A régi igenis lehet új – Mazda 3 Nagisa
2024-ben a Mazda 3 Nagisa meglepő autónak tűnhet. Nem arra gondolok, hogy külsőjében, formájában hozott eget rengető változást a modellfrissítésen átesett 3-as. Egyáltalán nem erről van szó. A különutas megoldásairól ismert gyártó inkább azzal lep meg bennünket, hogy a belső tér kialakításánál egyáltalán nem veszi figyelembe, hogy mit jelet manapság a mainstream.
A különleges felszereltség elsőre a Zircon Sand Metallic fényezéséről lesz felismerhető, illetve a fényes fekete fényezést kapott könnyűfém kerekeiről. Szintén ilyen fényezést kapott a visszapillantó, a hűtőmaszk, sőt még a kis hátsó szárnya is fekete, amely szépen vezeti tovább a tetőívet. A Mazda 3-ban továbbra is az szerethető, hogy mindenféle sallangtól mentes, letisztult, minimalista dizájnnal rendelkezik. Ebben az egyszerű formában, a kívülről is azonnal észlelhető hihetetlen precíz összeszerelésben van az ereje és a szépsége. Arányosak a méretei, (H/SZ/M 4660/1795/1440) a felső mérettartományába esik a kompakt kategóriának.
A bevezetőben már említett meglepetést nem is a külseje, hanem sokkal inkább a belső kialakítás okozza, mégpedig azért, mert olyan érzésünk lehet, mintha 6-8 évvel visszamentünk volna az időben a berendezés logikája szempontjából. Ez alatt azt értem, hogy bár megtalálható a középső, immáron érintőképes (kizárólag az autó állóhelyzetben működik ez a funkció – ki tudja miért?) 10,25”-es infotainement rendszer, a head-up display képes megjeleníteni a kitükrözött mobilunk navigációs adatait és természetesen helyet kaptak a legmodernebb biztonsági és vezetéstámogató rendszerek, mint az éberségfigyelés, a fejlesztett vészfék asszisztens, dugókövető rendszer és a táblafelismerő funkcióval rendelkező adaptív tempomat, de a logika és a fizikális gombok ilyen mértékű jelenléte kevésbé jellemző manapság.
Szeretném kihangsúlyozni, hogy a korábbi időszak stílusa szerinti berendezést egyáltalán nem kritikai megjegyzésnek szánom. A Mazda egyszerűen csak nem felejtette el, hogy bizonyos funkciókat sokkal kényelmesebb gombokkal és tekerőkkel irányítani, mint egy univerzális érintőképernyő menürendszerében barangolva beállítani.
Szintén fontos szempont a Mazda 3 esetében az a rendkívül magas minőségű anyaghasználat, kivitelezés, illetve összeszerelési minőség, amellyel rendelkezik. Presztízs márkákat meghazudtoló módon igényes a belső tér, amelyet ez a hihetetlenül kifinomult japán precizitás jellemez.
A belső teret nemcsak az előbbiek, hanem a terrakotta/fekete színű bőr és velúr bevonatú egyedi ülések is meghatározzák. Sokat dob az autón ez a többlet szín és anyaghasználat. Az ülések kifejezetten kényelmesek, jól beállítható a kívánt üléspozíció. Mutatósak a terrakotta színű varrások az autóban.
A belső térrel kapcsolatban el kell azért mondani, hogy a Mazda 3-ban a tervezők nem gazdálkodtak megfelelően ezzel a területtel. Bár a befoglaló méretei az autónak nagynak számítanak a kategóriában, de belül ezt azért messze nem érezni. A térérzet kicsi, a tetőszint egészen közel van a fejünkhöz, amelyet az elöl helyet foglalók esetében talán kevéssé érezni, de a hátsó üléssor egészen bunkeres érzést ad. A lefelé ívelő tetősík és az extra széles C oszlop ezen a ponton üt vissza leginkább. Talán az, hogy nem tejesen fekete a belső tér ebben a felszereltségben, valamelyest javít a helyzeten, de a tetőkárpit nagyon összenyomja a teret. Nem beszélve arról, hogy talán a hátsó kis ablakok és a kicsike hátsó szélvédő is növeli a klausztrofób érzést. A kontraszt tehát nagy az első üléssor és a hátsók között, hiába mondható el, hogy az ülések határozottan kényelmesek és még a lábtérrelsincs probléma.
A csomagtartó alaphelyzetben nem túlságosan nagy, mindössze 324 liter, amely valamivel nagyobb, mint 1 köbméterre bővíthető a hátsó ülések lehajtásával.
A tesztelt Mazda 3 meghajtásáról egy 2 literes szívó benzinmotor, a SkyactiveX-re keresztelt 180 lóerős erőforrás gondoskodik. Ennek különlegessége, hogy annak ellenére, hogy benzines motorról van szó, egyedi rendszere révén mindazokat a jó tulajdonságokat, nyomatékot is érezhetjük benne, amit egy dízel motorban szeretni lehet. Elképesztően lágyan, simán viszi a karosszériát az úton. A hatfokozatú manuális váltó rendkívül precíz, kifejezetten élvezetes vele a fokozatváltás. Ez utóbbi is egy olyan felszereltség az autóban, amellyel manapság egyre ritkábban találkozunk. Egyes típusok, mint például a VW Golf esetében már nem is elérhető lehetőség. De amennyiben szeretünk kézzel fokozatot váltani vezetés közben, akkor erre ad opciót a Mazda 3, mégpedig a legtökéletesebb kivitelezésben. Az egyes fokozatok tűéles pontossággal kapcsolhatóak, kifejezetten élmény váltogatni vele.
A 180 lóerős szívó benzinmotor egy különlegessége a mai világnak, ugyanis nincsen mellette semmi teljesítménynövelő kiegészítő, turbó vagy bármi egyéb. A Skyactive X kommunikációjában az is benne van, hogy az autó fogyasztása is „dízeles”. 100%-ban ezt nem tudom megerősíteni, bár valóban nem fogyasztott rosszul nagyjából 7-7,5 literes átlaggal közlekedtünk vele, de el tudom képzelni, hogy hattal kezdődő átlag is ki tud jönni, ha odafigyelünk.
A lengéscsillapítás, felfüggesztése teljesen megfelelő, sőt a kis ablakok ellenére a kilátás sem volt rossz.
A teszt során nagyon megszerettem a Mazda 3-mat, mert a formából fakadó hibái ellenére, egy élményszámba menő kocsi. Különösen pozitív hatást tesz mindig rám az a nagyon magas minőségű összeszerelés, amely az autót jellemzi. Egy halk reccsenés sincsen sehol az utastérben, árad belőle a gondos odafigyeléssel megvalósított összeszerelés, amely presztízs márkákat lepipáló szinten van. A Mazda egy olyan márka, amely nem áll be a tömeggyártók sorába, különlegesség, amely pont ezért válik egyedivé, erre a legjobb példa a 3-as típus. Az árára sajnos nem mondható el, hogy a legolcsóbbak közé való, 13 millió forintot közelíti a listaára. A különlegességekért mindig kell egy kis extrát fizetni. A Mazda 3-ért úgy vélem ez megéri.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez