Az egyik leggyorsabb villanyos – Ford Mustang Mach-E GT
Furcsa időket élünk. A leggyorsabb Mustang már SUV és nemhogy V8-as blokk nincsen benne, de még csak nem is benzin hajtja. A Mach-E GT elképesztő élményeket ad, de vigyázat, nyomokban Mustangot is tartalmaz.
Nyilván a rendelhető színek között szereplő Cyber Orange csak számunkra egy geg. A villamos színére hajazó 2,3 tonnás döbbenetes gyors szekér mindenki tekintetét odavonzza. A GT verzió nemcsak a leggyorsabb elektromos Ford, de a leggyorsabb Mustang is. Az alapváltozat kétmotoros változata tavaly év végén járt nálunk, az erről készült írás itt található. Létezik egy belépő szint, ahol kizárólag a hátsó kerekeket hatja meg egy villanymotor. A Mach-E sorozat csúcsán pedig a GT áll, amely természetesen kétmotoros, tehát az első és a hátsó kerekek is kaptak külön meghajtást. Ez a változat pedig nem kevesebb, mint 130 lóerővel erősebb a korábban tesztelt verziónál. 487 lóerős és 860 Nm nyomatékkal rendelkezik. Mit jelent ez? 3,7 másodperces gyorsulást 0-ról 100 km/óra sebességre.
Elképesztő, szédületes élményt.
A Mach-E -ben az a legszerethetőbb, hogy ezt az előző képességét teljes mértékben képest titokban tartani. Persze nem a karosszériára gondolok, hiszen azon számtalan árulkodó jel van, hogy a csúcsragadozóról van szó. A fekete hűtőrács mintázatú, egyébként rés nélküli hatszögletű frontrész, a módosított lökhárító és az különleges mintázatú 20” -es kerekek árulkodnak a különbségről. Természetesen hátulról nézve nem kell találgatni, a jellegzetes Mustang hátsó lámpatestek között megtaláljuk a GT feliratot.
Akkor viszont, ha nem a csúcsteljesítményre megyünk rá és a vezetési üzemmódok közül a Whisper üzemmódot választjuk, teljesen visszafogott energiafogyasztással is beéri az autó. Kicsit odafigyelve 20 kWh átlagot könnyedén hozhatunk 100 kilométer alatt, amely átlagos villanyautók esetében sem rossz teljesítmény. Ha így teszünk, akkor a 88kWh nettó kapacitású akkumulátor 440 kilométeres megtehető hatótávot ad nekünk.
Őszintén szólva az elmélet és a gyakorlat a Mach-E GT esetében képes rendkívül távolra kerülni egymástól. Ugyanis, ha a gázpedált erősebben megtapossuk, akkor megtapasztalhatjuk, hogy miként képesek a lovak az ülésbe passzírozni bennünket. ÉS ez utóbbi rendkívül jó érzés. A jó érzés ára pedig könnyedén lesz 30-40kW-os fogyasztás. A GT ráadásul 200km/h végsebességet enged a gyengébb változatok 180km/h-jához képest. Mindenki szabad döntése tehát, hogy a rendelkezésre álló töltéssel 250 vagy 450 kilométert céloz meg.
A töltést egészen gyorsan képes felenni a GT. Egyenáramú töltőnél elméletileg 150kW -ot képes felvenni. Ez persze csak az elmélet, hiszen nagyban függ a teljesítmény felvétele (természetesen az utcai gyorstöltő képességén túl) azon, hogy milyen az időjárás, vagy éppen hány százalékos a töltöttsége az akkumulátornak, amikor elkezdjük tölteni. A napi 100-200 kilométer közlekedéshez szükséges áramot viszont bármilyen formában működő töltőről éjszaka képes felvenni. Én éjszaka töltöttem a normál 220V-os csatlakozón keresztül. A körülbelül 10 órás időszak alatt nagyjából 28-30%-ot tudtam belevarázsolni az aksiba.
A belső tér is némiképpen más, mint az alap Mach-E -ben. Több helyen emlékeztetnek arra, hogy a GT-ben ülünk. A küszöbön lévő borításon, a középső kartámaszon is GT feliratot helyeztek el. A legfontosabb különbség egyértelműen az üléseknél keresendő. Más formájú, sokkal jobb oldaltartással rendelkező székek vannak az autóban. A belső tér sportosabb hangulatot áraszt, mint a korábbi tesztautó esetében.
A különleges ajtónyitási megoldás azonnal kivételessé teszi az autót mindenki számára, de az igazi flash akkor következik be, ha beültünk az autóba. A TV képernyő méretű középső kijelző rendkívül impozáns látványt nyújt. Kétség nem férhet hozzá, hogy a Ford ezzel a húzással minden Tesla fanatikusnak megmutatja, hogy ez a lehetőség nem kizárólag a kis amerikai autógyár vásárlóinak járó opció. A képernyőre alul középen elhelyezett tekerőgomb mutatóssá és különlegessé teszi. A menüben való navigáció egyszerű és logikus. Az Apple CarPlay vezetékkel és vezeték nélkül is fut, így a telefon lenyűgöző méretben jelenik meg középen.
A Mustang Mach-E ezzel a változatával megerősítette bennem azt a következtetést, hogy a Ford készíti az egyik legjobb elektromos autót. A GT ára a hatalmas panoráma üvegtetővel (mint az egyetlen rendelhető extrával az autóban) 33,1 millióra emeli az árát. Ez körülbelül 3,3 millió forint felár a 351 lóerős változathoz képest. Szerintem nem könnyű döntés, hogy megéri-e a felár a vizuális kiegészítőkért a karosszérián és az 1,4 másodperccel jobb gyorsulást. A nagyon gyors, brutálisan gyors lett, annyi bizonyos.
Egy viszont biztos, ezzel a modellel a Ford biztosította a helyét az elektromobilitás térképén.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez