Az elektromos tank – KIA EV9 E384 AWD
Az EV9 hatalmas. Van nála nagyobb méretű a kategóriában, de a szögletes formája miatt jelentősen nagyobbnak látszik még annál is, mint amekkora. Így az első gondolatom a címben szerepel. Nem a szó negatív értelmében, hanem kizárólag a robosztus kiterjedése végett. A KIA tehát úgy döntött, hogy 5 méter fölött is leteszi a névjegyét.
Az EV9 egy igazi szemcsapda. Számomra hasonló hatást kelt, mint a nemrégiben nálunk járt BMW csúcsmodell, az XM (az erről készült írás itt olvasható). Bár a BMW, ha lehet még nagyobb, mint az EV9, de formavilágában ugyanazt a stílust képviseli. Az EV9 hossza 15 mm-rel haladja meg az 5 métert és csupán 2 centiméterrel keskenyebb, mint 2 méter. A tengelytávolság, amely a belső tér méretének legjobb mérőszáma, 3,1 méter. Ez pedig tényleg hatalmas! A 21”-es kerekek, amelyek igazi malomkő méretűek egyáltalán nem tűnnek nagynak a szögletes, határozott élekkel határolt karosszériához képest. A kerékjáratokat és a küszöböt fekete fényezéssel emelték ki, amelyek tovább növelik vizuálisan az SUV formát. Az egyenes tető, a sok négyzetméteres gépháztető és a szinte teljesen függőleges frontrész egy óriási dobozt formál. Bár a legfőbb versenytársnál, a Tesla X-nél minimálisan kisebb az EV9, de az imént leírt formavilág és kialakítás miatt sokkal nagyobbnak tűnik. Természetesen ez a dizájn a légellenállási képességeit drasztikusan rontja, de ez valószínűleg nem volt szempont a tervezésnél. A 0,28-as légellenállási tényező egyáltalán nem számít jónak, amely jelentősen rontja a fogyasztást.
Az EV 9 méretéből fakadóan óriási csomagtérrel kecsegtet. A motorháztető alatt egy 52 literes rekeszt találunk, amely a töltőkábelek elhelyezésére teljesen alkalmas, bár őszintén szólva meglehetősen kicsinek találtam, ha figyelembe vesszük, hogy érzésre egy 2 négyzetméternél nagyobb motorháztető alatt találjuk ezt a rekeszt. A hagyományos, hátsó csomagtere az egyik legjobban variálható az eddig nálunk kárt autók között, ráadásul mindent elektronikusan, nyomógombok segítségével módosíthatunk, így az egyes ülések lehajtását is. A három üléssor mögött 333 literes csomagtér található, de amennyiben az utolsó két sor székeit lehajtjuk, közel 2400 liternyi teret kapunk. Ha valakinek ez még kevés lenne, egy tetőbox-szal további csomagokat is szállíthatunk, maximum 100 kilónyi teherrel. Az EV9 esetében viszont könnyen belefuthatunk a B kategóriás jogosítvány határaihoz, hiszen alaphelyzetben is 2,6 tonnás. Így hiába lehet vele vontatni vagy szénné tömni a hatalmas rakteret, a 3,5 tonnás terhelhetőség egészen hamar be tud következni.
A korábban említett függőleges frontrész másik különlegessége az egyenes vonalban kialakított nappali menetfény, azok egyenes, a karosszéria teljes szélességét átívelő kialakítása. A hátsó részen ennél sokkal kevésbé formabontó, inkább a mostan Volvokra hasonlító hátsó lámpa fogja meg leginkább a tekintetünk.
Talán mondanom sem kell, hogy a minden luxussal ellátott EV9 csomagterében, még 220V-os konnektort is találunk, amelyet 3,6kW-tal is terhelhetünk. Illetve egy külön egység segítségével akár külső áramforrásként is használható az autó.
Ezekkel a formai játékokkal tehát a KIA egy másik szintre emelte már kívülről is azt a minőséget, ahová a márkát pozícionálni szoktuk. Nem csak azért, mert tömegmárkákra nem jellemző, hogy ebben a mérettartományban autóval jelenjenek meg, hiszen csupán a BMW (XM vagy elektromosban az iX), Mercedes-Benz GLS SUV, Volvo EX90, esetleg az Audi Q8 e-tron, amelyeket fel lehet sorolni a Tesla Y-on kívül. Hanem azért is, mert a KIA EV9 belül is olyan parádésan kiváló, hogy az előbb felsoroltaknak is össze kell szedni magukat, hogy funkcióban ne maradjanak le.
A KIA EV9 fő fegyvere a hatalmas, tágas tér, továbbá az a körülmény, hogy nemcsak a vezető, esetleg a jobb első ülésen utazó érezze a kényelmi funkciókat, hanem bárki, aki az autóban ül. A második üléssor is fejedelmi luxust nyújt. Igazán tetszett az a funkció, hogy a második üléssor székeit teljesen, az útra merőlegesen ki lehet hajtani. Ez kényelmes megoldás lehet például kisbabával vagy kisgyerekkel történő utazások esetében. Sőt a második üléssor székeit hátrafelé is lehet fordítani, ezzel egyfajta tárgyalóbusz jelleget adva az autónak, bár azért a lábtér így jócskán lecsökken a két sor között. Szintén szimpatikus megoldás, hogy ezen üléssor székei előre-hátra tologathatóak, így a harmadig sor lábterét tovább lehet növelni szükség esetén.
A klíma, az ülésszellőztetés, fűtés az EV9 esetében úgy van kialakítva, hogy bármelyik presztízs márkát kérdés nélkül képes legyen leiskolázni. Külön klímaszabályozó van a hátsó ülések esetében, amely valódi luxus színvonalat teremt.
Sok esetben tapasztalom azt a nagyobb SUV-ok esetében, hogy az üléspozíció miatt sokkal közelebb van a vezetési élmény egy színvonalasan berendezett, de egyébként kisteherautó vezetési élményéhez, mintsem egy személyautóéhoz. Az EV9-ben ez egyáltalán nincsen így. Nagyon kényelmesek az ülések, jó tartást biztosítanak és a vezetési szög is teljesen személyautós, amely természetesen azzal a többletelőnnyel jár, hogy az utat magasabb szögből látjuk. Nagyon jó a beépített masszázsfunkció is, amely további kényelemnövelő faktor.
A KIA EV9 infotainement rendszere, illetve műszerfala nagyjából megegyezik a mostani új KIA modellek kialakításával, egyetlen különbséggel. Míg a műszerfal és a középső érintőképernyő teljesen megegyezik, a KIA EV9 kapott egy plusz érintés vezérelt kijelzőt a fenti két kijelző között. Maga a gondolat, hogy ezt a vezérlőt különválasztják és állandóan elérhetővé teszik kiváló ötlet, viszont az elhelyezés annyira nem lett szerencsés. A területet ugyanis szinte teljesen kitakarja a kormánykerék, amely így a funkcióját nagyban elveszíti.
A két nagy kijelző jól átlátható, a szokásos kiváló funkcionalitással, a többi KIA modellekből már jól ismert szoftverrel.
Rengeteg az autóban a pakoló és tárolóhely, csakúgy, mint az USB kimenetek száma, sőt a csomagtérben még 220V-os csatlakozót is találunk.
A KIA EV9 igazi utazóautó, a futómű és felfüggesztés is elképesztő kényelmesre van hangolva, így bármilyen hosszú útra örömmel neki lehet vágni vele.
Nem szabad elmenni a motorikus képességek mellett, amely egyáltalán nem elhanyagolható. A 2,6 tonnás autót a 384 lóerős, 700Nm nyomatékkal rendelkező erőmű 5,3 másodperc alatt képes százra gyorsítani nulláról. Azt gondolom, hogy ez az autó ugyan nem a gyorsulgatásról szól, de ez az adat kellőképpen mutatja, hogy nem probléma ezzel a „tankkal” akár ez sem.
Az autó mérete, a súlya és a légellenállási adatai sem abba az irányba mutatnak, hogy kedvező módon lehessen vele villanyautózni. A városban 15-20 kWh-t, autópályán 110-120km/h tempó esetén 30-32kWh-t fogyasztott. Átlagosan azt mondanám, hogy vegyes használat mellett 24-25kWh/100km fogyasztással számoljunk az EV9 esetében. A nettó 96kWh-s akkumulátorral így nagyjából 400km hatótávolságot tehetünk meg. Papíron akár 210kW-al tölthetjük, így az elméleti 10%-ról 80%-ra töltés 24 perc. A valóságban szerintem ez lehetetlen, de nem szeretnék komment cunamit kapni a hívőktől, így fogadjuk el ezt az adatot, mint lehetőség. Szerintem úgy is közel 1 órát leszünk egy töltőpontnál a végén.
Összeségében imádtam a KIA EV9-et. Jó értelemben vett feltűnő, komoly méretekkel rendelkező autó, amely meglátásom szerint abban is zászlóshajója a márkának, hogy minőségében is messze felülmúlja az eddigi KIA által kínált, egyébként jó minőséget. A nagyságrendileg, minden extrával telepakolt 35 millió körüli vételárért, amelybe a tesztautó került természetesen ez el is várható. De ha a cikk elején említett bajor versenytársat, vagy a Tesla X -szel hasonlítom össze, akkor jó az ár-érték aránya. Számomra az egyetlen kérdés csak az, hogy hol lehet használni, mert 2-300 kilométereként töltögetve utazni egy ennyire kényelmes autóval szerintem értelmetlen vagy legalábbis fáradságosabb, mint maga a haladás. Szóval egy hagyományos motorral én jobban élném. Városi használatra, ahová meglátásom szerint az elektromos autó való értelmetlenül nagy. De ha nagy a család, akkor ez sem kérdés.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez