forgatónyomatékkal. A hajtáshoz egy 7 sebességes DSG automata váltó kapcsolódik, amely kényelmes és megbízható társa ennek a kombinációnak. A mild-hybrid technológia valamelyest csökkenti a fogyasztást, de legfőbb előnye, hogy a start/stop rendszer észrevétlenül kapcsolja ki és be a motort, így növelve a komfortérzetet. Az autó 0–100 km/h-s sprintje 9 másodperc alatt teljesíthető, ami hétköznapi használatra tökéletesen elegendő.
Nyilvánvalóan a sportautó-érzéshez erősebb motorral szerelt változatot is választhatunk, például a VZ kivitel 333 lóerős változatát, de ennek ára is jelentősen magasabb. A kínálatban található még plug-in hibrid kivitel is, amely 272 lóerős teljesítményt nyújt.
A Formentor, így a most tesztelt kivitel is, kiváló kompromisszum az általános, hétköznapi használat és a sportos kivitelű SUV-ok között. Felfüggesztése kellően szilárd, mégis komfortos, így a magyar utakon is kényelmesen lehet vele közlekedni, anélkül, hogy túlságosan rázna.
Manőverezhetősége és kormányzása is kiemelkedő. Véleményem szerint közvetlenebb és jobb kormányzást biztosít, mint például a Toyota C-HR vagy a hasonló presztízsű DS4.
A belső tér csendessége jól mutatja, hogy az autó összeszerelése kiváló. Nagyobb gyorsításkor ugyan beszűrődik némi turbómotor-hang az utastérbe, de ez nem zavaró. Egyedül egyes fokozatban érződik némi rángatás, például parkoláskor vagy gyorsítás elején, de ezek sem keltik zavaró érzetét.
Az autó vezetési élményéhez szorosan kapcsolódik az üléspozíció, a kényelem és a kilátás – mind elsőrangú. A felhasznált anyagok minősége és kidolgozása tovább növeli az élményt, amelytől a Formentor magasabb presztízsű járművé válik. Bár a teljes digitalizáció nem feltétlenül az én világom, a csúszkák és a 12,9 hüvelykes érintőképernyő kezelhetősége ebben az autóban kifejezetten jó, és gyorsan megszokható.
Az utastér nemcsak jó minőségű anyagokból készült, amelyek sportos érzést adnak vezetés közben, hanem praktikus is. Sok a pakolóhely, a csomagtér alaphelyzetben 450 literes, és a hátsó, könyöklővel ellátott ülések lehajtásával tovább bővíthető.
A teszt során vegyes használat mellett 6,8–7,2 liter közötti fogyasztási adatokat mértünk, ami egy magas építésű, ilyen teljesítményű autótól kiváló érték.
A Cupra sosem lesz tömegmárka. Ha csak a 15,5 millió forintos árát nézzük, más hasonló modellek kedvezőbb áron érhetők el. Azonban kevés olyan modell van – vagy talán nincs is –, amely ilyen élményt nyújt, és relatíve közel van az ársávhoz, amely ennek a kategóriának az átlaga. Emiatt a Formentor választása határozottan megfontolandó.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez