A vidám családi - Citroën C5 Aircross 1.5HDI Shine
Miért kellene egy SUV-nak unalmasnak lennie? Miért alapvetés, hogy az egykaptafára készülő megemelt hasmagasságú autóknak egyedül a márkajelzésnél kell különbözniük? Miért kellene úgy autót építeni és berendezni, ahogyan a többiek? A formának miért kell a funkció rovására mennie? Lehet-e a szögletes és görbe vonalak kaotikus egyvelegéből valami olyat alkotni, amely egyedi és mutatós?
A legtöbb fenti kérdésre a Citroën mindig is kereste a választ. Szinte minden modelljük sok évtizede már, hogy ezen korlátok közül akar kitörni. Lehet a Citroënt szeretni, avagy utálni, lehet pikírt megjegyzésekkel illetni, de az elvehetetlen minden típusától, hogy nonkonformista, hogy abszolút kényelmes és formai szempontból mindig az újat keresi. Nekem ez a Citroën, és számomra ezt adja a most nálunk járt, modellfrissítésen átesett C5 Aircross is.
Hihetetlen, hogy már több, mint 3 év telt el azóta, hogy az akkor is Shine felszereltségű dízel C5 Aircross nálunk járt. Rengeteg minden történt, de érdekes módon valami nem változott. Az Aircross továbbra is modern formájú, izgalmas autó maradt. A 2017 óta piacon lévő típus ráncfelvarrást kapott azóta, egészen pontosan szűk egy évvel ezelőtt, de nem ez a módosítás okozza az előbbi érzést bennem. Egyszerűen annyira más ez a kocsi, mint a többi SUV, hogy a mai napig egy modern koncepciónak hat.
A modellfrissítés kívülről a komplett frontrészt és a hátsó lámpatesteket érintette. Nemcsak az első lökhárító lett sportosabb, határozottabb vonalvezetésű, hanem a korábban több részre tagolt fényszóróegyüttes is egybe került. Ez persze így nem teljesen igaz, hiszen nem egy szimpla lámpatest került beépítésre, hanem több szintű fényszórócsoportban jelenik meg a tompított, reflektor és a nappali fény LED-es kialakítása. Hasonló módon, mint az új Citroën modellek esetében az utóbbi egy-egy fénysáv, amelyeknek az összefutásából alakították ki középen a Citroën márkalogót. Kifejezetten szép megoldás, pozitívan hat az Aircross megjelenésére. A hátsó traktusban egyedül a lámpákat cserélték le. Szerintem nem jobb, nem rosszabb, mint a korábbi, egyszerűen más. A tervezők kicsit térben is játszottak a formákkal az új esetében. A régi is jól nézett ki, a mostani is.
A belső térben a legjelentősebb változás a központi kijelző módosítása. Ahogyan 5-6 évvel ezelőtt a divat egyértelműen az volt, hogy az infotainement kezelőfelülete a műszerfalba épül, addig a mostani trendek szerint ez most kicsit feljebb került és így a tabletszerű kialakítás a középkonzol sávjából felfelé kiemelkedik. Így történt ez a C5 Aircross esetében is, annyi csavarral, hogy a francia mérnökök valószínűleg túlságosan unalmasnak tartották a négyszögletes képernyőt, illetve annak befoglaló keretét, így egy vágással lemetszették a jobb felső sarkát. Lett belőle egy ötszög és ezáltal egy kicsit egyedibb forma, mint amit egy átlagos német autóban megszokhatunk. A korábbi C5-höz képest nagyobb képernyő (pedig a maga idején az előző szériában használt képernyő kifejezetten nagynak hatott) lehetőséget ad arra, hogy a hőfok állítás eredménye fixen megjelenjen a jobb és baloldalon. Sajnos viszont, ha módosítani szeretnénk, vagy bármit állítani a klíma befújóin, akkor azt már csak menüből tehetjük meg. A képernyőn futó szoftver stabil, némi megszokás után azt mondanám, hogy könnyen kezelhető, megfelelően gyors. A telefon továbbra is kitükrözhető a felületére, tehát rossz szavunk nem lehet rá. Alatta találunk néhány fizikai gombot is, amely kifejezetten pozitív dolog manapság. Többek között a hifi hangerő állítója, a start/stop ki-be kapcsolója fizikális gombokkal vezérelhető.
Továbbra sem tudok betelni a Aircross ülésivel. Ismét ki kell, hogy emeljem, hogy nemcsak a kategória, hanem a nálunk járt sok száz autó közül is az egyik legkényelmesebb ülőfelületeket helyezték el a családi SUV-ba. Ha pedig család, akkor a hely és térérzet kérdésével is érdemes foglalkozni. Annak ellenére, hogy átlagos kompakt méretű autóról van szó, hihetetlenül tágas kocsiról beszélünk. 4500mm hosszú, 1859mm széles és 1700mm magas a C5 Aircross, mégis, mintha minimum egy kategóriával nagyobb beltérben ülnénk. Minden irányban óriási a tér és a helyérzet. A hátsó üléssorban 3 teljes értékű ülést helyeztek el, amely így akár 3db gyermekülés befogadására is képes.
Az utastér hatalmas, jól variálható és rengeteg tárolórekesszel, USB kimenettel ellátott, mérete ellenére bőséges a csomagtér helykínálata is. 580 literes alaphelyzetben, de a hátsó ülések lehajtásával 1680 literig bővíthető. A belső tere rendkívül praktikus, oldalsó rekeszekkel, több szintű kialakítással kiválóan variálható. Ez tényleg olyan autó, amellyel bárhová, bármilyen távolságra el tud menni az egész család.
A távolság könnyű leküzdéséről és a gazdaságos üzemeltetésről egy 1,5 literes, 130 lóerős és 300Nm nyomaték leadására képes dízel motor adja. Egyáltalán nem ördögtől való ez az erőforrás, ha valaki hosszú távokat szeretne megtenni az autóval. Az autópályás, országúti tempóért nagyon hálás a gépezet. Tesztünk során ezeken a terepeken 5,8, illetve 5,3 literes fogyasztást mértünk. Városban persze többet eszik, így ott a mutató 7,8 literes értéket mutatott. Az sem sok, de nyilván erre a terepre vannak sokkal gazdaságosabb, környezetbarát megoldások, mint például a plug-in hybrid.
A C5 Aircross viszont hosszútávra ideális, az számára a megfelelő terep. Az ilyen utazásokat támogatja a kifejezetten puha, lágy futómű, amely szintén emeli a komfort érzését.
A Shine felszereltség a modellkínálatban szinte a csúcsot képviseli. Tartalmaz mindenféle kényelmi és biztonsági kiegészítőt. Tesztautónk ebben a változatban valamivel kevesebb, mint 15 millióba került. Nem kevés, de a kényelem, praktikum, a jó fogyasztás és a remek hangulat miatt, határozottan megfontolandó ajánlatnak tartom. Csupa pozitív élménnyel búcsúztunk tőle.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez