Az első elektromos Toyota – Toyota Proace City Verso EV Family
Bizonyára azok számára, akik először a címet olvassák el és az autóipari óriás híreit követik, azok a bZ4X, azaz a vadonatúj teljesen elektromos Toyota tesztelésére számítanak. A tény viszont az, hogy a Toyota hazai kínálatában nem ez az első elektromos modell, hanem a Proace elektromos változata, amely haszongépjármű változaton kívül személyautó kivitelben is kapható. Utóbbi jelenleg már csak elektromos változatban érhető el, bár az importőri weboldalon még szerepel a hagyományos erőforrásokhoz tartozó fejezet, amelyet valószínűleg hamarosan ki fog vezetni a kínálatból a márka.
A Proace ismerős lehet már máshonnan is. Igen, ez így van! A Toyota Proace ugyanis közös fejlesztésű autó a PSA/Stellantis csoporttal, így szinte kísértetiesen hasonlít a Peugeot eRifter, Citroen eBerligo és az Opel Combo e-Life trióra.
Az közismert, hogy a Toyota elkötelezett harcosa a környezetbarát járműveknek. A hybrid technológia és annak fejlesztése gyakorlatilag egybeforrott a Toyota nevével. Nem csoda tehát, hogy a legmegbízhatóbb autókat gyártó japán óriás manapság ilyen népszerű. A fenntartható autózás és a legmodernebb hajtási technológiák alkalmazása – hiszen a Toyota az első márka, amely például hidrogénnel működő autót is kínál az árlistáján – annak bizonyítéka, hogy a Toyota nem csak szavakban, hanem valós tettekben is előtérbe helyezi a környezetvédelmet, amelyet nem csak a törvényi szabályozás okán vezetett be, hanem sokkal korábban.
Az európai kínálatban éppen ezért alig találunk hagyományos, belső égésű motorral felszerelt változatokat. Ezek a modellek pedig, mivel a részesedésük márkán belül megfelelően alacsony, nem terhelődnek Co2 kibocsájtási bírsággal. Ez utóbbit csak azért fontos kiemelni, mert átcímkézett, teljesen elektromos modellt egészen biztos, hogy nem azért vettek fel a kínálatba, hogy az átlagos Co2 normájukat lejjebb szorítsák. Talán sokkal inkább azért, mert ez egy fontos „tanulópálya” a márka számára a tisztán elektromos autók értékesítésében.
A kihívás több szintű volt tehát a Toyotának. Egyrészről nem kis feladat egyéniséget csempészni egy hirtelen ránézésre teherautóba, különösen akkor, ha gyakorlatilag ugyanez a modell párhuzamosan az imént felsorolt emblémákkal is megjelenik. Talán a legkevésbé a kishaszongépjárműves alap jelenti a problémát, sőt, utolsó mohikánként ezek az autók nyújtanak megoldást azok számára, akik a funkcionalitást, a valódi családi autó kialakítást keresik ahelyett, hogy pár centivel magasabb üléspozícióban, egy SUV volánja mögül lássák az utat.
Másfelől pedig maga a teljesen elektromos autózás kommunikációja sem egyszerű, hiszen a Toyota vásárlók számára eddig nem volt kérdés, hogy egy benzinkút pár perces meglátogatásával, kvázi végtelen távolságot tudjanak megtenni. Az elektromos autózás más ügyfélkört, más típusú odafigyelést igényel. Ez pedig ugyan első hallásra semmiség, de cseppet sem annyira könnyű.
Az autó formavilága a közös fejlesztésű modellekkel nagyrészt megegyezik. Némi egyediséget a frontrész kialakításába vittek a tervező. Itt a Toyota embléma, amely a fényszórókat összekötő műanyag elem közepén helyezkedik el, valamint a lökhárító lágy vonalvezetése, jellegzetesen Toyotás. A többi ponton, szinte észrevehetetlen a különbség. Persze más mintázatú könnyűfém kerekek rendelhetőek a Proace-hez, illetve a hátsó lámpatest mintázata és formája is némiképpen más.
Az utastérben már kevesebb egyedi kialakítást találunk. A kormány és annak mérete természetesen nem egyezik meg egy Peugeot-éval, de a műszerfal grafikája, elrendezése láthatóan nem a Toyota mérnökök munkáját dicséri. Ettől függetlenül egyáltalán nincsen oka panaszra annak, aki a ProAce-t választotta. Egy jól átlátható, könnyen kezelhető műszeregység jár az autóhoz.
A Proace fő előnye a praktikum. Igen, hiszen az Proace egyértelműen a családok számára készült. Rendkívül kényelmes, kiválóan pakolható és nagyon jól alakítható a belső tere az autónak. A tesztelt modell a csúcsváltozat volt, amely 7 személy szállítására is képes, igaz ebben az esetben a csomagtérről teljesen le kell mondani. Az a minimális tér, ami ebben az esetben marad, az gyakorlatilag elmegy a kábelek és a kalaptartó tárolására. A harmadik üléssor lábtere bizonyítja, hogy ezek egyértelműen szükség ülések, de adott esetben gyerekek, vagy egészen pici felnőttek utazására alkalmas.
A második üléssor viszont hibátlan. 3 teljes értékű ülést találunk itt, illetve ami szintén pozitívum, hogy mindenféle módon lehajtható, alakítható itt a tér. Ha leghátul nincsenek ülések, akkor 755 literesre növelhető a csomagtér, de a második üléssor ledöntésével akár 3 köbméterig bővíthető a kapacitás. Ez döbbenetesen sok, nemhiába, hiszen az alapok egy kisáruszállítótól jönnek. A pakolást és egyébként a beszállást is segíti, hogy mindkét oldalon tolóajtó található. Itt ugyan meg kell szokni, hogy kicsit magasabbra kell fellépni, de ettől függetlenül ez egy remek és kényelmes megoldás. További plusz pont jár azért, hogy a tolóajtókon nem fix ablakok vannak, mint a legtöbb ilyen típusú jármű esetében, hanem szinte teljesen lehúzható elektromos ablakok.
Az első ülések körül kimagaslóan sok a pakolási lehetőség. Nemcsak előttünk és mellettünk, hanem a vezetőülés fölé is jutott pakolásra alkalmas tér.
A meghajtásról a Stellantisnál jól bevált 100kW (136Le) teljesítményű és 50kW akkumulátor kapacitással ellátott elektromos hajtás gondoskodik. Mivel ismert, hogy ugyanez a hajtáslánc kerül a Peugeot 208-tól kezdve az Opel Mokkán át számos Stellantis csoport autóba, így sok meglepetésre nem lehetett számítani ennek a modellnek az esetében sem. Átlagos használatra tökéletesen elegendő ez a teljesítmény. Arra viszont ne számítsunk, hogy ki fog ugrani a szívünk a helyéből, ha tiszta erővel a gázra taposunk. A végsebesség is korlátozott 130km/h-nál, ami egyébként egy elektromos autó esetében elegendő.
A tároló rekesszel telepakolt középső szekción található még az automata váltó gombja, valamint az üzemmód választó, amely közvetlenül módosítja a teljesítményét az autónak. A Proace-t így 60-80 vagy 100kW-os teljesítményleadások között választva lehet mozgatni.
A töltés megoldható normál váltóáramú töltéssel, 11kW teljesítménnyel. Egyenáramú gyorstöltővel pedig 100kW-os maximum teljesítményt képes felvenni. Figyelembe véve az akkumulátor maximum kapacitását, ezzel fél órán belül képes 20-ról 80%-ra tölteni az autó, amely vállalható időtáv, ha éppen hosszabb útra megyünk az autóval.
Tesztünk alatt 20-21kW-os átlagokkal közlekedtünk, de ha csak városban használjuk, akkor ez lehet kevesebb is. A gyári adat szerint 260 kilométer a hatótávolság, ami nem tűnik lehetetlennek. Biztonsággal 230 kilométert mondanék egy töltéssel teljesíthetőnek. Ez azt jelenti, hogy városi használatra tökéletes az autó vagy akár elővárosi közlekedésre is. A napi használat energiaigénye pedig otthon, olcsó árammal naponta utántölthető, ha valakinek van ilyen lehetősége.
Összeségében
A Proace egy vállalható családi autó, kevés egyéniséggel. Az elsőt nem szoktuk elfelejteni, vagy azt is mondhatnám, hogy az első elektromos benyomások megszerzése Toyota logó alatt nem volt rossz, inkább átlagos. Elvehetetlen előnye a modellnek a hatalmas praktikuma, végtelen belső tere. 4,75 méteres hossza ellenére igazán könnyű vele manőverezni, jó vezetni. Az ára viszont nem kevés, ahogyan az az elektromos autók esetében lenni szokott. A csúcsváltozat 19,6 millió forintba kerül, amely árszinten már rengeteg a versenytárs még elektromos árszinten is. Bár az tény, hogy 7 ülést nagyon kevesen kínálnak, a Proace pedig igen.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez