A robogómotorkerékpár – Honda Forza 750
Vannak a robogók, vannak a nagyrobogók és ezek után van még egy fokozat. Egy kategória, amihez viszonylag kevés motor tartozott. Yamaha T-Max, BMW 650C vagy éppen a megszűnt Suzuki Burgman 650. A Honda viszont ez a méretosztályt újra értelmezte és bár köbcenti alapon versenytársként érkezett, de felépítése, technikája miatt nehezen tudom egy kalap alá tenni az imént említett mega, maxi, óriás robogókkal, vagy nem is tudom hogyan kell őket hívni.
Ahogyan a Honda X AVD, melyről tesztünket itt olvashatjátok, az endúró és a robogó keresztezése, addig a Forza egy hagyományos motorkerékpár és egy robogó keresztezéséből jött létre. A Honda elvitathatatlan érdeme, hogy ezeket a hibrid megoldásokat olyan tökéletességgel hajtja végre, hogy átlag felhasználóként a végeredményben aligha találunk kompromisszumot. A legjobb részeit kapjuk meg mind a két motoros világnak, így könnyedén redukálhatjuk a garázsban álló motorok számát legalább eggyel, ha éppen szűkös a hely. Bízom benne, hogy tesztünk kellő bizonyíték lesz arra, hogy szükségtelen egyszerre maxirobogót és egy hagyományos motorkerékpárt fenntartani, ha éppen ez a vágyásunk, mert a Forza 750 mondhatni teljes értékű mind a két kategóriában. Eszembe jutott természetesen az öszvér szó, de annak negatív a felhangja, így távol állna tőlem ennek használata ez esetben.
A Forza olasz szó, jelentése erő, hatalom. A 745 cm3-es motoron ülve pedig pont ez juthat az eszünkbe, főleg, ha városban közlekedünk vele. A 4 különböző vezetési módozatból választva (melyből az egyik saját magunk által definiálható) kontrolállhatjuk a nyomatékot, féket, kipörgés gátló érzékenységet.
A váltásról már nem egy CVT (fokozatmentes automata), hanem egy DCT (duplakuplungos automata) váltó gondoskodik. Így azt a fajta teljesítményveszteséget nem kell elviselni, amelyet az előbbi eredményez. Ezen tekintetben már a motor és nem a robogó énje érvényesül a Forza 750-nek. Robogóként az érzés természetesen furcsa, hogy érezni a váltást, de ez minimális különbség, cserébe pedig óriási a motorikus többlet.
A motor méretéhez képest a teljesítménye nem tűnhet soknak, hiszen csak 58 lóerő, de a különböző beállításokkal teljesen ideális, valós motorozási élmény hozható ki belőle. A kipufogó hangja sem egy sima robogó szerű püttyögés, hanem motorként értelmezhető hangot ad ki magából, amely tulajdonságát én felettébb pozitívnak tartottam.
A ránézésre is robogós, kényelmes üléssel ellátott motor kifejezetten komfortos. Teljesen alkalmassá teszi arra, hogy városban közlekedjünk vele, miden körülmények között tudjunk vele manőverezni. Lábtere és egyáltalán a kialakítás pedig alkalmassá teszi hosszabb utazásokra, sportos közlekedésre is. 180 cm-es magasságomhoz ideálisan passzolt a helykínálat a térdnél is. A szélvédelem hasonlóképpen jónak mondható. Egyedül nagyobb sebesség esetén kellett kicsit lejjebb hajolni, hogy a sisak tetejét ne birizgálja a szél.
A motoros felépítés egyetlen kompromisszummal járt, ez pedig a helykínálat. Az ülés alatt csupán egyetlen sisak fér el, illetve a kormány mellett is csak egyetlen rekesz található.
A műszerfal felépítését, megjelenítését megismerhettük már az X ADV-ben vagy akár az Africa Twinben is. Határozottan modern, színes kijelző. Függetlenül ettől úgy gondolom, hogy ki lehet hozni ebből a technikából még sokkal többet és ez biztos csak idő kérdése. A jelenlegi állapot szerint ugyanis párosítható a telefonunk a Honda rendszeréhez, de a vezeték nélküli kitükrözésre még nincs lehetőség. Ez utóbbi azért lenne fontos, hasznos, mert az online térképpel és a voice commanddal (azaz hangvezérléssel) együtt tovább lehetne bővíteni a komfort és a felhasználás határait.
Persze ez így is nagyon jó és sokkal többet ad, mint jó pár hasonló motor vagy éppen robogó.
A tesztmotorból hiányoltam a kormány és az ülésfűtés lehetőségét. Az előbbi egyébként rendelhető, az utóbbi sajnos nem. Ezek szintén az előbbi gondolatra lehetnek válaszok és alkalmassá tennék a motort tágabb határú időjárási feltételekre.
Az előző, tényleg apró kifogások ellenére, egy remekül használható, mutatós, jó futóművel és összeszerelési minőséggel rendelkező robogót/motort ismerünk meg a Forza 750 személyében. Élmény volt vele minden eltöltött perc, hiszen egy valódi univerzális motor, amely mindenre is alkalmas. 4 millió forintos árával pedig igazodik a kategóriához. Hogy sok vagy kevés, az relatív. Ha úgy számoljuk, hogy 2:1-ben megoldás, akkor nagyon olcsó, ha azt nézzük, hogy ezért az árért négykerekűt, azaz autót is lehet kapni újonnan (igaz nem Hondát), akkor nem kevés.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez